Headerafbeelding

Waterwelpen

In de jungle spelen verschillende soorten welpen: land-, lucht- en waterwelpen. De algemene informatie over (land/lucht/water) welpen vind je op de welpenpagina. Deze pagina bevat aanvullende informatie voor waterwelpen.

Het junglethema

Het thema waarin alle jeugdleden van zeven tot elf jaar spelen, is het Jungleboek. De jungle is een uitdagende omgeving voor de welpen. Het thema biedt veel ruimte om te varen en het water te ontdekken en tegelijkertijd kun je er als leidinggevende al je creativiteit en eigen inbreng in kwijt. Het junglethema sluit goed aan bij de belevingswereld van welpen en de karakters van de themafiguren bieden allerlei mogelijkheden om een uitdagend programma te maken.

Centraal in het thema staat de junglekaart met acht verschillende plekken die gekoppeld zijn aan de acht activiteitengebieden. In elk gebied doe je activiteiten die qua onderwerp bij elkaar horen. De verschillende plekken in de jungle zijn omringd door water en naar elk gebied in de jungle stroomt water. De omgeving leent zich dus prima voor allerlei wateractiviteiten. Gebruik je de gebieden afwisselend, dan zorgt dat voor veel variatie in je opkomsten.

In de jungle wonen verschillende waterdieren die je kunt gebruiken als uitgangspunt voor de wateractiviteiten. Jacala, Dahinda, Malchi en Marala zijn dieren die zich in het water uitermate op hun plek voelen.

Voor uitleg hoe je het junglethema kan introduceren met voorbeelden voor waterwelpen of een uitleg van de jungle voor waterwelpen bekijk je de documenten hieronder.

Insignes

Er zijn insignes speciaal ontwikkeld voor de waterwelpen, voor elk activiteitengebied minimaal 1. De insignes gaan over echte waterwelpenthema’s zoals kanoën, identiteit van een watergroep en veiligheid aan boord. Ga naar de insignepagina voor meer informatie.

Doorlopende leerlijn op het water

Welpen gaan begeleid het water op en ze leren de basis veiligheidsregels. In de progressiematrix zijn onder uitdagende Scoutingtechnieken in de rubrieken “zeilen/varen”, “kanoën/kayakken” en “roeien/wrikken” de elementen van de doorlopende leerlijn voor waterwelpen te vinden.

Programmatips

Online zijn heel veel programmatips te vinden. Met deze links helpen we je op weg.

Activiteitenbank

De activiteitenbank bevat heel veel losse spelen en activiteiten. Via de optie 'Activiteit zoeken' kun je kiezen voor de leeftijdsgroep welpen. Vink bij locatie 'Op en om het water' aan.

Insignes

Speciaal voor waterwelpen zijn een aantal insignes ontwikkeld. Je vindt ze hier.

Overige voorbeelden

Wat kun je nog meer doen rondom het water in het Junglethema? Een aantal voorbeelden:

  • (zeil)bootjes maken van klompen
  • (zeil)bootjes maken lege flessen
  • (mini)vlot maken van bamboestokken
  • dam bouwen
  • diertjes in het water bekijken
  • nioloog spelen
  • bioloog bezoeken
  • modderglijbaan
  • boot-onderdelenrace
  • sponzen aan voeten (race)

Nautische informatie

Voordat je het water op gaat, is het belangrijk goed na te denken over de fysieke en sociale veiligheid. De bootprofielen, Nautisch Technische Richtlijnen en veiligheidsbladen helpen je hierbij.

Kamp

Het hoogtepunt van het jaar is het zomerkamp: waterwelpen gaan in de zomer 'bivakkerend op kamp'. Dit houdt in dat ze een paar dagen in een ander clubhuis dichtbij het water. Meer informatie vind je bij Op waterscoutingkamp in Nederland of buitenland of zoek een accommodatie.

Contact

Heb je vragen? Dan staan de spelspecialisten van Landelijk team Spel voor je klaar! Je kunt ze bereiken via spelspecialisten@scouting.nl.