Headerafbeelding

Tijd voor Avontuur!

Tijd voor Avontuur bestaat uit twee onderdelen: een doorlopende (ledenwervings)campagne en een evenement, dat elke groep kan organiseren op een voor de groep geschikt moment. De campagne zet je in voor ledenwerving. Maar wat als je geen nieuwe leden nodig hebt? Dan zet je hem in om jouw buurt te laten zien dat Scouting er is en je als groep relevant bent en blijft.

Campagne en ledenwervend evenement

Hoe we hierbij zijn gekomen? We willen er landelijk voor zorgen dat Scouting aantrekkelijk is voor ieder kind, maar in heel Nederland neemt met name het aantal meisjesscouts af. Daarom deden we onderzoek naar wat meisjes in de leeftijd van 9 tot 14 jaar leuk vinden aan Scouting en wat hen in het algemeen aanspreekt. En voilá, Tijd voor Avontuur zag het licht! Scouting staat niet in grote koeienletters in de campagne, maar de vette en uitdagende activiteiten trekken de aandacht van kinderen tussen de 9 en 14 jaar. Natuurlijk kun je ook op jonger mikken als dat juist de doelgroep is waar je op wilt werven. Maar de materialen spreken in elk geval ook oudste welpen en jongste scouts aan.

Spelenderwijs kennismaken en vrijwilligers werven

Op deze manier maken kinderen spelenderwijs kennis met Scouting. Uit ons onderzoek kwam dat deze aanpak voor kinderen (én stiekem ook ouders!) die Scouting nog niet kennen, beter werkt dan een directe oproep als: “Kom naar de open dag en word lid van Scouting!” En als kinderen dan eenmaal kennis hebben gemaakt, merken zij dat Scouting eigenlijk heel erg cool is...

En dit geldt ook voor volwassenen! Veel groepen hebben een vrijwilligerstekort. Je zou de campagne ook kunnen inzetten om juist vrijwilligers enthousiast te maken. Denk daarbij aan ouders/verzorgers van de potentiële leden. Als je hen ook met deze activiteiten kan binden, dan sla je twee vliegen in één klap. Dus: een feestje voor leden en niet-leden. Met de speciale boodschap: zoek je inspiratie om avontuurlijk vrijwilligerswerk te doen met kinderen en jongeren?

Tijd voor Avontuur evenement organiseren

Er is een toolkit beschikbaar voor Scoutinggroepen die aan de slag willen gaan met Tijd voor Avontuur. Deze kan je hieronder downloaden. In de toolkit zitten alle materialen die je nodig hebt om met dit evenement aan de slag te gaan. Je kunt de materialen aanpassen op je eigen situatie en daarna laten drukken. De organisatie lijkt op die een open dag, alleen zijn de activiteiten net iets uitdagender en zijn er meer materialen beschikbaar.

Stappenplan

Om de toolkit goed in te kunnen zetten volg je het stappenplan. Hierin staat ook uitgelegd hoe je tijdens en na het event in contact kan blijven met de deelnemers.

Liever samen optrekken? Je kan het event gezamenlijk organiseren met andere groepen uit de buurt. Kom je er niet helemaal uit? Dan kan je altijd een mail sturen naar communicatie@scouting.nl en dan helpen we je verder!

Ledenwervingscampagne

Tijd voor Avontuur is de nieuwe 'huisstijl' voor positionering en werving voor Scouting. En die kun je overal voor inzetten. Het werven van jeugdleden, vrijwilligers, zelfs om ouders aan je groep te binden om zo nu en dan een klusje te doen. Alle materialen zijn nu beschikbaar voor groepen om zelf mee aan de slag te gaan. 

Vragen? Stuur een e-mail naar communicatie@scouting.nl en we helpen je verder!

Bever2 0

Stappenplan Tijd voor Avontuur evenement

Om de toolkit goed in te kunnen zetten volg je het stappenplan. Hierin staa...

Download materiaal Tijd voor Avontuur

Tijd voor Avontuur is de 'huisstijl' voor positionering en werving voor Sco...

Ondersteuning