fotolijn

Nieuws

Deelnemers Postcode Loterij bedankt!

Deelnemers Postcode Loterij bedankt!

v.l.n.r. Fedde Boersma (directeur Scouting Nederland), Laura Neijenhuis (bestuurslid Scouting Nederland), Humberto Tan (ambassadeur Nationale Postcode Loterij), Janneke van Aartrijk (communicatieadviseur partnerships & sponsoring Scouting Nederland), Jaap Boot (voorzitter Scouting Nederland).

Scouting Nederland bedankt alle deelnemers van de Nationale Postcode Loterij voor de geweldige bijdrage van 500.000 euro voor Scouting! Met deze bijdrage van de Postcode Loterij kan Scouting Nederland er voor blijven zorgen dat jaarlijks meer dan 100.000 kinderen en jongeren zich spelenderwijs persoonlijk kunnen ontwikkelen.

Ligt jouw persoonlijke uitdaging in Slowakije? - Deelnemer seminar Agora 2019

Als roverscout zie jij altijd mooie uitdagingen in het programma van roverscouts, maar je vindt ook dat het een stapje verder mag. Zeker als je verder om je heen kijkt dan je eigen leefomgeving, dan ligt jouw ultieme persoonlijke uitdaging van 10 tot 14 april in het Banská Štiavnica Scout Centre in Slowakije. Dan neem jij deel aan het seminar Agora 2019. Dit is een seminar voor en door Europese roverscouts met wie je aan de hand van de Scoutingmethode omgaat met uitdagingen in de moderne maatschappij. Zo kom je tot ideeën voor vernieuwingen in het programma van roverscouts, waar je in Nederland mee aan de slag mag.

Je bezigheden
Je vertrekt samen met een andere roverscout op 9 april naar Banská Štiavnica Scout Centre in Slowakije van 10 tot 14 april om deel te nemen aan Agora 2019. Tijdens het seminar doe je mee aan trainingen, discussies en activiteiten die ingaan op zelfbewustzijn, maatschappelijke uitdagingen van jouw generatie, vernieuwingen in het programma van roverscouts en de millenniumdoelstellingen. Ook is deelname aan een community service project in het programma opgenomen. Voor je deelname bereid je je samen met je maatje voor op het programma. Samen met Scouting Nederland bepaal je het doel voor Scouting Nederland en jezelf. Na afloop maak je een verslag van je bevindingen. Met de opgedane kennis en inspiratie ga je minstens een jaar aan de slag bij je groep, in je regio of als landelijke vrijwilliger en breng je verslag uit van je bezigheden en resultaten.

Je bagage
Je bent actief als roverscout en bent bekend met de opzet van het programma met de Proloog, het Traject en de Epiloog. Je ziet het als een persoonlijke uitdaging om nieuwe ideeën voor vernieuwingen in het programma roverscouts op te doen en deze na afloop uit te werken. Je beheerst de Engelse taal. Je voelt je thuis in een internationaal gezelschap en bent daarin representatief voor Scouting Nederland. Je staat open voor andere inzichten en wilt anderen inspireren en ondersteunen. Je bent bekend met Scouting als internationale beweging met WOSM en WAGGGS als wereldorganisaties of bent bereid je daar vooraf in te verdiepen.

Je beloning
Een inspirerende internationale Scoutingervaring. Door de formele en informele sessies is het seminar de perfecte setting om ideeën op te doen of verder te worden geholpen bij je eigen ideeën of plannen. Je bouwt er een internationaal netwerk op en krijgt inzicht hoe Scouting en specifiek roverscouts in het buitenland eraan toegaat.

Aanmelden en informatie
Voor meer informatie kun je terecht bij:Peter Cools: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Je kunt individueel solliciteren. Dat kan voor 10 maart per mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Vrijwilliger bij Scouting: Goed bezig!
Scouting vervult een belangrijke maatschappelijke rol. Onze vrijwilligers begeleiden en ondersteunen jongens en meiden in hun persoonlijke ontwikkeling. Dat doen ze in diverse functies. Direct, bijvoorbeeld als leidinggevende bij een lokale groep, als spelleider bij een regioactiviteit of als survivalbegeleider op de HIT, en indirect als onder andere HRM’er, penningmeester of kok. Zinvol werk met en voor jeugd. Een vrijwilliger bij Scouting is dus goed bezig!

