fotolijn

Nieuws

Lintjesregen 2019

Scouts zijn zeer actief in de samenleving. Kinderen en jongeren, maar ook vrijwilligers ontwikkelen zichzelf bij Scouting. Vaardigheden die scouts opdoen binnen Scouting, zetten ze actief in binnen de maatschappij. Met de jaarlijkse lintjesregen wordt dit nog eens extra zichtbaar!

Weet jij iemand die een lintje krijgt en wil je dat met ons delen? Stuur dan de naam en een eventuele foto van de uitreiking naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en we zorgen ervoor dat ook die scout in het lijstje opgenomen wordt. Dankjewel!

Jantje Beton en Scouting Nederland slaan handen ineen met online speelgoedwinkel

Om nog meer kinderen te kunnen laten spelen, opende Jantje Beton op 23 april een shop-in-shop in de online winkel van Scouting Nederland, de ScoutShop. In 'Jantje's Winkel' verkoopt Jantje Beton het leukste speelgoed wat goed is voor de ontwikkeling van ieder kind, boordevol extra speelinspiratie. Dat Jantje Beton en ScoutShop de handen ineen slaan is niet vreemd. Jantje Beton is dé expert op het gebied van spelen en Scouting Nederland staat voor uitdaging: Scouting biedt meer dan honderdduizend meiden en jongens leuke en spannende activiteiten waarmee ze uitgedaagd worden zich persoonlijk te ontwikkelen.

Al die ervaring zorgt voor de nodige kennis op het gebied van spelen. In Jantje’s winkel deelt Jantje Beton het gaafste en leukste speelgoed, gecombineerd met al deze kennis. Wist je dat er bijvoorbeeld speciale spelletjes zijn om de ogen van kinderen te trainen? Of dat spelen goed is voor de sociale ontwikkeling, het zelfvertrouwen en de leerprestaties van een kind? Op zoek naar mooi en leuk speelgoed? Bijvoorbeeld een mega kleurplaat, toolkit voor het bouwen van een hut of een mobiele stoeprand? Shop voor het goede doel via www.scoutshop.nl/jantjebeton 

Scouts bereiden zich voor op Nationale Dodenherdenking

Tijdens de Nationale Dodenherdenking op 4 mei zullen bijna 90 scouts en zeekadetten uit Flevoland de ceremonie ondersteunen. Om zich voor te bereiden op deze bijzondere taak kwamen ze dit weekend al bijeen. Met een bezoek aan kamp Amersfoort, een toneelstuk, bezoek van sprekers en een presentatie van het Nationaal Comité 4&5 mei verdiepten zij zich in de onderwerpen oorlog, vrede, verzet en vrijheid.

Want wie herdenken, wat betekent het om in oorlog te leven, om in verzet te komen, om uitgezonden te worden, of gevangen te zitten? Gedurende het weekend kwamen al deze aspecten aan bod. Zo hield de projectleider van het Nationaal Comité 4&5 mei een presentatie over de opzet van de herdenking en de rol van jonge generaties in de ceremonie. Ook bezochten de jongeren kamp Amersfoort, waar de gidsen met verhalen deelden wat zich daar allemaal heeft afgespeeld. Maar ze spraken ook een jonge veteraan over zijn uitzending naar Afghanistan, een kind van NSB ouders en een kleinzoon die het verzetsverleden van zijn grootvader onderzocht. En ze zagen het toneelstuk ‘haar naam was Sarah’.

De scouts hebben erg genoten van het weekend. Ze vonden het een indrukwekkend weekend met veel bijzondere verhalen en zijn trots dat ze straks om de Dam hun bijdrage mogen leveren aan de Nationale Dodenherdenking. Scouts en zeekadetten ondersteunen al jaren de Nationale Dodenherdenking.

Zij doen dit vanuit hun een maatschappelijke betrokkenheid. Deelname aan de herdenking en de voorbereidingen erop dragen bij aan de persoonlijke ontwikkeling van de jeugdleden. De scouts en zeekadetten ondersteunen het Nationaal Comité 4&5 mei op een aantal manieren. Zo reiken ze kransen aan, hijsen en bewaken ze de vlaggen, ondersteunen ze mensen die slecht ter been zijn en reiken ze bloemen uit tijdens het defilé.

