Grote Clubactie voor Scoutinggroepen

Vanaf 2022 is Scouting Nederland een samenwerking aangegaan met de Grote Clubactie. Hiermee krijgen Scoutinggroepen de mogelijkheid om zich aan te sluiten bij de Grote Clubactie en hiermee geld in te zamelen voor de clubkas. De Grote Clubactie biedt diverse mogelijkheden voor lotenverkoop, van fysiek tot online, waardoor het bereik van je verkopers groter is en je met relatief weinig moeite veel geld kunt inzamelen voor je Scoutinggroep.

Opvolger van de Nationale Scoutingloterij

Al sinds 1992 organiseert Scouting Nederland de Nationale Scoutingloterij. 60% van de opbrengst van de lotenverkoop was hierbij voor je Scoutinggroep, de andere 40% werd gebruikt om de kosten van de loterij mee te dekken en kwam daarnaast te goede aan het Scouting Nederland Fonds. De afgelopen tijd is gebleken dat de eisen die aan de vergunning om een loterij te mogen houden gesteld worden, ieder jaar strenger worden en de kosten hoger. Online doneren en digitale loten verkopen wordt steeds normaler en mensen hebben steeds minder vaak contant geld in huis.

Omdat de Nationale Scoutingloterij geen online verkoop kent en de vergunning vernieuwd moest worden, is er besloten te kijken naar andere mogelijkheden voor de toekomst en heeft het landelijk bestuur daarom besloten om per 1 januari 2022 te stoppen met het zelf organiseren van de Nationale Scoutingloterij en een samenwerking aan te gaan met de Grote Clubactie.

Wat betekent dit voor jouw Scoutinggroep?

Vanaf 2022 kan jouw Scoutinggroep loten verkopen van de Grote Clubactie. Dat is lucratief omdat de opbrengst per lot hoger is, namelijk €2,40 per lot van €3,00. Dat is 80% per lot, tegen 60% per lot van de Nationale Scoutingloterij. Het basisdoel om Scoutinggroepen met deze loterij financieel te ondersteunen, blijft hiermee gehandhaafd.

Met de overstap naar de Grote Clubactie komen ook andere voordelen voor je Scoutinggroep, waaronder een breed scala aan mogelijkheden voor elke speltak om op een voor die leeftijd passende manier loten te verkopen. Ook is er een mogelijkheid om speciale loten te verkopen aan bedrijven of samenwerkingspartners en is tijdens de gehele verkoopperiode voor alle deelnemers inzichtelijk hoe de verkoop ervoor staat.

De precieze verschillen tussen de Nationale Scoutingloterij en de Grote Clubactie hebben we voor jullie op een rijtje gezet in een infographic. Deze kun je hieronder bekijken en downloaden.

Grote Clubactie vergelijkingGrote Clubactie - Nationale Scoutingloterij

Meer informatie en aanmelden

Wil je meer informatie over de Grote Clubactie of jouw Scoutinggroep aanmelden? Dat kan via de Scoutingpagina van de Grote Clubactie!

Heb je vragen? Op deze pagina vind je een overzicht van de veelgestelde vragen over de Grote Clubactie. Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem dan rechtstreeks aan Landelijk team Communicatie of aan de servicedesk van de Grote Clubactie.

28705708151 23f7221aa4 o

Veelgestelde vragen over de Grote Clubactie

Hieronder vind je een overzicht van de veelgestelde vragen over de Grote Cl...