Verklaring problemen HIT inschrijving zondag 27 januari 2019

Zondag 27 januari 2019 is de inschrijving van de HIT begonnen. Om 10.00 uur ging de inschrijving open en vrijwel direct waren er problemen met inloggen op Scouts Online. Via o.a. Facebook hebben we veel vragen gezien over deze problemen, waar we middels dit bericht antwoord op willen geven. Ook geven we toelichting op wat er vooraf aan voorbereiding is geweest.

Een veelgestelde vraag is: waarom is de inschrijving op zondagochtend opengegaan, in plaats van de vertrouwde 12.00 uur ’s nachts. Dan wordt het toch alleen maar nog drukker?

Het klopt dat de verwachte drukte op zondag groter is dan in de nacht, echter is het voor de vrijwilligers die onze servers beheren makkelijker om overdag toezicht hierop te houden, en te zoeken naar wat nu de oorzaak is van de problemen. Ook wilden we het de deelnemers besparen om lang wakker te moeten blijven om zich in te schrijven voor de HIT.

Een andere vraag die we veel voorbij hebben zien komen: dit moet toch beter kunnen?

Ja, dat moet inderdaad beter kunnen. De hoeveelheid mensen die Scouts Online bezoeken is echter nooit zo groot als bij de inschrijving van de HIT. Hierdoor is het moeilijk om vooraf goed te kunnen testen. We dachten goed voorbereid te zijn, dit bleek niet het geval.

Een aantal voorbereidingen die we hebben getroffen hebben betrekking op de programmatuur van Scouts Online. Na de inschrijving van HIT 2018 zijn we op onderzoek uitgegaan hoe de inschrijving beter kon en hebben we diverse zaken verbeterd. Zo hebben we wat ‘oude’ code uit gefaseerd die niet efficiënt geschreven was, en hebben we speciaal voor de HIT koppelingen geschreven waarmee ze statistieken op kunnen vragen over de inschrijving. Al deze verbeteringen hebben flinke positieve invloed gehad op de prestaties van Scouts Online.

Naast de programmatuur zijn we ook bezig geweest op het gebied van serverbeheer. Na de problemen met de inschrijving voor de HIT in 2018 is er het afgelopen jaar veel in het werk gesteld om deze problemen in 2019 voor te zijn. Zo zijn de onderliggende servers van een grote upgrade voorzien. Voorafgaand aan de inschrijving zijn de achterliggende database servers van meer processorkracht en geheugen voorzien.

De ochtend van de opening van de HIT inschrijving zaten beheerders klaar om snel in te kunnen grijpen bij problemen. Helaas bleek al snel dat er iets niet helemaal goed ging. Het speurwerk kon beginnen. De servers waar Scouts Online en de loginpagina op draaien bleken erg druk te zijn, veel drukker dan verwacht. In hoog tempo zijn de servers om de beurt uitgezet, van nog meer geheugen en processorkracht voorzien, en weer aangezet. Aanvankelijk leek dit te werken, echter bleek al snel dat er meer aan de hand was.

De servers bleven een erg grote belasting houden (Voor de techneuten een load van 120). Het vreemde was dat er geen processorkracht gebruikt werd. Ook het geheugen was meer dan genoeg. Hierna zijn verschillende handelingen uitgeprobeerd om de omgeving weer in de lucht te krijgen. Om overzicht te houden zijn de loginomgeving en Scouts Online gescheiden van elkaar en bleken de problemen te zitten in de loginomgeving.

Na meerdere uren van continu onderzoek, door het team wat inmiddels is uitgebreid met een aantal programmeurs van Scouts Online, was er een mogelijke oorzaak. Het probleem bleek in de opslag van de sessie-informatie te zitten. Hierin staat informatie wie er ingelogd is in de Scouting omgeving. Na het verplaatsen van de bestanden waarin deze informatie opgeslagen staat, naar een lokaal bestand in plaats van een centrale server, bleek de snelheid aanzienlijk te verbeteren en daalde de belasting aanzienlijk.

Een indicatie van hoe druk het zondag 27 januari was ten opzichte van een normale zondag:

 normale zondag zondag 27 januari 
 Normale zondag  Zondag 27 januari

 

Het netwerk verkeer van de SOL servers:

WhatsApp Image 2019 01 28 at 15.17.45

Zoals je ziet gaat iets voor 10.00uur de hoeveelheid netwerkverkeer al omhoog maar nog niet extreem. Iets voor 15.00uur is het probleem eindelijk gevonden en word de login portal beter bereikbaar. Daar zie je vervolgens een flinke piek in de netwerkbelasting.