Op zaterdag 13 april komen de scouts en zeekadetten voor een laatste keer bij elkaar om te oefenen voor de Nationale Dodenherdenking. Dit zal plaatsvinden in het provinciehuis in Lelystad met opening door de Commissaris van de Koning.

 MG 8749 kl

Wil jij in het bestuur van de Nationale Jeugdraad?

De Nationale Jeugdraad is altijd bezig met jongeren te laten zien wat hun sterke punten zijn en hoe ze die in kunnen zetten om de wereld om hen heen mooier te maken. Weet jij al wat jouw sterke punten zijn en lijkt het je tof om deel uit te maken van het bestuur van 2019-2020? Lees dan verder!

Wij zijn de springplank van de nieuwe generatie. Wij willen iets betekenen voor de wereld. Klein beginnen en groots worden. Meedoen is makkelijk. Doe iets geweldigs en maak zo anderen blij. Of word bestuur bij NJR, dan veranderen we de wereld samen. Leven is lef tonen. Laten we het doen. Wil jij deel uitmaken bestuur 2019-2020? Lekker dan! Of wil je eerst erachter komen wat dat precies inhoudt? Dat is ook oké. Laten we er rustig doorheen lopen:

Wat houdt een bestuursjaar in?

Dit zijn dingen die je moet weten over een bestuursjaar bij NJR: Het bestuur van NJR telt 7 functies; te weten voorzitter, secretaris, penningmeester, merk & strategie, belangenbehartiging internationaal, belangenbehartiging nationaal en belangenbehartiging lokaal; Het is de bedoeling dat je maximaal 29 jaar bent om plaats te nemen in het bestuur; Je bestuursjaar bij NJR begint op 1 juli; NJR heeft een kantoor (met medewerkers, een koffiemachine en een tosti-ijzer) op de Kromme Nieuwegracht 58 in Utrecht; Een bestuursfunctie bij NJR kost minimaal 24 uur per week en daar staat een vergoeding van €550,- per maand tegenover. Heb je nog andere vragen over een bestuursjaar bij NJR? Klik dan even hier en lees de veelgestelde vragen.

Wat is NJR eigenlijk precies?

Check deze video!

Welke functie past bij jou?

Hoe pas jij bij NJR?

Qua sterke punten: Wij zijn altijd bezig met jongeren te laten zien wat hun sterke punten zijn en hoe ze die in kunnen zetten om de wereld om hen heen mooier te maken. Weet jij al wat jouw sterke punten zijn? Doe de sterke punten test en bedenk hoe jij jouw skills kan inzetten voor een bestuursjaar bij njr.

Qua visie: Je kan ook het werkplan voor 2019 lezen om te zien wat we allemaal uitspoken en of de thema's waar wij ons mee bezighouden aansluiten bij jouw visie op de wereld.

Qua persoon: Zie jij al hoe jouw sterke punten een bijdrage kunnen leveren aan het bestuursjaar? En sluit jouw visie op de wereld aan bij de onze? Tof! Lijkt het je toch nog even fijn om te kletsen met het huidige bestuur en zo face-to-face te horen hoe een bestuursjaar eraan toe gaat? Kom dan naar de infoavond op 27 maart vanaf 19.00. Deze vindt plaats op ons kantoor in Utrecht . Je kan je opgeven door jezelf op going zetten bij het facebookevenement, het aan te geven op de Eventbrite of te mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Solliciteren maar!

Weet jij zeker dat het bestuur van NJR de klus is voor jou? Stuur dan deze pdf (deze kan je digitaal invullen in de pdf lezer op je computer of uitprinten en inscannen) met je CV naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. De deadline is op 8 april om 09.00 uur in de ochtend. Wil je jezelf van je creatieve kant laten zien? Dan staat het je vrij om ook een filmpje/infographic/podcast/wat dan ook toe te voegen aan je mail, maar vergeet in ieder geval niet het pdf bestand en je CV te sturen!

Meer informatie?

Check de website van NJR!

Deelnemers Postcode Loterij bedankt!

Deelnemers Postcode Loterij bedankt!

v.l.n.r. Fedde Boersma (directeur Scouting Nederland), Laura Neijenhuis (bestuurslid Scouting Nederland), Humberto Tan (ambassadeur Nationale Postcode Loterij), Janneke van Aartrijk (communicatieadviseur partnerships & sponsoring Scouting Nederland), Jaap Boot (voorzitter Scouting Nederland).

