Scouting Hoorn realiseert eerste volledig gerecyclede lelievlet, de ecovlet

Chris Seggelink is voorzitter bij Scouting Vaandrig Peetoom Vendel uit Hoorn en coördinator van het project. ‘We varen met onze lelievletten graag op het Markermeer en daar zien we helaas steeds vaker stukken plastic in het water drijven. Als Scoutingvereniging willen we graag zo goed mogelijk met de natuur omgaan, daarom ontstond de wens om een lelievlet te maken die volledig uit gerecycled plastic bestaat. We zien de ecovlet echt als de toekomst van de lelievlet. Een schip dat bewustwording creëert en beter vaart dan de traditionele stalen lelievlet.’

Proces

Van het plastic afval worden eerst plastickorrels gemaakt, waar weer platen van gemaakt worden. Deze platen worden gebruikt om de romp van de ecovlet mee te bouwen. Tijdens het bouwen wordt er rekening mee gehouden dat de boot tegen een stootje moet kunnen. De romp moet tegen zeilen, roeien, wrikken en slepen kunnen, net als een stalen lelievlet. Naast de romp is meer nodig voordat de ecovlet helemaal vaarklaar is. De groep onderzoekt op dit moment of het ook mogelijk is om een de zeilen van de ecovlet te verduurzamen.

Eigenschappen

De ecovlet heeft verschillende verbeteringen ten opzichte van de stalen lelievlet. De ecovlet is een stuk lichter dan de traditionele stalen lelievlet, daarom ligt hij een stuk minder diep in het water. Ook qua onderhoud zorgt de ecovlet voor verbetering. De stalen lelievlet heeft om het jaar een nieuwe verflaag nodig. Deze verflaag is belastend voor het milieu. De ecovlet heeft geen verflaag nodig, is daarom onderhoudsarm en beter voor het milieu.

Partners

Voor de bouw van de ecovlet sloeg Scouting Hoorn de handen ineen met Clean2Anywhere uit Hoorn. Zij maakten eerder een zeventiende-eeuws werkschip van gerecycled plastic en starten deze zomer met de bouw van modulaire woningen van verschillende soorten afvalplastic. In Clean2Anywhere vond Scouting Hoorn de perfecte partner om dit project mee te voltooien.

Het realiseren van de ecovlet kostte rond de €13.000, te veel geld voor Scouting Hoorn om zelf te financieren. Om die reden hebben verschillende fondsen geld gedoneerd om de bouw van de ecovlet te ondersteunen en er is een crowdfunding gestart om extra geld op te halen.

Nawaka

Tijdens Nawaka 2022, dat dit jaar van 9 tot 17 augustus plaatsvindt op Scoutinglandgoed Zeewolde wordt een tweede ecovlet van begin tot einde gebouwd. Bezoekers van Nawaka kunnen het proces volgen en aan het einde van het kamp wordt de ecovlet weggegeven. Geïnteresseerde Scoutinggroepen kunnen intekenen en door middel van loting wordt bepaald wie met het duurzame schip naar huis gaat.

Meer informatie

Voor meer informatie over het project of proces kun je contact opnemen met Chris Seggelink via info@eco-vlet.nl.