Uiteraard hebben we weer veel geleerd van deze problemen en gaan we ook de komende tijd aan de slag om in de toekomst deze problemen te voorkomen. We hopen dat iedereen die goed is ingeschreven voor de HIT vooral een leuke HIT gaat beleven en dat we volgend jaar de problemen voor kunnen zijn.

Nieuwe versie Scouts Online: versie 1812

Deze nieuwe versie is donderdag 10 januari 2019 online gezet. Het belangrijkste dat gewijzigd is, is dat je nu niet meer hoeft te wisselen van rol.
Alleen als je lid bent van meerdere organisaties, dan wissel je van 'actieve organisatie'. Bijvoorbeeld: je bent welpenleid(st)er en verhuurder van jouw groep én je bent lid van een regio-team; dan kies je of voor jouw lokale groep of voor de regio. Kies je rechtsboven in de dropdown voor jouw groep, dan krijg je alle rechten en menu-items van de welpenleid(st)er én van de verhuurder. Kies je voor de regio, dan heb je de rechten en het menu van kaderlid in de regio.

Alle bijzonderheden rond deze wijziging, staan hier op een rijtje:

  • Rollenbalk: De rollen-balk rechtsboven is in de nieuwe versie vervangen door een organisatie-balk. Je kiest nu dus voor een organisatie i.p.v. voor een specifieke functie. Je hebt dan dus niet een 'actieve rol', maar een 'actieve organisatie' waarmee je aan de slag bent.
    NB Wat het zelfde blijft, is als je je aanmeldt voor een evenement, reservering of formulier (nieuwe evenementsysteem): dan kies je nog steeds met welke rol je je aanmeldt.
  • Standaard rol: Je standaard rol bij jouw instellingen is in de nieuwe versie vervangen door je standaard organisatie. Je kunt je standaard organisatie instellen onderaan de dropdown van organisatie: Gebruikersinstellingen.
  • Menu-1: Eerder was het menu gekoppeld aan je rol. Nu zie je alle menu-items van alle menu's, die voor jouw rollen van toepassing zijn, bij elkaar.
    Daarbij kan het voorkomen dat sommige menu-items dubbel te zien zijn; dat is over het algemeen niet het geval bij de meest leden, die maar 1 of 2 functies hebben. Heb je erg veel functies dan kan je dit tegen komen.
  • Menu-2: Ben je lid van meerdere speleenheden binnen je groep, dan zie je onder 'organisatie' ook meerdere kolommen. Over het algemeen is een 'normale scout' lid van niet meer dan 3 speleenheden in zijn groep.
  • Menu-3: Het menu gebruikte eerder de volledige breedte van het scherm. Nu is dat beperkt tot de benodigde breedte.
  • Menu-4: Heb je rollen in meerdere speleenheden met evenementen, dan zie je in de nieuwe versie onder Spel, Evenementen: alle speleenheden staan in het menu die evenementen hebben.
  • Keuze speleenheid: Op enkele plekken werd de speleenheid, die bij jouw standaard rol hoorde, automatisch gekozen. Dat is nu niet meer het geval.
    Voorbeeld: als je als gegevensbeheerder kiest voor Organisatie, 'speleenheden', pagina-menu 'formulieren' dan is er een knop 'formulier toevoegen'.
    Voorheen werd dat formulier dan aan jouw speleenheid (het bestuur of bestuursondersteuning) gekoppeld. Nu ga je terug naar pagina-menu 'speleenheden'. Daar moet je dan kiezen voor pagina-menu 'formulieren' en kun je het formulier toevoegen.
  • Permissie-check: De permissies werken in de nieuwe versie intern zo, dat er wordt gekeken of je een bepaalde permissie hebt voor al je rollen binnen de actieve organisatie. Bij de eerste rol die een positieve permissie geeft stopt die controle en ga je door naar het volgende scherm. Dit betekent dat het mogelijk iets langer duurt in de nieuwe omgeving. Als dit echt merkbaar is, dan willen we dat graag weten.
  • Ledenoverzicht: Als het goed is kreeg je eerder als welpenleid(st)er bij Organisatie, 2e kolom, Leden alle welpen plus alle kaderleden te zien.
    Als je nu ook scoutsleid(st)er bent, dan zou je in dat zelfde overzicht in de nieuwe versie ook de scouts moeten zien.
    En alle andere mogelijke combinaties afhankelijk van de rollen die je hebt in jouw organisatie.
  • Algehele lay-out: Je zult merken dat de lay-out een klein beetje aangepast is. Doel is om de layout wat strakker (rustiger) te maken.
  • Groepslogo's: In de dropdown van te kiezen organisaties zul je zien dat er groepslogo's staan.
    Heeft jouw organisatie nog geen eigen logo, dan kun je die uploaden op de pagina Organisatie, bestuur, basisgegevens en dan onderaan.
    Een logo moet wel aan wat criteria voldoen.
    Voor groepen die nog geen logo hebben wordt een grijs SN-logo getoond.


