Teamprofiel

Hoeveel leidinggevenden zijn er nodig op basis van het aantal kinderen in de speltak? En welke kwaliteiten en kwalificaties of competenties moet zo'n team dan hebben? Is er iemand met kennis van EHBO gewenst? Al deze zaken zijn beschreven in het teamprofiel. Een teamprofiel geeft aan wat de verhoudingen zijn tussen het aantal leidinggevenden en de jeugdleden binnen een speltak.

Leidingteam

Een leidingteam bestaat uit een teamleider en de overige leidinggevenden bij een speltak. De teamleider vervult een coördinerende rol binnen het team. Draai je een gemengde speltak? Dan is het leidingteam ook gemengd. Bij een niet gemengde speltak moet het aantal leidinggevenden dat dezelfde sekse heeft als de speltak, in de meerderheid zijn. Bij een meisjesspeltak is het aantal leidinggevenden dat vrouw is, dus in de meerderheid. Een leidingteam bestaat minimaal uit twee personen, waarvan één iemand gekwalificeerd leidinggevende is. Een opkomst kan dus niet doorgaan als het minimum aantal leidinggevenden niet aanwezig is. De verhoudingen van het aantal gekwalificeerde en niet-gekwalificeerde leidinggevenden in een speltak, het aantal leidinggevenden op het aantal kinderen, het aantal personen dat beschikt over een EHBO-diploma en meer informatie vind je in het teamprofiel van jouw speltak. De overige regelgeving, zoals een verplichte Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en verantwoordelijkheden van een leidingteam, vind je in het Huishoudelijk reglement.

Minimum en gewenst niveau

Binnen het teamprofiel heeft elke speltak een minimum niveau en een gewenst niveau. Het minimum niveau is het minimale waarmee je nog net verantwoord de speltak begeleidt. Als groep kun je je echter afvragen of je dit wilt en wat voor de groep de minimale voorwaarden zijn voor een goed functionerend leidingteam.

Het gekwalificeerde niveau is het meest gewenste. Hierin zijn de taken en functies evenwichtig verdeeld en is er voldoende capaciteit om op een verantwoorde manier de speltak te begeleiden.

Bereiken van het gewenste niveau

Als groep kun je afspraken maken waar je wilt staan met de kwaliteit van de teams en hoe je dat gaat bereiken. De praktijkbegeleider van je groep kan dit traject begeleiden en kan hierin ook de kwaliteit van de teams zo optimaal mogelijk maken. Uiteraard moeten alle vrijwilligers gemotiveerd zijn om dit te bereiken, want iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen om die kwaliteit te halen.

Het teamprofiel kan de basis zijn voor de ontwikkeling van de totale vereniging. Ook kun je er als Scoutinggroep voor kiezen om nog een aantal facetten toe te voegen, zoals het spelen volgens het spelaanbod en de spelvisie van Scouting Nederland.

Minimumleeftijd en samenstelling team

Voor speltakleiding gelden de leeftijden zoals beschreven in het huishoudelijk reglement:

Bevers en welpen: vanaf 17 jaar
Scouts: vanaf 18 jaar
Explorers: vanaf 20 jaar
Roverscouts: vanaf 21 jaar (coach), vanaf 23 jaar (adviseur)
Wil je bijvoorbeeld leidinggeven bij de bevers of de welpen, dan kun je 3 maanden voordat je 17 wordt ingeschreven worden als leidinggevende.Voor teamleiders geldt een andere leeftijd:

Bevers en welpen: vanaf 18 jaar
Scouts: vanaf 21 jaar
Explorers: vanaf 21 jaar
Roverscouts: niet van toepassing
Ten aanzien van de maximumleeftijd van leidinggevenden geldt een advies van 45 jaar.

Volgens de leeftijdsgrenzen in het huishoudelijk reglement van Scouting Nederland geldt dat het merendeel van de explorers nog geen leidinggevende kan zijn. De minimumleeftijd voor leidinggevenden is namelijk 17 jaar bij de bevers en welpen en 18 jaar bij de scouts. Daarnaast moet je er goed over nadenken of je nu al leidinggevende wilt zijn. Er komt namelijk meer bij kijken dan je denkt, zoals met wie je meegaat op kamp. En er gaat veel tijd zitten in leidinggeven. Je moet je dan ook afvragen of je al je activiteiten, zowel binnen als buiten Scouting, goed met elkaar kunt combineren. Op bladzijde 108 en 109 van de Explorergids vind je meer informatie en tips over dit onderwerp.

Het huishoudelijk reglement stelt bij een gemengde speltak een gemengd leidingteam verplicht. Binnen een niet gemengde speltak moet in het team van leidinggevenden ten minste een meerderheid van dezelfde sekse aanwezig te zijn als de sekse van jeugdleden.

Scouting Academy