Scouting Nederland bedankt alle deelnemers van de Nationale Postcode Loterij voor de geweldige bijdrage van 500.000 euro voor Scouting! Met deze bijdrage van de Postcode Loterij kan Scouting Nederland er voor blijven zorgen dat jaarlijks meer dan 100.000 kinderen en jongeren zich spelenderwijs persoonlijk kunnen ontwikkelen.

Ligt jouw persoonlijke uitdaging in Slowakije? - Deelnemer seminar Agora 2019

Als roverscout zie jij altijd mooie uitdagingen in het programma van roverscouts, maar je vindt ook dat het een stapje verder mag. Zeker als je verder om je heen kijkt dan je eigen leefomgeving, dan ligt jouw ultieme persoonlijke uitdaging van 10 tot 14 april in het Banská Štiavnica Scout Centre in Slowakije. Dan neem jij deel aan het seminar Agora 2019. Dit is een seminar voor en door Europese roverscouts met wie je aan de hand van de Scoutingmethode omgaat met uitdagingen in de moderne maatschappij. Zo kom je tot ideeën voor vernieuwingen in het programma van roverscouts, waar je in Nederland mee aan de slag mag.

Je bezigheden
Je vertrekt samen met een andere roverscout op 9 april naar Banská Štiavnica Scout Centre in Slowakije van 10 tot 14 april om deel te nemen aan Agora 2019. Tijdens het seminar doe je mee aan trainingen, discussies en activiteiten die ingaan op zelfbewustzijn, maatschappelijke uitdagingen van jouw generatie, vernieuwingen in het programma van roverscouts en de millenniumdoelstellingen. Ook is deelname aan een community service project in het programma opgenomen. Voor je deelname bereid je je samen met je maatje voor op het programma. Samen met Scouting Nederland bepaal je het doel voor Scouting Nederland en jezelf. Na afloop maak je een verslag van je bevindingen. Met de opgedane kennis en inspiratie ga je minstens een jaar aan de slag bij je groep, in je regio of als landelijke vrijwilliger en breng je verslag uit van je bezigheden en resultaten.

Je bagage
Je bent actief als roverscout en bent bekend met de opzet van het programma met de Proloog, het Traject en de Epiloog. Je ziet het als een persoonlijke uitdaging om nieuwe ideeën voor vernieuwingen in het programma roverscouts op te doen en deze na afloop uit te werken. Je beheerst de Engelse taal. Je voelt je thuis in een internationaal gezelschap en bent daarin representatief voor Scouting Nederland. Je staat open voor andere inzichten en wilt anderen inspireren en ondersteunen. Je bent bekend met Scouting als internationale beweging met WOSM en WAGGGS als wereldorganisaties of bent bereid je daar vooraf in te verdiepen.

Je beloning
Een inspirerende internationale Scoutingervaring. Door de formele en informele sessies is het seminar de perfecte setting om ideeën op te doen of verder te worden geholpen bij je eigen ideeën of plannen. Je bouwt er een internationaal netwerk op en krijgt inzicht hoe Scouting en specifiek roverscouts in het buitenland eraan toegaat.

Aanmelden en informatie
Voor meer informatie kun je terecht bij:Peter Cools: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Je kunt individueel solliciteren. Dat kan voor 10 maart per mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Vrijwilliger bij Scouting: Goed bezig!
Scouting vervult een belangrijke maatschappelijke rol. Onze vrijwilligers begeleiden en ondersteunen jongens en meiden in hun persoonlijke ontwikkeling. Dat doen ze in diverse functies. Direct, bijvoorbeeld als leidinggevende bij een lokale groep, als spelleider bij een regioactiviteit of als survivalbegeleider op de HIT, en indirect als onder andere HRM’er, penningmeester of kok. Zinvol werk met en voor jeugd. Een vrijwilliger bij Scouting is dus goed bezig!

Verklaring problemen HIT inschrijving zondag 27 januari 2019

Zondag 27 januari 2019 is de inschrijving van de HIT begonnen. Om 10.00 uur ging de inschrijving open en vrijwel direct waren er problemen met inloggen op Scouts Online. Via o.a. Facebook hebben we veel vragen gezien over deze problemen, waar we middels dit bericht antwoord op willen geven. Ook geven we toelichting op wat er vooraf aan voorbereiding is geweest.

