Epiloog

De Epiloog is de derde fase en gaat in nadat je je uitdagingen hebt voltooid en duurt maximaal één Scoutingjaar. In deze fase ben je een van de seniors binnen je stam en ga je de andere stamleden actief ondersteunen. Daarnaast bereid je je voor op je vertrek bij de roverscouts. Dit vertrek betekent gelijk het einde van je jeugdlidmaatschap bij Scouting. Na de roverscouts is het jouw beurt om wat te betekenen voor alle jeugdleden die jou opvolgen. Tijdens de epiloog oriënteer je je op een nieuwe rol of functie binnen Scouting.

Partenza

Het vertrek is een belangrijke gebeurtenis en daarom wordt hierbij stil gestaan door middel van een eindceremonie: de Partenza. De Partenza vindt plaats op een plek die voor de stam of voor jou zelf bijzonder is. Tijdens de Partenza presenteer je één van de drie uitdagingen die je gedaan hebt tijdens je roverscoutperiode en die voor jou van speciale betekenis is. Daarnaast wordt van je verwacht dat je in eigen woorden kunt uitleggen wat de Scoutingmethode inhoudt en wat Scouting voor jou betekent. Ook vertel je de stam wat je van plan bent te doen na je vertrek bij de roverscouts: blijf je bij Scouting als leidinggevende, plusscout of misschien wel in een andere vrijwilligersrol, of neem je afscheid van Scouting?

Partenza gedaan? Dan mag je deze speciale dasring dragen. Alleen te bestellen bij de ScoutShop als ook in SOL geregistreerd staat dat je de Partenza gedaan hebt.

Het doen van je partenza kun je laten vastleggen op een heus 'Partenza Certificaat' dat je hier kunt downloaden.

Na de roverscouts

Je hebt de Partenza gedaan, en dan? Na je roverscoutsperiode zijn er vele mogelijkheden binnen Scouting. Je kunt leidinggevende worden bij een speltak, een Gilwell-training doen, lid worden van de plusscouts en je kunt ook op regionaal of landelijk niveau actief worden.

Om de zoveel jaar is er ruimte voor een beperkt aantal trainees in het Programma Scouting Talent. Je kunt ook meewerken aan leuke evenementen, helpen bij de organisatie van de regiospelen of je kan creatief aan de slag in de landelijke web- en magazineredactie. Informeer bij je groep of regio wat de mogelijkheden zijn of kijk welke vacature bij jou past. Op deze website vind je ook meer informatie over plusscouts op groeps-, regio- of landelijk niveau. Genoeg te doen dus!

Scoutingspel