Headerafbeelding

Omgaan met social media

Als Scoutinggroep kan je niet meer zonder social media. Dat is niet zo gek, want social media brengen mensen bij elkaar en ze maken de enorme hoeveelheid informatie op het internet toegankelijker. Hoe gebruik je social media als Facebook, Instagram, Snapchat, X en YouTube in je groep of regio? Waar let je op en wat zijn de spelregels? En hoe kun je social media inzetten als wervingstool? Social media bieden heel veel kansen om je te verbinden met vrienden, familie en natuurlijk heel veel andere scouts! Daarnaast maken social media de drempel om potentiële nieuwe leden Scouting te laten ontdekken een stuk kleiner, want hoe leuk is het om op je Facebookaccount je belevenissen van de laatste opkomst te delen. Iedereen in je netwerk ziet hoe jij Scouting beleeft! Wie weet maak je anderen ook enthousiast. En zo geldt dat voor alle social media en voor (bijna) alle leeftijden. Als individu is het ontzettend leuk, maar ook als ‘organisatie’ kun je je laten zien.

Aan de slag!

Ga je als Scoutingorganisatie aan de slag met social media, dan is het belangrijk om eerst te bepalen wie en wat je wilt bereiken. Deze doelstellingen en doelgroepen geven namelijk een richting voor de keuze van het social media kanaal dat je gaat inzetten. De verschillende kanalen, hoe je die het beste kunt inrichten, wat de verschillen zijn tussen bijvoorbeeld een Facebook-groep of Facebook-pagina, lees je in het infoblad Aan de slag met social media.

Een grote tip die we je mee willen geven: beheer je Facebook- en Instagramaccounts via de Facebook Creator Studio op je pc en de Business Suite-app op je smartphone. Geef een of twee teamleden per speltak de rol van redacteur en zorg er samen voor dat alle speltakken ongeveer evenveel posts plaatsen. Zo kun je de avonturen van alle leden volgen via online media.

Blijf op de hoogte van al het Scoutingnieuws! Volg jij al de Instagram, Facebook, YouTube, X en LinkedIn van Scouting Nederland?

Afspraken maken: protocol social media

Social media worden in het dagelijks leven veel door individuele scouts en vrijwilligers gebruikt. Het is goed om hierover met elkaar afspraken te maken in bijvoorbeeld de groepsraad. Zo kan een negatieve uitlating over bijvoorbeeld een groepsactiviteit grote gevolgen hebben. Professioneel gebruik van social media is daarom een onderwerp waar je met elkaar over moet spreken. Het is goed om deze afspraken op papier te zetten. Je kunt hiervoor het voorbeeldprotocol social media gebruiken, waarmee je richtlijnen opstelt voor leiding en vrijwilligers.

Ook voor jeugdleden

De richtlijnen voor gebruik van social media gelden óók voor jeugdleden (en andere betrokkenen bij de groep). Hoewel deze richtlijnen aan kinderen lastig uit te leggen zijn, kun je hen als leiding wel vijf tips meegeven:

1. Overleg met je ouders voordat je op social media gaat.

2. Soms ben je nog niet oud genoeg om een profiel aan te maken, de site is dan niet voor jou bedoeld. Houd rekening met deze en andere regels die gelden op internet.

3. Wordt op internet alleen vrienden met mensen die je ook echt kent.

4. Iedereen kan zien wat je op social media zet.

5. Wees voorzichtig. Twijfel je ergens aan? Overleg met je ouders! Het is goed om, zeker met scouts en explorers, tijdens een opkomst eens over social media te praten. Dat kan uiteraard ook in spelvorm. Het mediaspel van Museum Beeld & Geluid biedt inspiratie!

Foto's van leden op internet

Hoewel het heel vaak gebeurt en op social media niet is te voorkomen, mag het strikt gezien niet. Je kunt het beste vooraf duidelijk communiceren met je ouders en vrijwilligers dat je foto’s en video’s gebruikt voor bijvoorbeeld je website en netwerken op social media. Vaak heeft niemand daartegen bezwaar, omdat het op die manier leuk is om terug te kijken op bijvoorbeeld een kamp. Echter, heeft iemand wel bezwaar, ga hier dan secuur mee om en zorg dat je die foto’s en video’s niet verspreid. Wil je meer achtergrondinformatie over de wet- en regelgeving rondom het maken van foto's? Ga dan naar de pagina over gebruik foto's en video's.

Communicatie met jeugdleden via social media

Voor jeugdleden heeft leiding een voorbeeldfunctie en ze zien je meestal als een van hun beste maatjes. Ook op social media. Daarom gebeurt het regelmatig dat jeugdleden leiding uitnodigen om vriend te worden. Hoe je hiermee omgaat, is aan jou als leiding, of breder, naar de afspraken die er binnen jouw groep over social media zijn gemaakt. Je hebt een voorbeeldfunctie en een bepaalde rol binnen Scouting. Is de content op jouw persoonlijke profiel in lijn met die voorbeeldfunctie en je rol, dan is er niet per sé iets aan de hand. Heb je het op je profielpagina met je vrienden over bijvoorbeeld uitgaan of gebeurtenissen in je privé-omgeving, dan is het niet verstandig vrienden te worden.

Het advies vanuit Scouting Nederland is om géén vriend of follower te worden op social media met minderjarige (jeugd)leden. Het staat je vrij om hier binnen de groep afspraken over te maken. Houd daarbij goed in de gaten wat de implicaties zijn als je je op social media bevriend met jeugdleden. Nodig ze in eerste instantie niet zelf uit. Laat het initiatief bij het jeugdlid, om zo scheve verhoudingen te voorkomen. Je kunt vervolgens zelf bepalen of je de uitnodiging accepteert. Je mag natuurlijk altijd communiceren met je jeugdleden. Ook online. Omdat dit in geval van bijvoorbeeld privéberichten minder transparant is dan een ouderwetse brief per post, adviseren we je om in zo’n geval altijd de ouders en/of medeleiding in te kopiëren om vervelende situaties te voorkomen. Een andere optie is om een publieke post te doen in het profiel van het betreffende lid, dan kan iedereen meekijken. Op die manier behouden we ook online een veilige omgeving voor leden. Hoe om te gaan met ongewenst gedrag staat beschreven in het huishoudelijk reglement van Scouting Nederland. Dit geldt ook voor gedrag op social media.

Leden werven via social media

Met een klein budget veel mensen bereiken: het kan met online advertising via zoekmachines en social media. Waar het adverteren in traditionele media zoals een lokale of regionale krant vaak onbetaalbaar is voor Scoutinggroepen, bieden social mediakanalen kansen om net wél die extra aandacht te genereren die je nodig hebt. Een bijkomend voordeel is het feit dat online advertising héél erg doelgroepspecifiek kan worden ingericht. Het effect van je advertentie is daarmee veel groter. Wil je meer weten over de mogelijkheden en de voor- en nadelen? Download dan het infoblad Online advertising.

Bekijk ook de webinars Facebook Marketing en Instagram Marketing op ons YouTubekanaal.

Ondersteuning