Een veelgestelde vraag is: waarom is de inschrijving op zondagochtend opengegaan, in plaats van de vertrouwde 12.00 uur ’s nachts. Dan wordt het toch alleen maar nog drukker?

Het klopt dat de verwachte drukte op zondag groter is dan in de nacht, echter is het voor de vrijwilligers die onze servers beheren makkelijker om overdag toezicht hierop te houden, en te zoeken naar wat nu de oorzaak is van de problemen. Ook wilden we het de deelnemers besparen om lang wakker te moeten blijven om zich in te schrijven voor de HIT.

Een andere vraag die we veel voorbij hebben zien komen: dit moet toch beter kunnen?

Ja, dat moet inderdaad beter kunnen. De hoeveelheid mensen die Scouts Online bezoeken is echter nooit zo groot als bij de inschrijving van de HIT. Hierdoor is het moeilijk om vooraf goed te kunnen testen. We dachten goed voorbereid te zijn, dit bleek niet het geval.

Een aantal voorbereidingen die we hebben getroffen hebben betrekking op de programmatuur van Scouts Online. Na de inschrijving van HIT 2018 zijn we op onderzoek uitgegaan hoe de inschrijving beter kon en hebben we diverse zaken verbeterd. Zo hebben we wat ‘oude’ code uit gefaseerd die niet efficiënt geschreven was, en hebben we speciaal voor de HIT koppelingen geschreven waarmee ze statistieken op kunnen vragen over de inschrijving. Al deze verbeteringen hebben flinke positieve invloed gehad op de prestaties van Scouts Online.

Naast de programmatuur zijn we ook bezig geweest op het gebied van serverbeheer. Na de problemen met de inschrijving voor de HIT in 2018 is er het afgelopen jaar veel in het werk gesteld om deze problemen in 2019 voor te zijn. Zo zijn de onderliggende servers van een grote upgrade voorzien. Voorafgaand aan de inschrijving zijn de achterliggende database servers van meer processorkracht en geheugen voorzien.

De ochtend van de opening van de HIT inschrijving zaten beheerders klaar om snel in te kunnen grijpen bij problemen. Helaas bleek al snel dat er iets niet helemaal goed ging. Het speurwerk kon beginnen. De servers waar Scouts Online en de loginpagina op draaien bleken erg druk te zijn, veel drukker dan verwacht. In hoog tempo zijn de servers om de beurt uitgezet, van nog meer geheugen en processorkracht voorzien, en weer aangezet. Aanvankelijk leek dit te werken, echter bleek al snel dat er meer aan de hand was.

De servers bleven een erg grote belasting houden (Voor de techneuten een load van 120). Het vreemde was dat er geen processorkracht gebruikt werd. Ook het geheugen was meer dan genoeg. Hierna zijn verschillende handelingen uitgeprobeerd om de omgeving weer in de lucht te krijgen. Om overzicht te houden zijn de loginomgeving en Scouts Online gescheiden van elkaar en bleken de problemen te zitten in de loginomgeving.

Na meerdere uren van continu onderzoek, door het team wat inmiddels is uitgebreid met een aantal programmeurs van Scouts Online, was er een mogelijke oorzaak. Het probleem bleek in de opslag van de sessie-informatie te zitten. Hierin staat informatie wie er ingelogd is in de Scouting omgeving. Na het verplaatsen van de bestanden waarin deze informatie opgeslagen staat, naar een lokaal bestand in plaats van een centrale server, bleek de snelheid aanzienlijk te verbeteren en daalde de belasting aanzienlijk.

Een indicatie van hoe druk het zondag 27 januari was ten opzichte van een normale zondag:

 normale zondag zondag 27 januari 
 Normale zondag  Zondag 27 januari

 

Het netwerk verkeer van de SOL servers:

WhatsApp Image 2019 01 28 at 15.17.45

Zoals je ziet gaat iets voor 10.00uur de hoeveelheid netwerkverkeer al omhoog maar nog niet extreem. Iets voor 15.00uur is het probleem eindelijk gevonden en word de login portal beter bereikbaar. Daar zie je vervolgens een flinke piek in de netwerkbelasting.

