Headerafbeelding

Beverprogramma en - thema

Bevers spelen in het thema van het dorp Hotsjietonia . Het spelen in een thema prikkelt de fantasie, waardoor kinderen zich ontwikkelen. In het dorp Hotsjietonia wonen allerlei verschillende mensen, waaronder Stuiter. Stuiter is een bever die dezelfde groei en ontwikkeling doormaakt als de bevers in een groep. Stuiter is geen typisch meisjes- of jongensfiguur, zodat alle kinderen zich met Stuiter kunnen identificeren.

Hotsjietonia

In het dorp Hotsjietonia maken de bevers allerlei avonturen mee en leren ze van alles en nog wat. Ze knutselen en zingen met Keet en Fleur Kleur, ze leren dingen over de natuur bij Bas Bos en Rebbel, ze horen over andere landen bij Sterre en Steven Stroom, komen tot rust bij Noa en gaan koken met Rozemarijn. Ook met Professor Plof en Stanley Stekker is er altijd wat te beleven. Door met de verschillende figuren in Hosjietonia avonturen te beleven zit er veel variatie in het programma zit en doen de kinderen elke week iets anders. Onderaan kun je de afbeeldingen van het dorp Hotsjietonia en alle bewoners downloaden. Bij de ScoutShop is ook een mooie poster van Hotsjietonia verkrijgbaar. 

De themaverhalen bij de bevers zijn realistisch, zodat ze gemakkelijk gekoppeld kunnen worden aan de gebeurtenissen die in de groep plaatsvinden. De verhalen zijn niet alleen maar positief, er wordt ook ingespeeld op goed en kwaad en op emoties. Daarbij hebben de verhalen een duidelijk begin en einde. Op de activiteitenbank zijn allerlei themaverhalen voor bevers te vinden.

Onderaan kun je informatie over spelen in thema met bevers downloaden.

Algemeen spelmateriaal

Speciaal voor de leiding is er het Beverkompas. In dit boek vind je praktische handvatten om een uitdagend Scoutingprogramma voor bevers op te stellen en te organiseren. Het inspireert en helpt je bij de invulling van de beveropkomsten. De informatie in dit kompas geeft je richting als leidinggevende. Zo lees je hoe je kunt omgaan met een bever in moeilijke situaties en wordt er uitgebreid ingegaan op hoe je de thematiek van het dorp Hotsjietonia kunt inzetten tijdens je opkomsten.

Voor de bevers zelf is er de Bevergids. In dit boek gaan de bevers samen met Stuiter naar het dorp Hotsjietonia waar je alle bewoners ontmoet. Je gaat mee als hij gaat zeilen met Sterre en Steven Stroom of als hij een nieuw huis voor eekhoorn bouwt met Bas Bos en zijn vrouw Rebbel. Je kunt ook zelf aan de slag met allerlei spelletjes, kleurplaten en knutselideeën. In deze gids kun je ook veel lezen over bevermanieren, overvliegen en scouting.

Zie onderaan de download met tips voor speluitleg en spelleiden voor beverleiding. 

Bevers bij een waterscoutinggroep

Bevers bij een waterscoutinggroep spelen nog niet op het water en hebben meestal nog niet allemaal hun A zwemdiploma. Bevers vermaken zich wel met water in het thema en water in het Scoutingspel, zoals het bouwen van een waterbaan of en waterballonnenspel. In het dorp Hotsjietonia zijn er ook voldoende waterbelevenissen met Sterre en haar broer Steven Stroom die wonen op een groot schip. Bevers varen onder begeleiding wel eens mee op veilige grote boot zoals een wachtschip met een zwemvest aan. Op de activiteitenbank zijn allerlei activiteiten te vinden voor bevers bij een waterscoutinggroep. Bij activiteit zoeken kan je instellen als locatie ‘op en rondom het water’ of ‘waterspelletjes’. Zo vind je allerlei spelletjes met water of een activiteit op het water.

Kwaliteit van het programma

Ben je benieuwd naar de kwaliteit van je programma? Doe dan de kwaliteitstest!