De stam

In een Scoutinggroep zijn roverscouts georganiseerd in een stam. Het mooie aan het roverscout zijn is dat je zelf volledig verantwoordelijk bent voor het programma en dat er dus geen begeleiding meer is die activiteiten voor je programmeert. Je maakt je eigen programma, kiest als speltak je eigen bestuur en ervaart Scouting op de manier die jou aanspreekt! Een flinke stap verder: One step beyond!

De speltak

Roverscouts vormen een speltak, omdat Scouting jongeren de ruimte wil bieden hun eigen programma vorm te geven als belangrijke laatste fase in hun ontwikkeling. Hier passen geen ouderen bij. Wel is het zo dat het onderling contact zeer op prijs wordt gesteld. Er zijn dan ook groepen die werken met een juniorstam die bestaat uit roverscouts en een seniorenstam die bestaat uit plusscouts. Zo kunnen beide leeftijdsgroepen hierin prima hun rol vinden.

Wil je een roverscoutsspeltak (een stam) starten? Hier lees je daar meer over.

Ceremoniën

Installeren, overvliegen, openen en sluiten; allemaal ceremoniën die bij Scouting horen. Ook roverscouts gebruiken ze bij Scouting; je bent overgevlogen vanuit de explorers en geïnstalleerd bij de roverscouts. Bij het openen kun je bijvoorbeeld de Scoutingwet gebruiken en bij het installeren de belofte. Hieronder lees je wat deze twee inhouden.

Scoutingwet

Een scout trekt er samen met anderen op uit om de wereld te ontdekken en deze meer leefbaar te maken.
Een scout is eerlijk, vriendelijk en zet door.
Een scout is trouw, waardebewust en zorgt goed voor de natuur.
Een scout is behulpzaam en respecteert zichzelf en anderen.

Belofte

'Ik beloof (met de hulp van God) mijn best te doen een goede roverscout te zijn.
Iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet.
Ik wil samen met anderen het goede zoeken en bevorderen.
Ik wil de kansen die ik krijg benutten, door zo goed mogelijk om te gaan met de middelen die mij ter beschikking staan.Ik wil ontdekken op welke manier ik een bijdrage kan leveren aan de samenleving, zowel binnen als buiten Scouting.
Jullie kunnen op mij rekenen.'

Spelmaterialen

Bij de ScoutShop vind je alles wat je nodig hebt voor Scouting! Je kunt hier je Scoutfit kopen, maar ook andere producten die handig of gewoon leuk zijn. Koop een nieuwe tent, bestel een FireKnife of schaf een nieuwe slaapzak aan om lekker warm te blijven tijdens een kamp.

Scoutingspel