Uiteraard hebben we weer veel geleerd van deze problemen en gaan we ook de komende tijd aan de slag om in de toekomst deze problemen te voorkomen. We hopen dat iedereen die goed is ingeschreven voor de HIT vooral een leuke HIT gaat beleven en dat we volgend jaar de problemen voor kunnen zijn.

Nieuwe versie Scouts Online: versie 1812

Deze nieuwe versie is donderdag 10 januari 2019 online gezet. Het belangrijkste dat gewijzigd is, is dat je nu niet meer hoeft te wisselen van rol.
Alleen als je lid bent van meerdere organisaties, dan wissel je van 'actieve organisatie'. Bijvoorbeeld: je bent welpenleid(st)er en verhuurder van jouw groep én je bent lid van een regio-team; dan kies je of voor jouw lokale groep of voor de regio. Kies je rechtsboven in de dropdown voor jouw groep, dan krijg je alle rechten en menu-items van de welpenleid(st)er én van de verhuurder. Kies je voor de regio, dan heb je de rechten en het menu van kaderlid in de regio.

Alle bijzonderheden rond deze wijziging, staan hier op een rijtje:

  • Rollenbalk: De rollen-balk rechtsboven is in de nieuwe versie vervangen door een organisatie-balk. Je kiest nu dus voor een organisatie i.p.v. voor een specifieke functie. Je hebt dan dus niet een 'actieve rol', maar een 'actieve organisatie' waarmee je aan de slag bent.
    NB Wat het zelfde blijft, is als je je aanmeldt voor een evenement, reservering of formulier (nieuwe evenementsysteem): dan kies je nog steeds met welke rol je je aanmeldt.
  • Standaard rol: Je standaard rol bij jouw instellingen is in de nieuwe versie vervangen door je standaard organisatie. Je kunt je standaard organisatie instellen onderaan de dropdown van organisatie: Gebruikersinstellingen.
  • Menu-1: Eerder was het menu gekoppeld aan je rol. Nu zie je alle menu-items van alle menu's, die voor jouw rollen van toepassing zijn, bij elkaar.
    Daarbij kan het voorkomen dat sommige menu-items dubbel te zien zijn; dat is over het algemeen niet het geval bij de meest leden, die maar 1 of 2 functies hebben. Heb je erg veel functies dan kan je dit tegen komen.
  • Menu-2: Ben je lid van meerdere speleenheden binnen je groep, dan zie je onder 'organisatie' ook meerdere kolommen. Over het algemeen is een 'normale scout' lid van niet meer dan 3 speleenheden in zijn groep.
  • Menu-3: Het menu gebruikte eerder de volledige breedte van het scherm. Nu is dat beperkt tot de benodigde breedte.
  • Menu-4: Heb je rollen in meerdere speleenheden met evenementen, dan zie je in de nieuwe versie onder Spel, Evenementen: alle speleenheden staan in het menu die evenementen hebben.
  • Keuze speleenheid: Op enkele plekken werd de speleenheid, die bij jouw standaard rol hoorde, automatisch gekozen. Dat is nu niet meer het geval.
    Voorbeeld: als je als gegevensbeheerder kiest voor Organisatie, 'speleenheden', pagina-menu 'formulieren' dan is er een knop 'formulier toevoegen'.
    Voorheen werd dat formulier dan aan jouw speleenheid (het bestuur of bestuursondersteuning) gekoppeld. Nu ga je terug naar pagina-menu 'speleenheden'. Daar moet je dan kiezen voor pagina-menu 'formulieren' en kun je het formulier toevoegen.
  • Permissie-check: De permissies werken in de nieuwe versie intern zo, dat er wordt gekeken of je een bepaalde permissie hebt voor al je rollen binnen de actieve organisatie. Bij de eerste rol die een positieve permissie geeft stopt die controle en ga je door naar het volgende scherm. Dit betekent dat het mogelijk iets langer duurt in de nieuwe omgeving. Als dit echt merkbaar is, dan willen we dat graag weten.
  • Ledenoverzicht: Als het goed is kreeg je eerder als welpenleid(st)er bij Organisatie, 2e kolom, Leden alle welpen plus alle kaderleden te zien.
    Als je nu ook scoutsleid(st)er bent, dan zou je in dat zelfde overzicht in de nieuwe versie ook de scouts moeten zien.
    En alle andere mogelijke combinaties afhankelijk van de rollen die je hebt in jouw organisatie.
  • Algehele lay-out: Je zult merken dat de lay-out een klein beetje aangepast is. Doel is om de layout wat strakker (rustiger) te maken.
  • Groepslogo's: In de dropdown van te kiezen organisaties zul je zien dat er groepslogo's staan.
    Heeft jouw organisatie nog geen eigen logo, dan kun je die uploaden op de pagina Organisatie, bestuur, basisgegevens en dan onderaan.
    Een logo moet wel aan wat criteria voldoen.
    Voor groepen die nog geen logo hebben wordt een grijs SN-logo getoond.


