Vinden

Om te kunnen vinden moet je weten waaróm je zoekt, wat je zoekt, waar je zoekt. En wat je iemand kunt bieden. Als je dat van tevoren goed met elkaar helder hebt, kan je dat ook bespreken met iemand die als nieuwe vrijwilliger een klus wil komen klaren. Bij vinden hoort ook dat je voortdurend werkt aan een positief imago van je groep, regio of je landelijke team. Dat imago moet natuurlijk wel kloppen met de werkelijkheid! Mensen komen graag hun vrije tijd steken in een team waarvan bekend is dat je er prettig en inspirerend samenwerkt. Zorg voor een goed kennismakingsgesprek om samen te bepalen of jullie met elkaar verder gaan.

Praktijkvoorbeelden

• Heb jij vanuit je groep, regio, landelijk team of project een inspirerend praktijkvoorbeeld over het onderwerp ‘vinden’? Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoe jullie nieuwe vrijwilligers hebben geworven of hoe jullie werken aan de zichtbaarheid van je groep. Deel je praktijkvoorbeeld door een mail te sturen naar hrm@scouting.nl.

• Met een aantal vrijwilligers inspiratiegesprekken aangaan, onder het genot van een diner met leuke aankleding om een fijne sfeer neer te zetten, dat doe je tijdens een banendiner.

• Een instroomprocedure om vrijwilligers een juiste plek te geven, om als vereniging alle mogelijke acties uit te zetten om sociale veiligheid te blijven waarborgen en om vrijwilligers mee te nemen in de verenigingscultuur.

Tools

Achtergrondinformatie