Werken met ploegen

Binnen de speltak scouts is het werken met ploegen een belangrijk onderdeel waarmee scouts zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid ontwikkelen. In de Scoutsgids en het Scoutskompas laat de ploeg van Zeger, Marloes, Mick, Tess, Jesper, Naomi en Radboud zien wat scouts allemaal doen.

In het Scoutskompas vind je enige achtergrondinformatie over het werken in ploegen, zoals hoe je een ploeg samenstelt en wat een (assistent-)ploegleider doet.Voor meer informatie kun je bij de ScoutShop het boekje Werken met ploegen aanschaffen. Dit boekje is eerder gemaakt dan het nieuwe spelaanbod, waardoor het bijvoorbeeld afwijkt wat betreft naamgeving en leeftijdsgrenzen. Inhoudelijk gezien is het een heel duidelijk boekje dat je meer informatie geeft over het hoe en waarom van het werken in ploegen.

Elke ploeg is herkenbaar aan een ploeg teken. Alle verschillende ploegtekens staan in onderstaand document.

PL-/APL-training

Speciaal voor (assistent-)ploegleiders is er een PL-/APL-training. Door deel te nemen aan deze training, doen scouts kennis en vaardigheden op voor hun rol als (assistent-)ploegleider.

Scoutingspel