Tot slot:

  • Testen?
    Wil je iets testen in Scouts Online? Doe dat dan op de test-omgeving; dat is voorlopig nog even op https://test2.scouting.nl. Je kunt daar inloggen met dezelfde inloggegevens. Zet wel eerst even het mailadres bij jouw basisgegevens goed. In de test omgeving van Scouts Online worden alle mails die van uit Scouts Online gestuurd worden naar de ingelogde gebruiker gestuurd, vandaar dat je e-mail adres geldig moet zijn (In de test omgeving zijn je contact gegevens versleuteld).
  • Vragen of opmerkingen?
    Stuur ze svp naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Het helpt altijd enorm als je een printscreen bijvoegt om je vraag of opmerking te verduidelijken.

Deelneemster Juliette Low Seminar van de WAGGGS (v)

Jij gaat een life-changing ervaring beleven én geven! Jij bent klaar voor een volgende stap in het leidinggeven en die ga je vinden bij het Juliette Low Seminar (JLS2019). Dit seminar zet jonge vrouwen in hun kracht om de leiding te nemen over alle aspecten van hun leven om dit binnen de landelijke Scoutingorganisaties door te zetten. JSL2019 is één van de flagship international leadership events van WAGGGS en is dit keer groter dan ooit! Voor het eerst komen duizend vrouwen bijeen op twintig plekken over de wereld.

Je bezigheden

Je neemt deelt aan JLS2019 dat in twee delen plaatsvindt. Van 14 tot 20 november 2019 ga je met de andere deelnemers ontdekken hoe je actief genderbarrières binnen leiderschap kan tackelen en gebruik je je eigen waarden om een positieve verandering in jouw wereld teweeg te brengen. Je maakt een plan om op jouw beurt honderd meisjes in hun kracht te zetten. Bij deel twee zet je thuis een project op. Door je persoonlijke aanpak maak je impact op meiden tussen 12 en 18 jaar.

Je bagage

Om aan dit seminar deel te kunnen nemen, gaat het niet zozeer om je kennis of vaardigheden, maar meer om je instelling. Je bent cultureel sensitief, open minded en een verantwoordelijke global citizen.  Je beheerst in ieder geval één van de volgende talen: Arabisch, Engels, Frans, Mandarijn (Chinees), Spaans of Swahili. Je bent niet eerder op een WAGGGS event geweest. Je bent flexibel (WAGGGS kiest voor jou op welke locatie op de wereld jij deelneemt aan JLS2019) en klaar voor nieuwe uitdaging.
Je bent actief lid van Scouting Nederland en vastberaden om na het seminar een leiderschapsproject binnen Scouting Nederland te ontwerpen en uit te voeren.

Aanmelden

De eventfee is 600 pond (ongeveer 665 euro), de reiskosten hangen af van waar je heen gaat. De vergoeding van Scouting Nederland hangt af van het aantal deelnemers. Het is daarnaast ook mogelijk om zelf voor sponsoring te zorgen of subsidies aan te vragen bij verschillende organisaties vanuit WAGGGS.

Aanmelden en informatie

Aanmelden kan tot 10 januari 2019. Daarvoor schrijf je een korte motivatie van 250 woorden, waarin je aangeeft wat jou de perfecte JLS deelneemster maakt. Bovendien maak je een video van maximaal drie minuten in het Engels waarin je vertelt welk aspect van Scouting jou laat stralen én hoe jij de leiderschapservaring voor meiden vanaf 12 jaar en ouder vorm gaat geven. Stuur dit naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Je aanmelding maakt meer kans als je nadere informatie krijgt over onder andere het seminar zelf, de twintig locaties, financieringsmogelijkheden en waar de video aan moet voldoen. Hiervoor kun je terecht bij: Tamara Mesman, e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Vrijwilliger bij Scouting: Goed bezig!

