Praktische tips

Op deze pagina vind je een aantal praktische tips voor de dag van de landelijke raad. Wanneer stel je een vraag? Wat moet je doen en wat moet je niet doen?

• Microfoonprotocol: wacht op je beurt, de voorzitter geeft aan wie mag spreken, zet de microfoon aan, introduceer jezelf (naam en regio in verband met verslaglegging), stel je vraag, duidelijk, kort en bondig, reageer eventueel op het antwoord, zet hem weer uit.
  • Het komt ook steeds vaker voor dat er vanwege een andere opsteling mensen in de zaal lopen met een microfoon. Vergeet ook in dit geval niet je naam en je regio te melden voor je een vraag stelt.
  • Vermijd onnodig formalisme, de landelijke raad is de groepsraad van de vereniging en niet een politiek/bestuurlijke vergadering.
  • Blijf bij het onderwerp/agendapunt. Vraag om verduidelijking wanneer nodig.
  • Wanneer stel je een vraag bij de vergadering? Als je geen antwoord op je vraag vindt binnen je netwerk (regio, bestuur, LSC, collega raadsleden, etc.) en ook de antwoorden op eventuele schriftelijke vragen niet voldoende antwoord geven of nieuwe vragen oproepen, dan kun je in de vergadering vragen stellen.
  • Rondvraag: Gebruik de rondvraag voor het stellen van verduidelijkende vragen. Dit is niet de plek om nieuwe agendapunten toe te voegen.

Ondersteuning