Lidmaatschap beeïndigen

Wil je je lidmaatschap bij Scouting beëindigen? Jammer, maar ook buiten Scouting wachten er vast en zeker nieuwe uitdagingen. Daarnaast zijn er binnen Scouting voldoende uitdagingen waar je misschien nooit eerder aan hebt gedacht. Kijk bijvoorbeeld eens naar de uitdagende klussen die je kunt doen als landelijk vrijwilliger! Help mee bij één van de grote Scoutingevenementen of draag je steentje bij aan een mooi project. Bekijk het gehele vacatureaanbod en kies een leuke functie.

Ga je een klus doen als landelijk vrijwilliger en wil je stoppen bij je Scoutinggroep? Zorg dan dat je daar wordt uitgeschreven als lid. Wil je beide klussen combineren? Dat kan natuurlijk ook. Je krijgt dan een extra functie binnen Scouting.

Lidmaatschap van een lokale Scoutinggroep beëindigen

Je lidmaatschap beëindig je door een schriftelijke afmelding te sturen naar de ledenadministratie van je Scoutinggroep. Je lidmaatschap bij Scouting Nederland wordt hiermee ook automatisch stopgezet, tenzij je nog een lidmaatschap hebt op landelijk niveau. Bijvoorbeeld omdat je in het verleden landelijk vrijwilliger bent geweest. Je blijft dan contributieplichtig voor je landelijke functie.

Lidmaatschap als vrijwilliger bij een regio, steunpunt of plusscoutskring beëindigen

Je lidmaatschap beëindig je door een schriftelijke afmelding te sturen naar de secretaris of gegevensbeheerder van het regio- of steunpuntbestuur. Ben je lid van een regionale plusscoutskring? Stuur dan je schriftelijke afmelding naar de ledenadministratie van de kring. Je lidmaatschap bij Scouting Nederland wordt hiermee ook automatisch stopgezet, tenzij je nog een lidmaatschap hebt op landelijk niveau. Bijvoorbeeld omdat je in het verleden landelijk vrijwilliger bent geweest. Je blijft dan contributieplichtig voor je landelijke functie.

Lidmaatschap als landelijk vrijwilliger of lid van een landelijke plusscoutskring beëindigen

Als landelijk vrijwilliger werk je vaak mee aan projecten. Deze projecten hebben bijna altijd een einddatum, net als jouw functie binnen dat project. Na afloop van het project word je, als je geen andere functie binnen Scouting hebt (bijvoorbeeld bij een ander project of als leidinggevende bij een groep), geplaatst in de landelijke vrijwilligerspool. Je blijft dan automatisch lid van Scouting. Ben je niet meer van plan als landelijk vrijwilliger aan de slag te gaan, is je lidmaatschap van de landelijke vrijwilligerspool je enige functie en wil je je lidmaatschap stopzetten? Dan kan dat via dit online formulier. Dit geldt ook als je je lidmaatschap van de landelijke plusscoutskring wilt beëindigen. Vanaf het moment dat je helemaal gestopt bent is je eventuele Verklaring Omtrent hetGedrag (VOG) vervallen.

Opnieuw lid worden

Ben je al eens lid geweest van Scouting? Houd dan je oude lidmaatschapsnummer bij de hand, zodat het nieuwe organisatieonderdeel waar je lid wordt je met dat nummer snel weer opnieuw kan inschrijven.

Geen lid of vrijwilliger meer zijn, maar wel betrokken blijven bij Scouting?

Word dan donateur van het Scouting Nederland Fonds en geef een Scoutinggroep een steuntje in de rug of zorg ervoor dat een gaaf project eindelijk kan worden uitgevoerd.