Chief scout Freek Vonk

Prof. dr. Freek Vonk is sinds september 2021 de Chief scout van Scouting Nederland! Scouting staat voor avontuur in de natuur, waarbij kinderen en jongeren hun leiderschapskwaliteiten ontwikkelen en zelfvertrouwen opdoen. Zo draagt Scouting actief bij aan de ontwikkeling van jeugd in Nederland. Freek Vonk kan als Chief scout als geen ander iedere Nederlander inspireren om op avontuur te gaan in de natuur en zijn of haar grenzen te verleggen. De Chief scout is het gezicht van Scouting, de belangrijkste ambassadeur die kinderen en jongeren, zowel scouts als niet-scouts, inspireert om hun grenzen te verleggen en uitdagende avonturen te beleven.

“Het is een eer om na bijna 85 jaar de rol van Chief scout te mogen vervullen. We streven een gezamenlijk doel na, namelijk het inspireren van kinderen om op avontuur te gaan en al het moois te ontdekken wat de natuur ons te bieden heeft. Het mooie van Scouting vind ik dat het veel buiten is: op avontuur in de natuur. Lekker met je laarzen in de aarde en je neus in de wind. We zitten veel te veel binnen met zijn allen en dat is zonde. Er is buiten zoveel te ontdekken. Door onze krachten te bundelen, hoop ik dat we samen nog meer kinderen kunnen inspireren om zich actief te maken in en voor de natuur”, aldus Freek.

Scouting Nederland vindt in Freek Vonk haar gedroomde Chief scout: “Freek Vonk is dé avonturier van Nederland en kan daarin een grote inspiratiebron zijn voor alle kinderen en jongeren in Nederland. Scouting is trots dat we nu samen met Freek kunnen optrekken om nog meer kinderen in Nederland de kans te geven om avonturen te beleven en uitdagende activiteiten te ondernemen, waarbij ze hun grenzen leren verleggen”, aldus Jaap Boot, voorzitter van Scouting Nederland. (Foto: Mike van der Toorn)

Freek in het Scoutingspel

Bevers en welpen kunnen zich een heel weekend onderdompelen in alle kennis van Chief scout Freek! Hij heeft samen met Landelijk team Spel een volledig weekendkamp voor bevergroepen en welpenhordes in elkaar gezet. Bekijk de video, vertel het verhaal en dompel de bevers en welpen onder in de
wondere werelden van de bever en de jungle. Na afloop kunnen zij hun Freek Vonk kampbadge verdienen. Veel plezier!