Tot slot:

  • Testen?
    Wil je iets testen in Scouts Online? Doe dat dan op de test-omgeving; dat is voorlopig nog even op https://test2.scouting.nl. Je kunt daar inloggen met dezelfde inloggegevens. Zet wel eerst even het mailadres bij jouw basisgegevens goed. In de test omgeving van Scouts Online worden alle mails die van uit Scouts Online gestuurd worden naar de ingelogde gebruiker gestuurd, vandaar dat je e-mail adres geldig moet zijn (In de test omgeving zijn je contact gegevens versleuteld).
  • Vragen of opmerkingen?
    Stuur ze svp naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Het helpt altijd enorm als je een printscreen bijvoegt om je vraag of opmerking te verduidelijken.

Deelneemster Juliette Low Seminar van de WAGGGS (v)

Jij gaat een life-changing ervaring beleven én geven! Jij bent klaar voor een volgende stap in het leidinggeven en die ga je vinden bij het Juliette Low Seminar (JLS2019). Dit seminar zet jonge vrouwen in hun kracht om de leiding te nemen over alle aspecten van hun leven om dit binnen de landelijke Scoutingorganisaties door te zetten. JSL2019 is één van de flagship international leadership events van WAGGGS en is dit keer groter dan ooit! Voor het eerst komen duizend vrouwen bijeen op twintig plekken over de wereld.

Je bezigheden

Je neemt deelt aan JLS2019 dat in twee delen plaatsvindt. Van 14 tot 20 november 2019 ga je met de andere deelnemers ontdekken hoe je actief genderbarrières binnen leiderschap kan tackelen en gebruik je je eigen waarden om een positieve verandering in jouw wereld teweeg te brengen. Je maakt een plan om op jouw beurt honderd meisjes in hun kracht te zetten. Bij deel twee zet je thuis een project op. Door je persoonlijke aanpak maak je impact op meiden tussen 12 en 18 jaar.

Je bagage

Om aan dit seminar deel te kunnen nemen, gaat het niet zozeer om je kennis of vaardigheden, maar meer om je instelling. Je bent cultureel sensitief, open minded en een verantwoordelijke global citizen.  Je beheerst in ieder geval één van de volgende talen: Arabisch, Engels, Frans, Mandarijn (Chinees), Spaans of Swahili. Je bent niet eerder op een WAGGGS event geweest. Je bent flexibel (WAGGGS kiest voor jou op welke locatie op de wereld jij deelneemt aan JLS2019) en klaar voor nieuwe uitdaging.
Je bent actief lid van Scouting Nederland en vastberaden om na het seminar een leiderschapsproject binnen Scouting Nederland te ontwerpen en uit te voeren.

Aanmelden

De eventfee is 600 pond (ongeveer 665 euro), de reiskosten hangen af van waar je heen gaat. De vergoeding van Scouting Nederland hangt af van het aantal deelnemers. Het is daarnaast ook mogelijk om zelf voor sponsoring te zorgen of subsidies aan te vragen bij verschillende organisaties vanuit WAGGGS.

