Calamiteiten

Soms is er een calamiteit waarbij het nodig is om direct actie te ondernemen. Voorbeelden hiervan zijn brand, een ongeval met letsel of dodelijke afloop, een sterfgeval, grensoverschrijdend gedrag of kindermishandeling. Bij dringende situaties kun je 24 uur per dag contact opnemen met Scouting Nederland via het telefoonnummer 033-4960911.

Brand

Het komt regelmatig voor dat Scoutinggebouwen in vlammen opgaan. Er zijn veel manieren om brand te voorkomen, maar als je gebouw toch getroffen wordt door brand is het belangrijk om hier op een goede manier mee om te gaan.

In de brochure In de brand, uit de brand vind je richtlijnen om de schade voor je groep zoveel mogelijk te beperken na een brand. Ook vind je hierin tips om brand in je clubhuis te voorkomen en richtlijnen voor het bouwen van een nieuw clubhuis.

Grensoverschrijdend gedrag

Binnen Scouting kennen we het protocol Grensoverschrijdend gedrag. Het protocol is te gebruiken als leidraad wanneer binnen een groep, regio of organisatie sprake is van (vermeend) grensoverschrijdend gedrag.

Kindermishandeling

Soms is er het vermoeden dat een kind mishandeld wordt. Vaak durven kinderen die mishandeld worden hier niet over te praten, of het kind neemt juist de leiding in vertrouwen. Als je je zorgen maakt over een kind of kindermishandeling vermoedt, kun je terecht bij Veilig Thuis. Veilig Thuis is te bereiken op telefoonnummer 0800-2000 (24/7, gratis). Het is verstandig om ter voorbereiding van een gesprek met Veilig Thuis contact op te nemen met de afdeling Sociale veiligheid van Scouting Nederland door een mail te sturen naar socialeveiligheid@scouting.nl.

Overlijden, rouw en verdriet

Een sterfgeval binnen een groep heeft vaak grote invloed op de leden van de groep en zorgt vaak voor veel verdriet en onbegrip. Daarom heeft Scouting Nederland het Draaiboek rouw en verdriet opgesteld. In het draaibroek lees je hoe je als bestuur en leiding het beste met het overlijden van een lid kunt omgaan. Het draaiboek biedt direct hulp en beschrijft op een praktische manier hoe je als groep verdergaat na het overlijden van het lid. De bijlage Ieder dempt zijn eigen schrik geeft ook nuttige, aanvullende informatie. Heb je vragen of heb je hulp nodig? Dan kan het landelijk opvangteam je natuurlijk ook hulp bieden.

Ongeval met letsel of dodelijke afloop

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Er kan bij je Scoutinggroep een ongeluk gebeuren tijdens een opkomst, maar ook kan een lid zelf betrokken zijn bij een ongeluk, buiten de Scoutingopkomst. Dit ongeluk kan letsel veroorzaken bij het lid en kan in ernstige gevallen zelfs een dodelijke afloop hebben. Mocht er een ongeluk gebeuren, dan moet hier in de groep vanzelfsprekend aandacht aan besteed worden. Als het een ongeluk met dodelijke afloop is, is het Draaiboek rouw en verdriet een hulpmiddel over hoe hiermee om te gaan in je groep. Heb je vragen of heb je hulp nodig? Dan kan het landelijk opvangteam je natuurlijk ook hulp bieden.

Ondersteuning