Headerafbeelding

Scouting Magazine 2024 en verder

Vanaf 2024 gaat het magazine veranderen. Het huidige Scouting Magazine wordt vervangen door twee nieuwe varianten: Een vakantieboek voor bevers, welpen en scouts dat één keer per jaar verschijnt. Leden vanaf 15 jaar ontvangen twee keer per jaar, in de zomer en de winter, een online magazine. De eerste uitgaven van beide magazines verschijnen in juni 2024.

Het papieren magazine voor bevers, welpen en scouts wordt in samenwerking met een uitgever ontwikkeld die gespecialiseerd is in magazines voor kinderen. De redactie ligt in handen ligt van een externe uitgever maar de input komt van onze eigen spelvrijwilligers, want het moet natuurlijk wel een Scoutinguitgave blijven. Het wordt echt een supergaaf magazine met veel foto’s en illustraties boordevol strips, puzzels, spellen en korte verhalen. Het eerste nummer verschijnt in juni 2024.

Het online magazine maken we in samenwerking met een communicatiebureau dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van online magazines. De inhoud en artikelen worden samen bepaald en geschreven door het vrijwillige redactieteam. Zij mogen meedenken over de rubrieken en daadwerkelijk artikelen schrijven. Hartstikke leuk natuurlijk, want het wordt echt een magazine voor scouts door scouts en wie weet nou beter wat er leeft in het land?

Q&A

Heb je vragen over de nieuwe magazines? Vind hieronder de antwoorden op de veel gestelde vragen.

  • Het huidige Scouting Magazine is al 10 jaar hetzelfde. Eens in de zoveel tijd kijken we of onze uitgaves aan vernieuwing toe zijn. Het magazine bleek op basis van onderzoek onder de leden klaar voor een nieuw jasje. Verder zijn kosten en duurzaamheid belangrijke motieven voor verandering.

    Kosten
    Het huidige magazine wordt te duur. De papier- en verzendprijzen schieten steeds verder omhoog. Om die reden zijn we van vier magazines per jaar naar drie magazines per jaar gegaan voor hetzelfde bedrag als we voor 4 magazines betaalden. Als snel werd duidelijk dat ook 3 keer uitkomen te duur zou worden. We moesten dus op zoek naar een alternatief.

    Duurzamer

    Een ander belangrijk motief in de nieuwe aanpak is duurzaamheid. Doordat 15+ overgaat naar een online magazine en de uitgave voor kinderen nog maar 1 x per jaar uitkomt, verbruiken we minder papier, inkt en zijn er minder transportkosten.

  • Voor het Scouting Magazine komen twee nieuwe magazines in de plaats. Een papieren magazine voor bevers, welpen en scouts. Dit magazine komt één keer per jaar uit in juni. Dit magazine staat boordevol spelletjes, strips en leuke verhalen.

    Voor iedereen vanaf de explorerleeftijd, dus 15+ jeugdleden en vrijwilligers, komt twee keer per jaar een digitaal magazine uit. Dit magazine staat vol inspiratie, expeditietips en achtergrondverhalen.

  • We hebben onderzoek gedaan onder verschillende speltakken en vrijwilligers. De resultaten van dat onderzoek hebben geleid tot de keuze voor de nieuwe koers van het Scouting Magazine. Bevers, welpen en scouts wilden nog graag een papieren magazine lezen, terwijl de oudere leeftijdsgroepen het prima vinden om een digitaal magazine te lezen. Om die reden zijn we uitgekomen op twee verschillende versies die passen bij de behoeften van de verschillende groepen.

  • De papieren zomeruitgave voor de jeugd wordt gemaakt door een uitgever die gespecialiseerd is in het uitgeven van kindermagazines. Het digitale magazine voor 15+ wordt gemaakt door vrijwilligers en beroepskrachten. Het sjabloon wordt ontwikkeld door een externe partij.

  • Bij de papieren zomeruitgave zijn (spel)vrijwilligers betrokken bij de redactie van elke uitgave en zij geven input voor artikelen die de redactie uitwerkt. Het digitale magazine wordt gemaakt door vrijwilligers en beroepskrachten van Scouting. Fotografie komt van ons vrijwillige fototeam. Slechts het sjabloon voor het digitale magazine wordt door de externe partij gemaakt.

  • Het papieren magazine wordt gedrukt op PEFC of FSC gecertificeerd papier, afkomstig uit duurzaam beheerde bossen. Het magazine wordt afgeleverd in een ‘ compostable sealbag’, een composteerbare verpakking die het magazine beschermt tijdens de verzending. Composteerbaar betekent dat de sealbag bij het GFT-afval kan en niet schadelijk is voor het milieu.

  • De eerste edities van het magazine, zowel de papieren als de digitale, worden verwacht in juni 2024. Hou je brievenbus of mailbox tegen die tijd in de gaten!

  • Het papieren magazine (zomeruitgave) komt één keer per jaar uit in juni.

  • Het digitale magazine komt twee keer per jaar uit, in de zomer en de winter.

  • De middenkaternen, de vier pagina’s in het midden van het magazine die zelf door de Scoutinggroepen gevuld worden, zijn helaas geen optie meer in de nieuwe structuur van het magazine. De deelname aan het middenkatern is lager dan we hadden verwacht, die zit op zo'n 145 Scoutinggroepen gemiddeld per uitgave, dat is 14,5% van het totaal aantal groepen en neemt steeds meer af.

  • Sinds een jaar biedt Scouting Nederland de Scoutingapp die elke groep, regio, team of ander onderdeel binnen Scouting kan gebruiken voor communicatie met elkaar of de leden. Deze app wordt door bijna 400 groepen gebruikt en het gebruik neemt toe. In een enquête onder vrijwilligers is gevraagd welke alternatieven voor het middenkatern gewenst zouden zijn. Daar wordt aangegeven dat een eigen blaadje, een eigen e-nieuwsbrief of een app goede alternatieven zouden kunnen zijn.

  • De verandering van het magazine heeft geen invloed op de contributie.

  • Alle jeugdleden onder de 15 jaar krijgen een magazine. Als een gezin 3 jonge kinderen heeft komen er (1 x per jaar) 3 magazines op de mat. Tenzij een gezin dat niet wenst en bijvoorbeeld voor het hele gezin 1 magazine wil ontvangen. Dit kun je aangeven in Scouts Online. Dit doe je door bij 2 van de 3 kinderen het vinkje magazine ontvangen uit te zetten.

    Tevens ontvangen alle Scoutinggroepen ook het Scoutingmagazine zodat de leiding op de hoogte kan zijn van de inhoud en hier met het programma op inspelen.

  • Ja in de Scoutshop zal het papieren magazine in een beperkte oplage te koop zijn.

Staat je vraag er niet tussen?

Stuur je vraag dan via mail naar Landelijk Team Communicatie.

Ondersteuning