Aanmelden en informatie

Aanmelden kan tot 10 januari 2019. Daarvoor schrijf je een korte motivatie van 250 woorden, waarin je aangeeft wat jou de perfecte JLS deelneemster maakt. Bovendien maak je een video van maximaal drie minuten in het Engels waarin je vertelt welk aspect van Scouting jou laat stralen én hoe jij de leiderschapservaring voor meiden vanaf 12 jaar en ouder vorm gaat geven. Stuur dit naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Je aanmelding maakt meer kans als je nadere informatie krijgt over onder andere het seminar zelf, de twintig locaties, financieringsmogelijkheden en waar de video aan moet voldoen. Hiervoor kun je terecht bij: Tamara Mesman, e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Vrijwilliger bij Scouting: Goed bezig!

Scouting vervult een belangrijke maatschappelijke rol. Onze vrijwilligers begeleiden en ondersteunen jongens en meiden in hun persoonlijke ontwikkeling. Dat doen ze in diverse functies. Direct, bijvoorbeeld als leidinggevende bij een lokale groep, als spelleider bij een regioactiviteit of als survivalbegeleider op de HIT, en indirect als onder andere HRM’er, penningmeester of kok. Zinvol werk met en voor jeugd. Een vrijwilliger bij Scouting is dus goed bezig!

Deelnemer Network Meeting of Guide and Scout External Representatives 2019

Bij Scouting leer je verbindingen te leggen. Niet alleen door met touw te knopen, ook door interactie met mensen en organisaties. Dat maakt Scouting tot een organisatie met maatschappelijke impact. Voor die maatschappelijke impact is het van belang dat Scouting Nederland sterk wordt vertegenwoordigd bij andere organisaties. De Network Meeting of Guide and Scout External Representatives 2019 wordt ieder jaar georganiseerd om Scouts en Guides vaardigheden mee te geven om Scouting extern te kunnen vertegenwoordigen. De eerstvolgende Network Meeting wordt van 17 tot en met 20 januari 2019 gehouden in Brussel. Scouting Nederland wil twee deelnemers afvaardigen. Wil jij daarbij zijn?

Je bezigheden

Je neemt van 17 tot en met 20 januari deel aan de Network Meeting in Brussel. Met rollenspellen, werken in kleine groepen, oefeningen en groepsdiscussies leer je over de onderwerpen publieke domein, campagne voeren en belangenbehartiging. Je leert vaardigheden om Scouting op verschillende niveaus met een planmatige aanpak te vertegenwoordigen. Je bereidt je op de Network Meeting voor door je te verdiepen in de onderwerpen en in een gesprek met een verantwoordelijke begeleider binnen Scouting Nederland. Je maakt tijdens de Network Meeting een blog of iets vergelijkbaars voor de communicatiekanalen van Scouting Nederland. Na afloop maak je een beknopt verslag van je bevindingen. Met de opgedane kennis en vaardigheden ga je in overleg met je begeleider aan de slag om Scouting Nederland extern op enigerlei wijze te vertegenwoordigen.

Je bagage

De afvaardiging bestaat bij voorkeur uit twee personen: een persoon die ervaring heeft met een Network Meeting en een onervaren persoon. In ieder geval ben je actief binnen Scouting Nederland op regionaal of landelijk niveau of wilt daar actief voor worden, specifiek als vertegenwoordiging bij externe organisaties. Denk aan een andere maatschappelijke organisatie, een partnership binnen Scouting of de WAGGGS of WOSM. Je hebt ideeën, interesses of ambities om de maatschappelijke impact van Scouting uit te dragen.

Een (groeps-)gesprek voeren in het Engels is voor jou geen probleem. Je voelt je thuis in het internationale gezelschap van de Europese Network Meeting en bent daarin representatief voor Scouting Nederland. Je staat open voor andere inzichten en wilt anderen inspireren en ondersteunen.

Je beloning

Een inspirerende internationale Scoutingervaring. Door de formele en informele sessies is de Network Meeting de perfecte setting om ideeën op te doen of verder te worden geholpen bij je eigen ideeën of plannen. Je legt persoonlijke verbindingen in het nationale en internationale netwerk op en krijgt inzicht in Scouting in andere landen.

Aanmelden en informatie

Voor meer informatie kun je terecht bij: Bert van den Hoogen, e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., tel. 06 51703272. Je kunt individueel solliciteren. Dat kan voor 9 december per mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Vrijwilliger bij Scouting: Goed bezig!

