De wet, openen en sluiten

De wet en belofte zijn twee belangrijke elementen bij Scouting. De wet bestaat uit een aantal positieve 'regels' die richting geven over wat nu precies verwacht wordt van een scout. Vaak wordt de wet bij de opening van een opkomst opgezegd of voorgelezen door een van de leden. De wet wordt ook tijdens de installatie opgezegd door net nieuw geïnstalleerde leden.

Hieronder vind je de teksten voor alle speltakken, vrijwilligers en plusscouts.

Hoe gaat het in z'n werk?

De ceremoniën en rituelen bij Scouting hebben een reden, ze zijn er niet zomaar. De herkenbare manier waarop wij openen en sluiten is een signaal naar onze leden en naar buiten. Aan onze leden laten we op een duidelijke manier zien dat de opkomst begonnen of afgelopen is. Dit geeft structuur aan je opkomst. Opening en sluiting zijn hiermee ook de rustmomenten in je programma.

Ceremoniën bevorderen ook het groepsgevoel en geven iedereen het gevoel dat ze erbij horen. Dit is belangrijk, omdat jeugdleden zich naarmate ze ouder worden steeds meer bewust zijn van hun omgeving en vooral hun positie daarin. Voor leiding is de opening een makkelijke manier om de scouts bij het begin van de opkomst meteen op hun gemak te stellen.

De opening (en eventueel het hijsen van een vlag) is ook naar buiten toe heel herkenbaar: iedereen die scouts ziet openen of sluiten weet onmiddellijk waar we mee bezig zijn en dat we scouts zijn.

Ten slotte biedt het openen en sluiten een praktisch begin voor uitleg of mededelingen die je voor of na het programma moet doen, dit is het moment waarop je de onverdeelde aandacht van de leden zou moeten hebben.

De wet

Beverwet
Ik ben een bever.
Wat bevers doen, doen we samen.

Welpenwet
Een welp speelt samen met anderen in de jungle.
Een welp is eerlijk, vriendelijk en zet door.
Een welp zorgt goed voor de natuur.

Scoutingwet (voor iedereen vanaf 11 jaar):
Een scout trekt er samen met anderen op uit om de wereld te ontdekken
en deze meer leefbaar te maken.
Een scout is eerlijk, vriendelijk en zet door.
Een scout is trouw, waardebewust en zorgt goed voor de natuur.
Een scout is behulpzaam en respecteert zichzelf en anderen.

Toelichting op de term waardebewust.
In eerdere versies van de wet werd gesproken over sober en spaarzaam. Deze termen dekten echter de lading niet meer en daarom is er voor de term waardebewust gekozen. Waardebewust doelt erop dat we aan leden willen meegeven dat er veel waarde in dingen en situaties zit, waarvan we graag willen dat die wordt opgemerkt of bewust wordt beleefd, opdat zorgvuldig omgaan met dingen, omgeving of situaties ontstaat. Met waardebewust wordt dan ook bedoeld dat scouts zich bewust zijn van de waarde die dingen hebben, zodat ze bewuste en duurzame afwegingen kunnen maken.

Saluut geven

Welpen gebruiken twee vingers omhoog (wolvenkopje, met twee oren) de oudere speltakken gebruiken drie vingers. De drie vingers geven de drie delen van de belofte aan. De duim die over de pink gelegd wordt, symboliseert de sterke die de zwakke beschermt.

Het saluut is met twee (voor welpen) of drie vingers (voor de oudere speltakken) ter hoogte van je schouder. Dit saluut gebruik je op een beperkt aantal momenten: bij het afleggen van de belofte, het opzeggen van de wet en bij het hijsen van de Nederlandse vlag of het spelen van het volkslied.

Tijdens de Dodenherdenking op 4 mei is het advies om het protocol van de scouts op de Dam te volgen. Die geven geen saluut: niet tijdens de stilte, niet tijdens het volkslied en niet tijdens het leggen van de kransen.

Vlag hijsen

Bij Scouting gebruiken we vlaggen ook met een doel: de vlag dient als identificatiemiddel voor de speltak, de Scoutinggroep en de landelijke organisatie, maar laat ook onze doelstellingen en symbolen zien. Op de speltakvlag is het bij de speltak behorende speltakteken afgebeeld. Op de groepsvlag staan de symbolen van de eigen Scoutinggroep en op de Scouting Nederland-vlag staan de symbolen van Scouting. De lelie en het klaverblad van de internationale Scoutingbewegingen met als achtergrond het rood wit blauw van de Nederlandse vlag.

Zowel bij de groepsvlag als bij de vlag van Scouting Nederland laten de lelie en het klaverblad ook de doelstellingen van de organisatie zien. De drie blaadjes aan het klaverblad en de drie punten van de lelie symboliseren namelijk ook weer de drie punten van de belofte. De ceremonie waarin we de vlag hijsen, is bedacht bij het begin van Scouting. Inmiddels is deze ceremonie binnen Scouting zo internationaal verspreid dat het een onlosmakelijk onderdeel van de Scoutinggebruiken is dat in bijna ieder land voorkomt. Het maakt niet uit waar ter wereld je bent, je kunt er bijna vanuit gaan dat scouts de bijeenkomst beginnen met het hijsen van de vlag. Dit schept ook internationale verbondenheid, het lijkt er niet zo zeer om te gaan wat we doen, maar meer om het feit dat we het 'allemaal' doen.

Scoutingspel