Programma maken

Programma maken, hoe doe je dat eigenlijk? En wat komt er allemaal kijken bij het organiseren van een expeditie? De antwoorden op deze vragen ga je vanzelf vinden als je ermee bezig gaat. Natuurlijk krijg je wel wat tips om jouw programma of expeditie goed te laten verlopen!

Als explorer doe je wat jij wilt. Je maakt dus ook zelf je eigen programma’s. Het is het leukste als je programma gevarieerd en gaaf is. Variatie in een programma is erg belangrijk. Zo houd je het leuk en uitdagend! Om afwisseling te krijgen, kun je het beste activiteiten uit verschillende activiteitengebieden kiezen. Een activiteitengebied is een verzameling van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar passen.

De acht activiteitengebieden

Hieronder zie je de acht activiteitengebieden. Bij elk activiteitengebied horen bepaalde activiteiten. Klik hier voor de voorbeelden per activiteitengebied.

activiteitengebieden_overzicht.png

En als je een programma maakt, dan is het slim om dat voor meerdere maanden in één keer te doen. Hoe je dat doet? Hieronder zie je de verschillende stappen.

stappenplan_programmeren_V1.png

Meer weten over dit stappenplan? Kijk dan in de Explorergids!

Speluitleg

Als je een programma maakt, dan is het slim om dat voor meerdere maanden in één keer te doen. Tips nodig bij het programmeren? In de Explorergids lees je er alles over en in de activiteitenbank doe je inspiratie op voor gave activiteiten. Ben je op zoek naar advies over hoe je het beste een activiteit kunt uitleggen of een spel kunt leiden?

Na afloop

Je programma is uitgevoerd! Waren je activiteiten een groot succes of ging er af en toe iets mis? Ontdek het tijdens de evaluatie na afloop van je programma. Om op een goede en nuttige manier te evalueren, kun je allerlei technieken gebruiken.

Project

Een project is een activiteit die langer duurt dan één opkomst. Een project kan een paar opkomsten beslaan, maar ook een paar maanden of een heel seizoen. Je kunt hierbij denken aan het maken van een film of een toneelstuk. Er zijn natuurlijk nog veel meer andere mogelijkheden om een project vorm te geven, dus laat je creativiteit de vrije loop. Een expeditie is bijvoorbeeld ook een project. Om een project goed te kunnen organiseren, is het verstandig om een projectplan te maken.

Zelf aan zet

Jij bent explorer en dus wordt jouw afdeling door explorers bestuurd! Vaak heeft een speltak explorers een afdelingsbestuur dat wordt gekozen door de explorers van de afdeling. Meer weten over hoe je jouw afdeling inricht, een bestuur kiest, samenwerkt met begeleiding of een team bouwt? Kijk in de Explorergids en kom alles te weten over besturen! Wil je op een speelse manier met je afdeling aan de slag om actiever te worden? Gebruik dan het programma Zelf aan zet, dat Scouting in 2000 ontwikkeld heeft. Dit is een uitdagend programma waarbij je als explorer geprikkeld wordt om zelf aan zet te zijn in je afdeling. Dit programma kun je hieronder downloaden en het bestaat uit de volgende onderdelen:

Scoutingspel