Scouting vervult een belangrijke maatschappelijke rol. Onze vrijwilligers begeleiden en ondersteunen jongens en meiden in hun persoonlijke ontwikkeling. Dat doen ze in diverse functies. Direct, bijvoorbeeld als leidinggevende bij een lokale groep, als spelleider bij een regioactiviteit of als survivalbegeleider op de HIT, en indirect als onder andere HRM’er, penningmeester of kok. Zinvol werk met en voor jeugd. Een vrijwilliger bij Scouting is dus goed bezig!

Scouting Nederland nog vijf jaar goed doel van de Nationale Postcode Loterij

Scouting Nederland heeft positief bericht ontvangen van de Nationale Postcode Loterij. Naar aanleiding van een uitvoerige evaluatie hebben de leden van de Raad van Commissarissen de positieve aanbeveling voor voortzetting van de samenwerking met Scouting Nederland overgenomen. Dit betekent dat de overeenkomst met Scouting voor vijf jaar wordt verlengd en wij een jaarlijkse ongeoormerkte bijdrage zullen ontvangen van €500.000,-.

Hoofd Goede Doelen van de Postcode Loterij, Margriet Schreuders: "Scouting Nederland biedt kinderen en jongeren een veilige en leerzame speelomgeving. Door het aanbieden van leuke (buiten)activiteiten worden de kinderen en jongeren uitgedaagd zich persoonlijk te ontwikkelen. Scouting Nederland is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland met meer dan 100.000 leden en samen met de 2,9 miljoen deelnemers blijft de Nationale Postcode Loterij Scouting de komende jaren dan ook graag steunen."

Ook Fedde Boersma, directeur Scouting Nederland, is erg blij: “De jaarlijkse bijdrage van de Postcode Loterij is belangrijk voor Scouting Nederland. Met de steun en betrokkenheid van de Postcode Loterij is het mogelijk om onze vereniging te versterken en verbeteren waardoor we nog meer kinderen kunnen uitdagen zich te ontwikkelen.”

We zijn natuurlijk ontzettend blij dat we een goed doel blijven van de Postcode Loterij en trots op het vertrouwen dat er in Scouting is. We bedanken alle deelnemers van de Postcode Loterij die dit voor ons mogelijk maken!

Scouting Nederland en VERON versterken samenwerking

Scouting Nederland en de Vereniging voor Experimenteel Radio Onderzoek in Nederland (VERON) werken al jaren nauw samen voor de JOTA. Beide partijen hebben op zaterdag 3 november 2018 tijdens de Dag voor de RadioAmateur in de IJsselhallen in Zwolle een samenwerkingsovereenkomst getekend om deze samenwerking te versterken.

Scouting Nederland en VERON zetten zich samen in voor JOTA-JOTI.

In deze overeenkomst is onder andere vastgelegd dat Scouting Nederland door de organisatie van de JOTA-JOTI, zendamateurs de mogelijkheid biedt om deel te nemen aan een uniek, wereldwijd evenement. Op hun beurt maken zendamateurs het mogelijk voor leden van Scouting deel te nemen aan de JOTA-JOTI. De landelijke JOTA-JOTI organisatie van Scouting Nederland en VERON gaan zich samen inzetten. Om meer Scoutinggroepen en bij VERON aangesloten zendamateurs met elkaar in contact te brengen voor toekomstige JOTA’s.

Scouting organiseert jaarlijkse JOTA-JOTI

Scouting Nederland organiseert jaarlijks de JOTA-JOTI, een internationaal evenement in het derde weekend van oktober. Waarbij kinderen en jongeren door middel van radiozendapparatuur en internet contact leggen met leeftijdsgenoten in binnen en buitenland. VERON is een landelijke vereniging van zendamateurs die ruim de helft van het aantal Nederlandse zendamateurs in zich heeft verenigt. Waarvan ook een groot aantal JOTA zendamateurs verbonden zijn aan de VERON.

Minister de Jonge praat met Scouting over gratis Verklaring Omtrent Gedrag

Vandaag, vrijdag 2 november, bezocht minister Hugo de Jonge een Scoutinggroep in Haarlem om met hen te spreken over de gratis Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en sociale veiligheid binnen Scouting.

De minister bezocht Scouting Brigitta uit Haarlem, waar hij in gesprek ging met de voorzitter van de Scoutinggroep, de adviseur veilig vrijwilligerswerk en een van de vrijwilligers. Bij het gesprek was ook de voorzitter van Scouting Nederland, Jaap Boot, aanwezig. Tijdens het gesprek werd het beleid op het gebied van sociale veiligheid van Scouting Nederland uitgebreid besproken. Daarnaast werd er stilgestaan bij hoe Scouting Brigitta dit in de dagelijkse praktijk vormgeeft.

