Waterscouting internationaal

Nederland heeft mooi vaarwater, maar in het buitenland is varen ook erg leuk. Daar zijn dus ook waterscouts te vinden en je kunt er zelfs op kamp. Daarbij kun je kennis maken met nieuwe wateren en nieuwe vaarmiddelen.

Op kamp en varen in het buitenland

• Op de pagina Terreinen in het buitenland kun je links vinden naar pagina’s met diverse soorten terreinen, kijk dan wel goed naar de locatie en voorzieningen. Daarnaast kun je ook zelf contacten met andere waterscouts leggen via Eurosea Seascout Exchange.

• Je kunt kiezen voor het meenemen van je eigen schepen of je kunt kiezen om ter plekke een boot te lenen of te huren. Een voordeel van huren is dat je niet met het transport zit en dat de verhuurder vaak de specifieke lokale omstandigheden kent. Wel moet je denken aan de benodigde papieren, die bij huren kunnen afwijken van Nederland. Je kunt ook kiezen voor een lokale scoutinggroep of scouting-kampeerterrein. Dit kan leuk zijn als afwisseling, maar ook voor de lokale kennis.

Bij het meenemen van je eigen vaarmiddelen moet je goed denken aan de benodigde papieren, zoals vaarbewijzen en eigendomspapieren. Vergeet ook niet de woorden voor termen als bakboord, stuurboord, bolder, sluis, etc. te leren in de vreemde taal, zodat je je verstaanbaar kunt maken bij een haven- of sluismeester of brugwachter.

• De eisen qua vaarbewijzen wijken vaak af van die in Nederland. Je moet dan denken aan eigendomsbewijzen, vaarbewijzen, marifooncertificaten en verzekeringsbewijzen.

Meer informatie kun je vinden bij:

Aanvullende informatie kun je vinden op:

• De richtlijn van Scouting Nederland is dat scouts tot 15 jaar kamperen in Nederland. Op deze manier blijven er nog nieuwe uitdagingen over als scouts overvliegen naar de explorers. In de Explorergids en de Roverscoutsgids lees je alles over het organiseren van een kamp in het buitenland: hoe kies je de bestemming? Wat moet er mee? Wat zijn de kosten? Waar moet je rekening mee houden en wat zijn de regels?

• Om met kinderen te reizen waarover je niet zelf het ouderlijk gezag hebt, moet je toestemming hebben van de gezaghebbende ouders. Let op, dat bij gescheiden ouders beide ouders meestal gezaghebbende zijn en dus allebei toestemming moeten geven. Als je reist naar het buitenland kan op deze toestemming worden gecontroleerd. Zorg er voor dat je een ondertekend toestemmingsformulier hebt en daarbij een kopie van het id-bewijs van de gezaghebbende ouders. Meer informatie vind je in het infoblad wet- en regelgeving over reisdocumenten. Een toestemmingsformulier heb je ook nodig. Deze vind je beide hieronder.

Internationale waterscoutingkampen

Hier kun je (water)scouts uit andere landen ontmoeten en diverse (water)activiteiten doen.

Nawaka, Nederland

HOME, Oostenrijk
SOE, Denmark
AQUA, Slowakije
Jambo-ri, Ierland
European Jamboree, wisselend
SJÖ, Zweden
Satahanka, Finland
Scouterna, Zweden

Er wordt hard gewerkt door Eurosea aan een overzicht van internationale Scoutingkampen. Als deze klaar is, dan is dit te vinden op deze website.

Eurosea

De Odysseus groep is de groep verantwoordelijk voor het helpen organiseren en verbeteren van Europese waterscouting. De groep word verkozen tijdens een tweejaarlijkse seminar genaamd ‘Eurosea’.

De Odysseus groep heeft een eigen website met informatie: https://seascouts.eu/
Er is ook een Facebook groep voor Europese waterscouts: https://www.facebook.com/groups/seascouts.eu

Heb je vragen? Stuur een mail naar international@scouting.nl.