Landelijke trainingen

Diverse teams van Scouting Academy bieden nog diverse trainingen aan! Op deze pagina vind je een kort overzicht van alle trainingen die door landelijke teams van Scouting Academy worden aangeboden.  Alle data van de trainingen zijn te vinden in Scouts Online en in de kalender op de website.

Training Diversiteit

Hoe open en divers is Scouting? Loop op een Scoutingevenement rond en je begeeft je in een bont gezelschap dat tegelijkertijd een eenheid vormt. Diversiteit alom! Maar is Scouting echt wel zo open en divers? In de training Diversiteit krijg jij praktische handreikingen om actief met diversiteit aan de slag te gaan binnen Scouting. Om ervoor te zorgen dat iedereen zich welkom voelt, nu en in de toekomst.

Samen met anderen leer je wat diversiteit nou precies is en waarom het zo belangrijk is om je bewust te zijn van de rol van diversiteit binnen Scouting. Je krijgt inzicht in de manier waarop jij omgaat met diversiteit op het gebied van leeftijd, gender of cultuur. Door interactieve oefeningen, praktische tools en reflectie oefeningen leer je je eigen vooroordelen en de vooroordelen die in je groep leven te herkennen, leer je hoe je diversiteit actief kunt omarmen en hoe je diversiteit kunt inzetten om samenwerking in je groep te verbeteren.

Basisopleiding trainer ADHD en ASS (Autisme)

Dit betreft een train-de-trainer om zelf in je regio trainingen te gaan geven. Dit keer specifiek gericht op ADHD/ autisme. Het doel hiervan is om leiding uit te leggen hoe ze kunnen omgaan met scouts met beperking in hun groep/ speltak.

Trainersvaardigheden A, B en XL

Trainersvaardigheden A
is bedoeld voor (beginnende) trainers die trainingen of workshops geven aan vrijwilligers die op groeps- of regioniveau actief zijn binnen  Scouting Nederland. In Trainersvaardigheden A komen onderwerpen aan bod zoals didactische werkvormen, leerstijlen, feedbackvaardigheden en presenteren.

Trainersvaardigheden B
is bedoeld voor (beginnende) trainers die trainingen of workshops geven aan vrijwilligers die op groeps- of regioniveau actief zijn binnen Scouting Nederland. In de training behandelen we onderwerpen als het ontwikkelen van een volledige training, communicatie, groepsdynamiek en het omgaan met weerstand.

Trainersvaardigheden XL
Heb je al wat ervaring opgedaan als trainer en ben je toe aan een upgrade van jouw training skills? Schrijf je dan nu in voor de Trainingsvaardigheden XL van Scouting Academy. Dat is een weekend boordevol inspirerende workshops, praktische trainingstips en nieuwe activerende werkvormen en uitwisseling met andere trainers. Bestemd voor ervaren trainers die zich willen blijven ontwikkelen.

Training Regio-organisatoren

Als regio-organisator ben je de motor achter de regio-activiteiten
voor alle speltakken of kaderleden. Bij het organiseren van zo'n
activiteit komt van alles kijken, van planning tot catering tot
coördineren.

Vandaar dat het programma ook is ingericht op het organiseren van
evenementen. Denk hierbij aan spelvisie, communicatie, motiveren,
projectmanagement en leiderschap. De training bestaat uit twee trainingsdagen met tussendoor een persoonlijke opdracht die je in je regio uitvoert.

Trainingen voor niet-direct leidinggevenden

Teambuilding
Bij Scouting werken we eigenlijk bijna altijd in een team. Als jullie team al super efficiënt is en echt als een team werkt, dan kun je deze training gerust overslaan. Wil je actief aan de slag met hoe je van een verzameling individuen stap voor stap een echt team kunt maken, dan is dit een training voor jou. In deze training gaan we niet eindeloos praten over teambuilding, maar actief aan de slag met oefeningen en methodieken voor teambuilding.

Coaching & Begeleiding
Van alle begeleidingsstijlen is coaching op dit moment de stijl die het meeste aandacht krijgt. In deze cursus beginnen we met een kort overzicht van de verschillende begeleidingsstijlen en focussen we ons daarna op coaching. We gaan actief aan de slag met de verschillende stappen in het proces van coaching en oefenen met verschillende technieken. Na deze training ben je geen coach, maar heb je wel een aantal extra instrumenten geleerd die je kunt toepassen in de dagelijkse werk en Scouting praktijk.

(Persoonlijk) Leiderschap
Wat voor leider ben jij? Hoe geef jij leiding? Welke situaties zijn jou op het lijf geschreven en welke zijn lastig voor je? Wanneer geef jij het stokje over aan een ander? Hoe geef je leiding aan je eigen doen en laten? In deze training starten we met vanuit leiderschapsrollen, kijken we naar jouw leiderschapsstijl(en) en werken we toe naar hoe jij leiding geeft aan jezelf. In deze training hebben we het dus niet over hoe je leiding geeft aan een spel of activiteit, maar over hoe je leiding geeft aan een team en jezelf.

Training gesprekstechnieken
Tijdens deze training gaan we oefenen op een actieve en interactieve manier met verschillende gespreksvormen (interview, slecht nieuws gesprek, etc) en gesprekstechnieken (vragen stellen, luisteren, etc). Daarnaast besteden we aandacht aan brainstormen, intervisie en feedback geven. Deze training is bedoeld voor een ieder die het leuk vindt om haar of zijn communicatie vaardigheden te oefenen en misschien aan te scherpen.

Scouting Academy