Het gesprek was een gevolg van de beslissing van de regering om de gratis VOG beschikbaar te maken voor alle vrijwilligersorganisaties die werken met kwetsbare mensen. Het is belangrijk dat organisaties waar vrijwilligers actief zijn voldoende aandacht hebben voor de risico’s op grensoverschrijdend gedrag door vrijwilligers. Om deze risico’s te beperken, moet een organisatie een actief en gedegen preventie- en integriteitsbeleid hebben. Onderdeel van dit beleid kan de ambitie zijn om vrijwilligers te vragen een VOG te overleggen.

Minister De Jonge: ‘Ons land leunt met z’n volle gewicht op al het grote en kleine werk dat vrijwilligers dagelijks verzetten. Alle inzet wordt gewaardeerd, of je nu aan de slag bent bij de voetbalvereniging van je zoon of wekelijks meehelpt in een verpleeghuis. Met de regeling Gratis VOG kunnen we eraan bijdragen dat dit vrijwilligerswerk zo integer en zorgvuldig mogelijk gebeurt.’

De bestaande regeling uit 2015 was alleen van toepassing op vrijwilligers die werkzaam zijn bij vrijwilligersorganisaties die werken met minderjarigen of mensen met een verstandelijke beperking. Vanaf nu kunnen organisaties de gratis VOG voortaan aanvragen voor alle vrijwilligers die werken met kwetsbare mensen.

 DSC5883 2   DSC5894 2

Scoutfit in beweging

Tijdens de landelijke raad van afgelopen juni is gesproken over de Scoutfit, die al weer 10 jaar geleden is ingevoerd. Er is gesproken over hoe de Scoutfit bijdraagt aan de trots en zichtbaarheid van de vereniging en in welke mate groepen wel of geen gebruik maken van de diverse onderdelen van de Scoutfit. Daarop is een besluit genomen over een aantal items.

Trots en zichtbaarheid
In dat besluit is ervoor gekozen om op termijn de huidige Scoutfit trui, t-shirt en cap te vervangen door een on-demand assortiment. De ScoutShop gaat op zoek naar een goede leverancier die meer op de actualiteit gerichte kledingstukken kan gaan aanbieden die bijdragen aan een frisse uitstraling van de vereniging en die onze leden met trots willen dragen, naar Scouting en daarbuiten. Tot het nieuwe assortiment beschikbaar is, blijven de bestaande Scoutfit-onderdelen op voorraad.

Ruimte voor diversiteit
Om meer ruimte en respect te geven aan de wensen van individuele leden is er een keuze gemaakt om de “broek” als onderdeel van de Scoutfit te wijzigen naar de keuze voor ‘een blauwe broek of rok, naar keuze van het individueel lid’. Ook is besloten om de oude hoofddeksels, die al geen geruime tijd geen onderdeel meer uitmaken van de Scoutfit, alleen nog via de ScoutShop te verkopen zolang de voorraad strekt.

Eerlijke prijs
We krijgen af en toe de vraag hoe de prijs van de producten van de Scoutfit tot stand komt. De producten van de Scoutfit worden met zorg uitgezocht, waarbij er veel aandacht is dat de producten zo duurzaam mogelijk en zonder kinderarbeid worden geproduceerd. Dat betekent dat de producenten een eerlijke prijs krijgen voor hun goederen en dat wij in de ScoutShop daar ook een eerlijke prijs voor berekenen. Vanuit de zorg voor anderen en onze waarden van de vereniging willen wij anderen ook vragen om zorgvuldige keuzes te maken in hun producten. Kijk goed waar je koopt.

Scoutfit bestellen?|
Ga dan snel naar de nieuwe website van de ScoutShop om jouw Scoutfit aan te schaffen of een gave Scoutingtrui voor naar werk of school aan te schaffen. ScoutShop adviseert om (nieuwe) leden hun Scoutfit aan te schaffen in één van de winkels. De winkelvrijwilligers weten de wensen van de groep (wordt er wel of geen trui onder gedragen). Dit voorkomt eventuele vertraging indien er geruild moet worden en dus geen blouse bij de installatie. Online bestellen op de nieuwe webshop kan natuurlijk ook.