Statutenwijziging met korting

Voor een statutenwijziging zijn wat formele stappen te nemen en zul je een notaris moeten inschakelen. Elke notaris in Nederland kan dat voor je doen. We hebben gemerkt dat notarissen diverse tarieven daarvoor vragen, waarbij je al snel per statutenwijziging uitkomt op gemiddeld 700,-. Met soms een voordelige uitzondering. Scouting Nederland is de laatste maanden op zoek gegaan naar een notaris die mee wil denken om de procedure zo eenvoudig mogelijk te maken en korting zou willen geven op het tarief. We zijn uitgekomen bij Spek & van der Beld Notariaat, in Leusden, waar Scouting Nederland eerder ook zaken mee heeft gedaan. In overleg hebben we met deze notaris een bulkafspraak kunnen maken, waar je als groepsvereniging of beheerstichting gebruik van kan maken.

Hoe gaat het in zijn werk?

Vanaf nu kun je je aanmelden voor een statutenwijziging bij Spek & van der Beld Notariaat. Zij ontzorgen je als bestuur zo veel mogelijk en geven aan scoutinggroepen korting op hun vaste tarief.
De vereniging of stichting moet nog wel zelf het besluit nemen en de notaris opdracht geven, maar de rest regelt de notaris voor je. Ze gebruiken daarvoor modellen die je kunt invullen en passen de modelstatuten van Scouting Nederland toe. Je hoeft niet zelf bij de notaris te verschijnen en je krijgt uiteindelijk de akte thuisgestuurd.
Voor Scoutingrechtspersonen geef Spek & van der Beld ongeveer 200,- korting op hun standaardtarief en rekenen zij voor het totaalpakket per statutenwijziging € 530,25.

Wat moet je doen als je als groepsvereniging of beheersstichting hiervan gebruik wil maken?

Je geeft je op via het formulier onderaan deze pagina. De aanmelding heeft geen sluitingsdatum, de afspraak blijft van kracht ook als je pas later besluit om de statutenwijziging te doen. Er is namelijk geen termijn vanuit de Wet voor de statutenwijziging.
De notaris neemt contact met je op en zal stukken toesturen, waaronder de modelstatuten. Voorwaarde om mee te doen is dat je gebruik maakt van deze modelstatuten. Enkele kleine variabelen in de tekst vallen onder de afspraken. Meerwerk is mogelijk, maar tegen een meerprijs.
Het contact en de opdracht met de notaris verloopt via je eigen bestuur. De bulkafspraak hebben wij gemaakt, maar Scouting Nederland is geen partij. Wel regelen wij met de notaris de verplichte goedkeuring vanuit Scouting Nederland voor je statutenwijziging.
Let op: als je via het formulier aanmeldt ga je ermee akkoord dat het notariskantoor voor jouw groep aan de slag gaat en kosten maakt. Als je na aanmelding toch af wilt zien van deelname, neem dan direct contact op via juridischezaken@scouting.nl of rechtstreeks bij de notaris.

Meedoen is niet verplicht. Het staat je vrij om zelf in je omgeving een notaris te zoeken. En dat kan de moeite lonen, soms rekent de notaris in je buurt een heel scherp tarief als maatschappelijke dienstverlening, waarbij je wat meer werk zelf moet doen. Die keuze kun je ook maken. Let op dat ook in dat proces het meest handig is om de modelstatuten te gebruiken en dat je dan zelf bij Scouting Nederland goedkeuring aanvraagt.

Aanmelden

Wil jouw vereniging of stichting gebruik maken van de korting? Vul dan onderstaand formulier in.

Ondersteuning