Avonturenhuis

Scoutinglandgoed Zeewolde heeft samen met Scouting Nederland op het Scoutinglandgoed het Avonturenhuis gerealiseerd. Het Avonturenhuis is het centrale gebouw op het landgoed waar met name (jonge) kinderen in kunnen logeren. Het is een gebouw waarin meerdere groepen tegelijk kunnen verblijven, waarbij er ruimte is voor ontmoeting door gemeenschappelijke ruimtes maar ook voor zelfstandig activiteiten met de eigen groep. Met het Avonturenhuis als uitvalsbasis kunnen kinderen en jongeren samen op kamp en avonturen beleven in de natuur. Om er voor te zorgen dat álle kinderen mee kunnen doen, is het gebouw volledig toegankelijk voor kinderen met een beperking. Het geeft ook jonge kinderen die (nog) niet kamperen, zoals bevers en welpen en kinderen onder de 12 jaar, de mogelijkheid op kamp te gaan in de natuur. Het is ons internationale scoutcentrum waar scouts van alle leeftijden, uit stad en land, binnen- en buitenland, elkaar ontmoeten in de natuur, centraal in Nederland.

Het doel van het Avonturenhuis is om voor alle kinderen en jongeren uitdagende activiteiten in de natuur mogelijk te maken, zoals ontmoeten, samen spelen, ontdekken, wandelen, sporten of zeilen. Ook kinderen en jongeren die (nog) niet kamperen kunnen er op kamp en avontuur in de natuur. Op deze plek ontmoet je scouts uit heel Nederland èn het buitenland. Land, lucht en water komen er bij elkaar.

Wat is het Avonturenhuis?

Het Avonturenhuis is een bijzonder en duurzaam gebouw: rekening houdend met de natuur gaat het op in het landschap, zodat je nauwelijks het gevoel hebt dat je binnen bent. Er is de mogelijkheid om in 80 bedden te overnachten en we streven naar meer dan 10.000 overnachtingen per jaar. Het ontwerp van het Avonturenhuis is creatief, avontuurlijk en flexibel met ruimte voor spel, (Scouting) activiteiten en trainingen en het is de uitvalsbasis voor (grote) evenementen, zoals Nawaka of de Nationale Jamboree. Daarnaast is het gebouw geschikt voor trainingen en teambijeenkomsten.