Op expeditie

Het is zo ver: je gaat met je afdeling op expeditie! Iedereen heeft er heel veel zin in, maar een expeditie is niet zomaar georganiseerd. Daar moet heel wat werk voor verricht worden. Waar ga je naar toe op expeditie en voor welke expeditievorm kies je?

In de Explorergids vind je alle informatie over de verschillende vormen van expeditie die er zijn: trektocht, staand kamp, sterkamp.

Als je op expeditie gaat, is het leuk om thema te gebruiken. Denk hierbij aan indianen, fantasy of iets anders. Zo kun je ook meteen gemakkelijk activiteiten verzinnen!

Meer informatie

Meer weten over één van de expeditievormen of over het gebruik van een thema tijdens de expeditie? Lees erover in de Explorergids!

Subsidie bij uitwisseling

Voor je expeditie kan het erg leuk zijn om een uitwisseling te organiseren met een buitenlandse Scoutinggroep. Er is zelfs een kans aanspraak te maken op subsidie hiervoor. Informeer bijvoorbeeld eens bij je gemeente of er een subsidieregeling is. Natuurlijk zijn er ook op landelijk en internationaal niveau subsidies beschikbaar. Zo kun je bijvoorbeeld een aanvraag doen bij Erasmus+. Erasmus+ geeft subsidie en ondersteuning aan Europese projecten voor jongeren, waaronder jongerenuitwisselingen. Meer informatie over Erasmus+ vind je op de website. Een andere mogelijkheid is het Europees Jeugd Fonds dat financiële ondersteuning biedt voor Europese jongerenactiviteiten. Klik hier voor meer informatie over dit fonds.

Zoek je locatie

Naast de expeditie ook op weekendkamp? Kies voor kamperen in een tent of overnacht in het Scoutinggebouw van een andere groep! Op zoek naar een leuke locatie? Klik hier voor de Accommodatiegids en vind de ideale locatie voor jouw expeditie of kamp! Wil je echt 'op z'n scouts' kamperen? Kijk dan welke Labelterreinen er zijn in Nederland en reserveer direct online.

Kamperen in het buitenland

Primitief kamperen

Wil jij echt primitief kamperen midden in de natuur? Maak dan gebruik van een militair oefenterrein voor je expeditie! Meestal zijn er op deze terreinen geen voorzieningen aanwezig, echt primitief dus!

Aan de kaarten kunnen geen rechten ontleend worden. De informatie is aan verandering onderhevig en Defensie is vrij om groepen andere percelen toe te wijzen.

Download hier het aanvraagformulier kamperen op militaire terreinen
Let op: Je moet het aanvraagformulier minimaal 8 weken van tevoren opsturen.

Onder het aanvraagformulier vind je kaartjes van de diverse terreinen:

• Havelte-Oost
  • Stroese Zand
  • Eder Heide
  • Arnhemse Heide

Overige terreinen in Nederland

Natuurlijk zijn er nog veel meer terreinen in Nederland waar je kunt kamperen:

Scoutingspel