Activiteiten en afspraken

De labelterreinen worden dus door scouts, voor scouts mogelijk gemaakt. Met de Scoutingfaciliteiten is het dan ook dik in orde. Over het algemeen mag je stoken en een kampvuur maken en is er in de omgeving voldoende vrij toegankelijke natuur.

De aanwezige kampstaf heeft bovendien de beste tips voor excursies, hikeroutes, wandel-, fiets- of speurtochten. Ook klussen in het bos behoort soms tot de mogelijkheden. Daarnaast beschikken alle terreinen over ruimte voor sport en spel. De meeste terreinen hebben ook pionierhout en ander Scoutingmateriaal in huis. Op een aantal labelterreinen vind je zelfs een ScoutShop met een bescheiden assortiment.

Op elk terrein is de mogelijkheid om andere scouts te ontmoeten en zijn voldoende sanitaire voorzieningen aanwezig. Hoe dit is ingericht verschilt per terrein. Sommige terreinen hebben toiletten, bij anderen moet je een ouderwetse hudo graven. Hier lees je aan welke voorwaarden een terrein moet voldoen om het keurmerk Scouting Labelterrein te krijgen.

Beheer

Een bestuur (ook wel beheerteam of beheerder) is verantwoordelijk voor een goed beheer en bestuur van het Scouting Labelterrein waarbij ook continuïteit wordt gewaarborgd. De beheerders kunnen de gasten helpen met allerhande vragen over het terrein en over de omgeving.

Bij de inrichting en het beheer van het terrein wordt voldaan aan wettelijke eisen. Denk hierbij aan de controle van het drinkwater of de verwerking van het afval op een verantwoorde manier

De labelterreinen werken samen om te zorgen dat het keurmerk zijn waarde behoudt, daarnaast komen zij samen om informatie uit te wisselen. Op die manier kunnen de terreinen van elkaar profiteren.