Plusscout worden

Op groepsniveau

Plusscouts binnen een lokale Scoutinggroep zijn leden die het na hun achttiende nog leuk vinden om bij Scouting te blijven en zich af en toe inzetten voor hun groep. Vaak draait het bij de plusscouts om een bepaalde interesse waar de groep zich op richt of blijven ze lid uit betrokkenheid bij de Scoutinggroep. Vind je het leuk om plusscout te worden bij een Scoutinggroep? Zoek dan een groep bij jou in de buurt, ga een keer kijken of neem contact op voor meer informatie. Lid worden regel je via de Scoutinggroep zelf.

Op regio- of landelijk niveau

Als plusscout ben je vrijwilliger en lever je een actieve bijdrage aan de vereniging, bijvoorbeeld door je kennis over te dragen tijdens evenementen of trainingen, mee te werken in één van de vele projecten of door in je groep te helpen bij activiteiten en andere vrijwilligersklussen. Plusscouts zijn georganiseerd in een groep (een 'plusscoutkring'), ook wel interessestammen genoemd. Zo zijn er kringen die zich specifiek richten op theater, terreinrijden (4x4), Most Primitive Scouting Experience, EHBO en radio. Als lid van deze kringen heb je een gezellige tijd met elkaar én beteken je op actieve wijze wat voor de ontwikkeling van jeugdleden binnen Scouting. Klik hier voor een overzicht met alle regionale en landelijke plusscoutskringen. Lid worden kan via de plusscoutskring zelf.

Je kunt natuurlijk ook als vrijwilliger aan de slag bij Scouting, bijvoorbeeld als leiding of bestuurslid in een Scoutinggroep of bij een van de regionale teams of landelijke projecten.

Wel verbonden blijven aan Scouting maar liever geen actieve rol als vrijwilliger vervullen? Word dan donateur!