Scouting vervult een belangrijke maatschappelijke rol. Onze vrijwilligers begeleiden en ondersteunen jongens en meiden in hun persoonlijke ontwikkeling. Dat doen ze in diverse functies. Direct, bijvoorbeeld als leidinggevende bij een lokale groep, als spelleider bij een regioactiviteit of als survivalbegeleider op de HIT, en indirect als onder andere HRM’er, penningmeester of kok. Zinvol werk met en voor jeugd. Een vrijwilliger bij Scouting is dus goed bezig!

Deelnemer Network Meeting of Guide and Scout External Representatives 2019

Bij Scouting leer je verbindingen te leggen. Niet alleen door met touw te knopen, ook door interactie met mensen en organisaties. Dat maakt Scouting tot een organisatie met maatschappelijke impact. Voor die maatschappelijke impact is het van belang dat Scouting Nederland sterk wordt vertegenwoordigd bij andere organisaties. De Network Meeting of Guide and Scout External Representatives 2019 wordt ieder jaar georganiseerd om Scouts en Guides vaardigheden mee te geven om Scouting extern te kunnen vertegenwoordigen. De eerstvolgende Network Meeting wordt van 17 tot en met 20 januari 2019 gehouden in Brussel. Scouting Nederland wil twee deelnemers afvaardigen. Wil jij daarbij zijn?

Je bezigheden

Je neemt van 17 tot en met 20 januari deel aan de Network Meeting in Brussel. Met rollenspellen, werken in kleine groepen, oefeningen en groepsdiscussies leer je over de onderwerpen publieke domein, campagne voeren en belangenbehartiging. Je leert vaardigheden om Scouting op verschillende niveaus met een planmatige aanpak te vertegenwoordigen. Je bereidt je op de Network Meeting voor door je te verdiepen in de onderwerpen en in een gesprek met een verantwoordelijke begeleider binnen Scouting Nederland. Je maakt tijdens de Network Meeting een blog of iets vergelijkbaars voor de communicatiekanalen van Scouting Nederland. Na afloop maak je een beknopt verslag van je bevindingen. Met de opgedane kennis en vaardigheden ga je in overleg met je begeleider aan de slag om Scouting Nederland extern op enigerlei wijze te vertegenwoordigen.

Je bagage

De afvaardiging bestaat bij voorkeur uit twee personen: een persoon die ervaring heeft met een Network Meeting en een onervaren persoon. In ieder geval ben je actief binnen Scouting Nederland op regionaal of landelijk niveau of wilt daar actief voor worden, specifiek als vertegenwoordiging bij externe organisaties. Denk aan een andere maatschappelijke organisatie, een partnership binnen Scouting of de WAGGGS of WOSM. Je hebt ideeën, interesses of ambities om de maatschappelijke impact van Scouting uit te dragen.

Een (groeps-)gesprek voeren in het Engels is voor jou geen probleem. Je voelt je thuis in het internationale gezelschap van de Europese Network Meeting en bent daarin representatief voor Scouting Nederland. Je staat open voor andere inzichten en wilt anderen inspireren en ondersteunen.

Je beloning

Een inspirerende internationale Scoutingervaring. Door de formele en informele sessies is de Network Meeting de perfecte setting om ideeën op te doen of verder te worden geholpen bij je eigen ideeën of plannen. Je legt persoonlijke verbindingen in het nationale en internationale netwerk op en krijgt inzicht in Scouting in andere landen.

Aanmelden en informatie

Voor meer informatie kun je terecht bij: Bert van den Hoogen, e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., tel. 06 51703272. Je kunt individueel solliciteren. Dat kan voor 9 december per mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Vrijwilliger bij Scouting: Goed bezig!

Scouting vervult een belangrijke maatschappelijke rol. Onze vrijwilligers begeleiden en ondersteunen jongens en meiden in hun persoonlijke ontwikkeling. Dat doen ze in diverse functies. Direct, bijvoorbeeld als leidinggevende bij een lokale groep, als spelleider bij een regioactiviteit of als survivalbegeleider op de HIT, en indirect als onder andere HRM’er, penningmeester of kok. Zinvol werk met en voor jeugd. Een vrijwilliger bij Scouting is dus goed bezig!