Postcode Loterij

De Nationale Postcode Loterij is in 1989 opgericht om goede doelen te steunen die werken aan een rechtvaardige, gezonde en groene wereld. De loterij werft fondsen voor haar goede doelen en geeft bekendheid aan hun werk. Bij de Postcode Loterij vormt je postcode je lotnummer. Daardoor win je samen met je buren. Inmiddels spelen 3 miljoen deelnemers mee met de loterij. Deelnemers maken maandelijks kans op honderdduizenden prijzen en steunen met minimaal 40 procent van de lotprijs jaarlijks 148 goededoelenorganisaties. Sinds de oprichting van de Postcode Loterij is ruim 7,3 miljard euro aan mens en natuur geschonken. Scouting Nederland en vele andere organisaties ontvangen elk jaar steun.

Wat doet Scouting met de bijdrage van de Postcode Loterij?

Scouting bedankt de deelnemers van de Postcode Loterij omdat zij het mede mogelijk maken dat kinderen en jongeren door heel Nederland worden uitgedaagd zich persoonlijk te ontwikkelen. Scouting Nederland is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland met meer dan 115.000 leden. Kinderen en jongeren willen dolgraag op Scouting en de Postcode Loterij gunt hen deze kans.

Scouting Nederland wil nog meer doen om haar inhoudelijke naamsbekendheid en zichtbaarheid in de samenleving te vergroten. Dit door meer jonge mensen uit alle lagen van de bevolking aan zich te binden, onder andere als vrijwilliger. Mede dankzij de bijdrage van de Postcode Loterij kan Scouting Nederland deze uitbreiding realiseren.

De ontwikkeling van één centrale plek voor alle scouts in Nederland, Scoutinglandgoed Zeewolde, wordt eveneens mogelijk gemaakt door de Postcode Loterij. Op Scoutinglandgoed Zeewolde kunnen niet alleen scouts, maar alle kinderen uit Nederland zich spelenderwijs ontwikkelen in, en kennismaken met de natuur. Het Avonturenhuis biedt kinderen met en zonder beperking een plek om te overnachten en op avontuur in de natuur kunnen gaan. Daarvoor deed de Postcode Loterij een zeer gulle en onmisbare donatie van 1,65 miljoen euro.

Tot slot dragen de deelnemers van de Postcode Loterij dankzij hun bijdrage ook bij aan het werk dat Scouting verricht aan de kwaliteit van het Scoutingspel voor kinderen en jongeren en de training van de meer dan 35.000 vrijwilligers uit het hele land.

Hoeveel geld gaat er naar Scouting?

Scouting Nederland wordt sinds 2014 door de Postcode Loterij gesteund en heeft sindsdien €4.150.000 mogen ontvangen, naast de bijdrage voor bijzondere projecten, zoals het Avonturenhuis in 2018. Hierdoor kan Scouting Nederland ervoor blijven zorgen dat jaarlijks meer dan 115.000 leden zich persoonlijk kunnen ontwikkelen. In 2022 mocht Scouting Nederland weer een fantastisch bedrag van €500.000,- in ontvangst nemen. Voor 2014 was Scouting Nederland beneficiënt van de VriendenLoterij.

Er zijn jaarlijks veertien trekkingen en een lot kost een speler € 14,50 per trekking, inclusief StraatprijsVerdubbelaar. Wil je een bijdrage leveren aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en jongeren in Nederland? Speel dan mee met de Postcode Loterij!

Op de hoogte blijven van de Postcode Loterij? Like de loterij op Facebook of volg @PostcodeLoterij op Twitter.