Girls in the lead

Meiden kunnen alles bereiken wat ze willen. Daarom bood Scouting Nederland in het najaar van 2014 drie meiden de kans om één dag hun droomberoep uit te oefenen in de actie 'Girls in the lead'. Deze meiden wonnen hun droombaan door het insturen van een filmpje waarin ze lieten zien wat hun droombaan was en wat ze bij Scouting al hadden geleerd om later die droom te verwezenlijken. Denk aan doorzettingsvermogen, leiding nemen, lef hebben en verantwoordelijkheid nemen. Amber mocht voor haar droombaan als actrice meelopen bij een musical in de Efteling en figureren in de nieuwe Spangas-film. Jorine ging aan de slag als grafisch vormgeefster bij de Hitkrant en Annelie liep mee als dierenverzorgster in Ouwehands Dierenpark. Scouting ging met ze mee en legde hun dag vast in dit filmpje:

Beoordeling

Een jury onder leiding van Wendy Beenakker, zelf ook scout, beoordeelde de door de meiden ingestuurde filmpjes. Wendy is eindredacteur bij RTL Boulevard en voormalig verslaggever van NPO Radio 2. Zij is al sinds haar zevende jaar lid van Scouting en ze heeft in haar baan veel plezier van wat ze bij Scouting heeft geleerd: “Meiden zijn echt superstoer! Ze leren bij Scouting om groot te dromen en groot te denken: ik kan het en als ik het niet kan, ga ik het leren. Dat doorzettingsvermogen heb je ook nodig om je droombaan te bereiken. Bij Scouting leer je je sterke kanten te ontwikkelen en altijd in jezelf te blijven geloven. Je leert ook accepteren dat anderen sommige dingen beter kunnen dan jij. Geen probleem, jij bent weer goed in iets anders en vangt daarmee de zwakke kanten van anderen op. Ieder heeft zijn rol en doet mee.” De drie meiden met de gaafste filmpjes werden geselecteerd om voor één dag hun droombaan te ervaren.

Meiden in Scouting

Elk meisje en elke vrouw heeft wel iets moois bij Scouting geleerd. Zoals verantwoordelijkheid nemen voor anderen, samenwerken, uitdagingen durven aangaan en ontdekken dat je plezier beleeft aan met elkaar iets creëren. Omdat je bij Scouting jezelf mag zijn en ieder kind de kans krijgt ergens goed in te zijn, draagt Scouting bij aan het vergroten van het zelfvertrouwen en de persoonlijke ontwikkeling van meiden. Meiden en vrouwen en iedereen die zich als zodanig identificeert, hebben de rest van hun leven profijt van wat ze bij Scouting leren.

Scoutingspel