E-learning: Zorgen om een kind

Soms kan je het vermoeden hebben dat een kind in de thuis- en/of schoolomgeving mishandeld wordt. Vaak durven kinderen die mishandeld worden hier niet over te praten. Daarom is het belangrijk dat mensen in hun omgeving de signalen opmerken en actie ondernemen.

Handleiding en signaalkaart

In de handleiding “Omgaan met signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling” staat een stappenplan. Dit stappenplan kun je gebruiken als er binnen je speltak een vermoeden is van kindermishandeling. Bij de handleiding hoort ook een signaalkaart. De signaalkaart kan je helpen om signalen op waarde te schatten. Beide producten zijn ontwikkeld door Steunpunt Scouting Overijssel in samenwerking met Kadera.

De cursus heet: Zorgen over een kind, en nu? en helpt vrijwilligers die wel eens het gevoel hebben dat het thuis niet goed gaat met een kind. Maar wat doe je dan? Wat zou er aan de hand kunnen zijn? En: zie ik het wel goed?De online cursus laat zien op welke signalen je moet letten, wat je zelf kunt doen en bij wie je aan de bel kunt trekken. Bekijk de cursus hier.

Augeo heeft samen met verschillende vrijwilligersorganisaties, waaronder Scouting Nederland, een online cursus ontwikkeld voor vrijwilligers. De cursus heet Zorgen over een kind, en nu? en helpt vrijwilligers die wel eens het gevoel hebben dat het thuis niet goed gaat met een kind. Maar wat doe je dan? Wat zou er aan de hand kunnen zijn? En: zie ik het wel goed? De online cursus laat zien op welke signalen je moet letten, wat je zelf kunt doen en bij wie je aan de bel kunt trekken.

Training: Verontrustende signalen bij kinderen

Via Scouting Academy kun je de training “Verontrustende signalen bij kinderen” volgen.

Waar kan je terecht voor informatie en advies?

Veilig Thuis: als je je zorgen maakt over een kind of kindermishandeling vermoedt, kun je terecht bij Veilig Thuis. Veilig Thuis is te bereiken op telefoonnummer 0800-2000 (24/7, gratis) of via www.veiligthuis.nl. Het is verstandig om ter voorbereiding van een gesprek met Veilig Thuis contact op te nemen met Team Sociale Veiligheid van Scouting Nederland. De medewerkers kunnen je helpen om een goed gesprek met Veilig Thuis te realiseren.

Nederlands Jeugd Instituut (NJI)
: het NJI heeft een speciale pagina over kindermishandeling. Je vindt hier naast achtergrondinformatie ook praktische informatie en tips via www.kindermishandeling.nl.

Augeo
: veel informatie over kindermishandeling en huiselijk geweld: wat is het, vormen, ontstaan, gevolgen etc. Lees ook veel achtergrond informatie in het Augeo Magazine, met iedere keer een ander thema via www.augeo.nl.

Het Klokhuis
: een aflevering over kindermishandeling: wat is het, wat als je twijfelt, cijfers en feiten via kindermishandeling.hetklokhuis.nl

Ondersteuning