Traject

De tweede fase, het Traject, is de langste fase van het roverscoutsprogramma. In deze periode beleef je de kern van het roverscoutsprogramma door samen met je medestamleden leuke en uitdagende activiteiten te doen. Daarnaast realiseer je je drie persoonlijke uitdagingen, al dan niet samen met anderen. Hiermee kun je een badge verdienen. Deze badge is in drie stukken verdeeld. Na elke uitdaging ontvang je een deel en na drie uitdagingen heb je de totale badge compleet. In deze fase kun je ook gevraagd worden om mentor te zijn van een nieuwe roverscout en kun je, als je wilt, zitting nemen in het stambestuur.

Programma

De roverscouts hebben net zoals de andere speltakken een eigen programma. Dit programma is niet van A tot Z uitgewerkt, dat is namelijk helemaal aan jou! Het programma biedt wel een structuur waar je jouw activiteiten aan kunt ophangen en waarop je kunt terugvallen. Het programma bestaat uit drie fasen: de Proloog, het Traject en de Epiloog. Je sluit je roverscoutsperiode af met de eindceremonie, de Partenza.

Inspiratie voor programma-ideeën vind je in de activiteitenbank. Als je een programma maakt, dan is het slim om dat voor meerdere maanden in één keer te doen. Hoe je dat doet? Hieronder zie je de verschillende stappen.

Variatie is in je programma is erg belangrijk, zo houd je het leuk en uitdagend voor iedereen. Maak hiervoor gebruik van de acht activiteitengebieden. Een activiteitengebied is een verzameling van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar passen. Op deze pagina vind je meer informatie over de activiteitengebieden, de doorlopende leerlijn van bevers tot en met roverscouts en kun je de afbeeldingen van de activiteitengebieden downloaden.

Kun jij wel wat inspiratie gebruiken voor de jaarplanning? In dit voorbeeld zie je hoe je in één seizoen aandacht kunt schenken aan onder andere alle acht activiteitengebieden, aan het werken met insignes, regio- en groepsactiviteiten, overvliegen, installeren en natuurlijk het zomerkamp. Ook vind je hier de progressiematrix, waarin je kunt vinden welke Scoutingactiviteiten per activiteitengebied geschikt zijn voor het niveau van jouw roverscoutsstam.

Voorbeelden per activiteitengebied

Hieronder lees je welke activiteiten onder welk activiteitengebied vallen. Dat helpt je met het krijgen van inspiratie voor je programma.

• UItdagende_Scouting_Technieken.jpg

Als scout leer je veel technieken. Onder het activiteitengebied Uitdagende Scoutingtechnieken vallen activiteiten als snijden, hakken en zagen, kaart en kompas, routetechnieken, zeilen of varen, en roeien of wrikken.

• Expressie.jpg

Onder het activiteitengebied Expressie vallen alle creatieve uitingen waarmee je iets van jezelflaat zien. Denk hierbij aan dans, muziek, toneel, film, fotografie of grafische technieken.

• Sportspel.jpg

Bij Scouting doe je lekker vrijblijvend aan sport en spel. Je kunt gaan voetballen, hockeyen of schaatsen. Je doet een postenspel, je organiseert een dartwedstrijd of je speelt hints. Alles kan!

• Buitenleven.jpg

De natuur is belangrijk bij Scouting en jij bent natuurlijk ook het liefst buiten.Het activiteitengebied Buitenleven past hier perfect bij! Je leert over sterrenkunde of je verdiept je in natuurbeheer. Voor de echte uitdaging ga je natuurlijk op survival!

• Identiteit.jpg

Wie ben jij en hoe gedraag je je? Jouw identiteit wordt gevormd door je omgeving, maar ookdoor hoe je jezelf ziet. Het activiteitengebied Identiteit gaat dan ook over activiteiten die te maken hebben met je zelfbeeld en levensovertuiging en hoe je jouw afdeling ziet. Praat er eens overmet de rest van de explorers en kom tot leuke resultaten.

• Samenleving.jpg

Dit activiteitengebied gaat over de samenleving, over hoe je samen leeft met andere mensen,in je afdeling maar ook daarbuiten. Zet je bijvoorbeeld samen met je afdeling eens in voor verzorgingstehuizen, daklozen of goede doelen. Jullie werk kan andere mensen heel erg helpen.

• Internationaal.jpg

Scouting is een wereldwijde organisatie en je vindt scouts overal! Het activiteitengebied Internationaal beslaat alle activiteiten die met Scouting internationaal te maken hebben. Je doet bijvoorbeeld mee met JOTA-JOTI en maakt contact met scouts aan de andere kant van de wereld of doet mee met een nationaal of internationaal Scoutingevenement en hebt daar de kans om scouts uit andere landen te ontmoeten. Mogelijkheden genoeg om internationaal te gaan dus! Neem een kijkje op de evenementenkalender om te zien wat er allemaal op de planning staat.

• Veilig__gezond.jpg

Dit activiteitengebied draait om veiligheid in alle aspecten van het woord. Je doet hierbij activiteiten die met het checken van je materiaal en het Scoutinggebouw te maken hebben, maar je bent ook bezig met koken en hygiëne, en je leert over de gevaren van seks, drugs en alcohol.

Scoutingspel