Duurzaamheid

Scouting draagt bij aan een betere wereld en leert leden verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en hun omgeving. Er staat bij de groepen dus regelmatig een activiteit op het programma dat te maken heeft met bewustzijn voor natuur en milieu. Een opschoondag, bomenplantdag, of een bezoek aan een waterschap.

Daarnaast zijn veel Scoutinggroepen actief om het clubgebouw duurzaam te maken met zonnepanelen, warmtepomp, gescheiden afval, etc. Ook de Scouting kampeerterreinen zijn actief om het kamperen zo duurzaam mogelijk aan te bieden en evenementen worden ook zo duurzaam mogelijk georganiseerd. Het kampvuur hoort nog steeds bij Scouting, maar de manier waarop je stookt kan veel verschil maken. Vanuit Scouting Nederland wordt er regelmatig informatie verstrekt over duurzaam stoken.

Tot slot zijn er mooie initiatieven die ook regelmatig het nieuws hebben gehaald. Een Scoutinggroep in Friesland heeft een lelievlet gemaakt van gerecycled plastic en in Zeeland is er Scouts4Science, waarmee plastic soep uit / rond het water wordt gevist en voor de wetenschap inzichtelijk gemaakt.

Wil je als Scoutinggroep meer betekenen voor een beter klimaat? Waar begin je dan?

Link naar duurzaamheidspagina onder 'Ondersteuning'.