Theorie en oefenexamens

Scouting Nederland gebruikt het CWO- systeem voor roeien, zeilen, buitenboordmotor, motorboot, sloep/motorvlet en Groot Motorschip (GMS). Voor iedere CWO-kwalificatie heb je een zekere kennis van de theorie nodig. Die kennis gaat onder andere over de verkeersregels op het water, over de krachten op een zeilboot en schiemannen. De eisen voor iedere CWO-kwalificatie zijn te vinden op de website van het CWO en in het watersportpaspoort.

Onder Landelijk team Scouting Academy valt het Team Theorie examenvragen CWO met als doel "Het maken en beschikbaar stellen van CWO theorie examenvragen én oefenexamens, aan regionale admiraliteiten t.b.v. theorie examens CWO op de disciplines roeien, kielboot (zeilen), buitenboordmotor en sloep/motorvlet."

Zij willen het volgende realiseren: Twee maal per jaar een set examenvragen beschikbaar hebben voor regionale admiraliteiten, examens laten aansluiten bij de eisen van de verschillende CWO-diploma’s en het bijhouden van een grote database met examenvragen en waar mogelijk uitbreiden en verbeteren.

Examensets

Per jaar faciliteert het team 2x in de volgende set theorie-examens:

• Roeien Ervaren en Gevorderd (voorheen niveaus I/II en III);
  • Kielboot Basis, Ervaren en Gevorderd (voorheen niveaus I, II en III);
  • Buitenboordmotor Gevorderd (voorheen niveau III);
  • Sloep/Motorvlet Ervaren en Gevorderd (voorheen niveau II en III).

Handboek Roeien

Het Handboek Roeien gebruik je als jeugdlid of leiding voor het CWO-diploma. We hebben ons best gedaan om het zo informatief mogelijk te maken. Of je nu net begint of al wat ervaring hebt, met dit handboek kan iedere roeier het water op!

Testen van de kennis voor de theorie van de CWO-kwalificatie

Om erachter te komen of jouw kennis voor de CWO-kwalificatie voldoende is, hebben we een aantal oefenvragen voor een of meerdere eisen van de CWO Basis, Ervaren en Gevorderd kwalificaties. De oefenvragen zijn meerkeuzevragen en komen uit de CWO-database van Scouting Nederland. Dit betekent dat de vragen die je oefent ​overeenkomen met de eisen die op een vorderingenstaat/watersportpaspoort afgetekend worden.

Wanneer is mijn kennis voldoende?

Je hebt een voldoende score als je 70% of meer vragen goed hebt.

• Roeien Ervaren (I/II) bestaat uit 35 vragen, je moet dan minimaal 25 vragen goed hebben.
  • Roeien Gevorderd (III) bestaat uit 45 vragen, je moet dan minimaal 32 vragen goed hebben.
  • Kielboot Basis (I) bestaat uit 25 vragen, je moet dan minimaal 18 vragen goed hebben.
  • Kielboot Ervaren (II) bestaat uit 35 vragen, je moet dan minimaal 25 vragen goed hebben.
  • Kielboot Gevorderd (III) bestaat uit 45 vragen, je moet dan minimaal 32 vragen goed hebben.
  • Buitenboordmotor Gevorderd (III) bestaat uit 45 vragen, je moet dan minimaal 32 vragen goed hebben.
  • Sloep/Motorvlet Gevorderd (III) bestaat uit 45 vragen, je moet dan minimaal 32 vragen goed hebben.

Disclaimer en contact

De vragen mogen vrij worden gebruikt voor niet-commerciële doeleinden. Hergebruik van (delen van) de vragen is slechts toegestaan na toestemming van Team CWO-examenvragen van Scouting Nederland. De vragen zijn met grote zorg samengesteld. De makers kunnen echter op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor schade die, in welke vorm dan ook, het gevolg is van het gebruik van de vragen. Reacties, opmerkingen, opbouwende kritiek of andere vragen kan je sturen naar je eigen admiraliteit. Zij kunnen contact opnemen met de werkgroep CWO-examenvragen van Scouting Nederland.

Voor meer informatie kun je mailen naar cwoexamenvragen@scouting.nl.