Spelsoorten land, lucht en water

Er zijn verschillende soorten Scoutinggroepen: land-, water- en luchtgroepen. Alle groepen gebruiken hetzelfde spelaanbod, gebaseerd op de spelvisie SCOUTS, maar met een verschillend accent op land, water of lucht.

Landscouting

De meeste Scoutinggroepen in Nederland zijn landgroepen. Zoals de naam al zegt, leren en spelen de scouts in deze groepen op het land. Spelen in het bos, klimmen, avonturen beleven, kamperen en uitdagende activiteiten staan dan ook centraal.

Waterscouting

Ruim een kwart van de groepen in Nederland is een waterscoutinggroep. Vaak zijn deze groepen te vinden aan de kust, bij meren en bij rivieren. Waterscouts zijn vooral in de zomer veel op het water te vinden in vletten. Zeilen, kanoën en waterspelen staan centraal. In de winter onderhouden ze de boten en doen ze andere Scoutingactiviteiten.

Voor de speltaknamen binnen het waterwerk, plak je voor de speltaknamen 'water-'. De speltaknamen zijn dus: waterwelpen, waterscouts, waterexplorers en waterroverscouts.

Luchtscouting

Een aantal groepen verspreid over het land zijn luchtgroepen. Scoutinggroepen met luchtscouts zijn in de meeste gevallen verbonden aan een regionaal vliegveld. Luchtscouts bezoeken bijvoorbeeld luchtshows of vliegvelden en leren alles over vliegen. Ook bouwen ze modelvliegtuigjes waarmee ze de wereld van de luchtvaart ontdekken.

Wat voor de waterscouting geldt wanneer het gaat om speltaknamen, geldt ook voor luchtscouting. Bij luchtscouting plak je 'lucht-' voor de speltaknamen.

Meisjes- en jongensspeltakken

Voor het onderscheid in namen wat betreft meiden en jongens, spreken beelden natuurlijk voor zich en ook in teksten kun je verwijzen naar jongens, meiden of gemengd. Je kunt bijvoorbeeld spreken over meidenwelpen of jongensscouts. Daarnaast kun je bij de welpen elke horde en bij de scouts elke troep een eigen naam geven waaruit blijkt dat het om een meiden- of jongensgroep gaat.

Gebruik van speltaknamen

Eenduidige speltaknamen dragen bij aan eenheid en duidelijkheid in de vereniging én extern. Het gebruik van de speltaknamen is niet slechts een advies, maar een beslissing van de landelijke raad en daarmee inderdaad een feit. Om eenheid in de vereniging te stimuleren, is het belangrijk dat de nieuwe speltaknamen op alle niveaus in de vereniging worden gehanteerd. De speltaknamen sluiten dan ook aan bij het spelaanbod en de thema's.

Zoek een groep bij jou in de buurt

Met onze groepenzoeker kun je zien welke Scoutinggroepen er bij jou in de buurt zijn. Je kunt filteren op bovenstaande soorten Scoutinggroepen en op leeftijdscategoriën zodat je weet welke Scoutinggroep in jouw omgeving het beste bij je past. Je vindt de groepenzoeker hier.

Scoutingspel