CWO-instructeur worden

Scouting Nederland is als vereniging aangesloten bij CWO. De Admiraliteiten en de Zeilschool Scouting Nederland staan bij het CWO geregistreerd als zeilschool. Dit geeft jou de mogelijkheid om opgeleid en gekwalificeerd te worden als CWO-instructeur. Op deze pagina is de informatie te vinden hoe je CWO-instructeur kan worden.

Bij de CWO kennen we verschillende niveaus instructeurs. Het instructeur-diploma is verbonden aan een type boot (bijvoorbeeld Kielboot, Buitenboordmotor, Sloep/Motorvlet, enz.). In de tabel hieronder zie je welk eigenvaardigheid-niveau is verbonden aan ieder instructeur-niveau.

download-1.png
Tabel CWO instructeur nivo's (2023)

Hoe kan je instructeur worden?

I2 worden (informatie op www.cwo.nl):

• Je moet een veilige les kunnen geven.
  • Je eigenvaardigheid moet niveau III zijn.
  • Je hoeft geen portfolio *) te hebben.

I3 worden (informatie op www.cwo.nl):

• Je moet een veilige les kunnen geven
  • Je eigenvaardigheid moet niveau IV zijn (behalve voor roeien en buitenboordmotor, daar moet je eigenvaardigheid niveau III zijn)
  • Je maakt een portfolio *) waarin je bewijst dat je: Les kunt geven, een activiteit kunt organiseren, kader kunt begeleiden (I2-ers) en dat je het vaardigheidsniveau vast kunt stellen.

*) Een model van een Portfolio vind je hier

Het stappenplan

Stap 1: Behaal het CWO-diploma niveau III of IV (eigen vaardigheid) voor het type boot waarvoor je instructeur wil worden (zie tabel hierboven).
Stap 2:
Als je instructeur wilt worden, neem je contact met jouw admiraliteit op. Voor I2 kun je ook kijken bij bijvoorbeeld zeilschool scouting Nederland (https://zeilschool.scouting.nl/cursussen/zi-didactisch-weekend) .
Stap 3: Je wordt gekoppeld aan een leercoach die je gaat begeleiden om instructeur te worden en bij het samenstellen van jouw portfolio (alleen I3). Van de leercoach krijg je te horen wanneer je klaar bent om instructeur te worden.
Stap 4:
Portfolio maken (I3): In het portfolio verzamel je documentatie waarmee je bewijst dat je:

• Les kunt geven.
  • Een activiteit kunt organiseren
  • Kader kunt begeleiden (I2-ers)
  • Dat je het vaardigheidsniveau van de cursist vast kunt stellen.

Stap 5: Proeve van bekwaamheid. Daarna kijkt een beoordelaar mee en bespreekt de beoordelaar ook je portfolio met je.

Handig: Tips voor portfolio I3

Tips voor portfolio I3

Je kunt verschillende lesvoorbereidingsformulieren gebruiken voor de les:

Bij een CWO-les gaan we uit van de leercyclus van van Gelder:

Leercyclus van Gelder

Landelijk team CWO is bereikbaar per e-mail: scoutingacademy@scouting.nl.