Werkvormen en methodieken

Bij Scouting Nederland hebben we diverse werkvormen en methodieken om het gesprek over sociale veiligheid binnen je speltak, bestuur, leidingteam of vrijwilligers aan te gaan. Dit kan bijvoorbeeld in spelvorm met het grenzenspel of het 'Be cool'-spel, een energizer of met behulp van de Scouting Academy modules over gewenst gedrag. Op deze pagina vind je een overzicht van alle mogelijkheden.

Power Up Your Game (uitbreiding sociale veiligheid)

Wat kan wel en wat kan niet? En hoe zorg je er met elkaar voor dat je een sociaal veilige omgeving biedt om het Scoutingspel te spelen? Ontdek welke stappen er binnen de groep gezet moeten worden op het gebied van sociale veiligheid door het Power Up Your Game-spel met de sociale veiligheid-uitbreiding te spelen. Heb je na het spelen van het spel vragen over sociale veiligheid binnen jouw groep/team? Stuur dan een mail naar socialeveiligheid@scouting.nl.

Be cool!

Het spel Be cool! is bedoeld om te praten over respect, het op een goede manier met elkaar omgaan, samenwerken in verschillende situaties, het ervaren van respect door verschillende opdrachten en het leren van feiten. Alle downloads voor dit spel en meer informatie kun je vinden op deze pagina

Diversiteitenspel

Door dit spel te spelen maak je inzichtelijk hoe er diversiteit en discriminatie in de samenleving en binnen groepen kan zijn.

Grenzenspel

Door middel van stellingen wordt inzichtelijk gemaakt waar de grens ligt. Wat kan wel en wat kan niet? Wat is een grijs gebied?

'Wat zou je doen'-spel

Je trekt een kaartje van een stapel kaartjes waarop een situatie staat beschreven. Je stelt elkaar (of jezelf) de vragen: Wat is je houding? Wat doe je? Waarom op die manier?

Omgangsregels maken

In deze PDF vind je uitleg over hoe je omgangsregels kan maken en verschillende werkvormen die je daarbij kan gebruiken.

Bespreken gedragscode Scouting Nederland

Aan de hand van kernwoorden gaan deelnemers zelf de regels van de gedragscode bedenken. Vervolgens wordt bekeken wat de regels echt zijn en wat de gedragscode er over zegt.

Discussie intimiteiten

Met behulp van casussen wordt een gesprek gestart over intimiteiten en de omgang daarmee.

Persoonlijke ruimte

Iedereen heeft eigen grenzen. In deze PDF vind je twee spellen waarbij de deelenemers kunnen aangeven waar hun grens ligt.

Workshop regels maken

Het doel van de workshop is om te kijken naar de verschillende soorten regels. Waarom worden regels opgesteld? Waar stel je wel en waar stel je geen regels voor op?

Lagerhuis discussie

Nadenken over waarden en normen en discussiëren over de regels

Gezamenlijke brainstorm energizer

Ga samen aan de slag met het maken van een mindmap, met in het midden "gewenst gedrag".

Handleiding voor de trainer - module gewenst gedrag

Scouting Academy heeft in het kader van gewenst gedrag een module uitgewerkt voor (bege)leiding en adviseurs, die je hieronder kunt downloaden. Hierin vind je handvaten en informatie om met 'gewenst gedrag' aan de slag te gaan. Er is een versie voor bevers, welpen en scouts en een versie voor explorers en roverscouts.

Ondersteuning