Organiseren van een explorerafdeling

Wat doet een voorzitter van een afdeling? Hoe kom je tot een goed programma? Wie beslist er nu in een afdeling? Allemaal vragen die leven bij explorers in een afdeling. In deze training voor de explorers zelf (dus niet de begeleiding), wordt stilgestaan bij alle aspecten van de organisatie van een goede explorerafdeling.

Hoe lang ben je er mee bezig?2 dagdelen
Waar is het verkrijgbaar?Te downloaden onderaan de pagina
Waar kan ik meer informatie vinden?Vraag aan het trainingsteam  van jouw regio of ze deze training willen geven.
Zijn er kosten aan verbonden?Dat hoeft niet, maar ligt aan de regio.

Toelichting

Als explorer bepaal je zelf wat je bij Scouting doet. Om de beurt bedenk je met mede-explorers een programma. Natuurlijk help je elkaar en werk je samen, maar je bent nu echt zelf aan zet. Je krijgt geen leiding meer, maar begeleiding van iemand die je advies geeft en motiveert. Samen ben je verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van jouw afdeling.

In deze training komen de meest belangrijke onderwerpen voorbij: de visie van Scouting Nederland, het programmeren van de wekelijkse opkomsten, zelfbestuur en democratie, motiveren en de processen in een afdeling.

Scoutingspel