Headerafbeelding

Klachtenprocedure

Ben je in een vervelende situatie terecht gekomen bij je Scoutinggroep, op een Scoutingevenement of in een andere Scoutingomgeving? Er zijn verschillende mogelijkheden waar je terecht kan om deze situatie op te lossen.

Bemiddeling

Scouting heeft een aantal onafhankelijke commissies die in het geval van een conflict ingeschakeld kunnen worden. In eerste instantie wordt geadviseerd om gebruik te maken van bemiddeling. Daarbij gaat een onafhankelijke gespreksleider met betrokkenen in gesprek en deze proberen te bewegen naar een oplossing van het geschil. Bemiddeling kan gedaan worden door de regio, door een externe of door de landelijke bemiddelingscommissie (LBC). Inschakelen van de LBC kan door een bericht te sturen naar: bemiddeling@scouting.nl. Vermeld contactgegevens van de betrokkenen en kort wat er aan de hand is.

Let op: bemiddeling kan alleen als alle betrokkenen hiermee instemmen en werkt alleen als de bemiddelaar onpartijdig is.

Klacht

Kom je er onderling niet uit en wil je toch een klacht indienen? Hieronder staat beschreven waar je terecht kunt met jouw klacht en hoe deze wordt behandeld.

Bij wie?


Scouting is een grote organisatie, waar diverse teams en personen verantwoordelijkheden hebben. Het is belangrijk om na te gaan bij wie een klacht thuishoort, zodat deze zo snel mogelijk behandeld kan worden.

Ga daarom na over wie de klacht gaat en waar je de klacht kan neerleggen:

Een klacht over een jeugdlid, leider of een groep scouts gaat doorgaans over een activiteit van een lokale scoutinggroep of kring. Deze klacht hoort thuis bij het lokale bestuur van de scoutinggroep of plusscoutskring en stuur je dus naar het (groeps-)bestuur. De contactgegevens van het bestuur zijn te vinden op de website van de scoutinggroep of via deze website.

Een klacht over het bestuur van een scoutinggroep, hoort thuis bij het bovenliggende bestuur. Dat is in veel gevallen het regiobestuur. De klacht stuur je direct naar het regio bestuur toe. De contactgegevens van het regio bestuur zijn te vinden op de website van de regio of via deze website.

Een klacht over vrijwilligers van bijvoorbeeld een regio of andere organisatie hoort thuis bij het bestuur van deze organisatie. Dit kan zijn een regio bestuur of bijvoorbeeld admiraliteit. De klacht stuur je naar dit bestuur toe.

Een klacht over een landelijk onderdeel, bijvoorbeeld een landelijk vrijwilliger of een landelijk evenement, wordt in behandeling genomen door het landelijk servicecentrum. Je kunt je klacht sturen naar socialeveiligheid@scouting.nl. Dit team zorgt ervoor dat de klacht bij de juiste afdeling terecht komt.

Indien het niet mogelijk is om contact te leggen met een lokaal (regio) bestuur is het mogelijk om te klacht in te sturen naar socialeveiligheid@scouting.nl, er wordt dan gekeken of het LSC contact kan krijgen met het bestuur voor verdere afhandeling van de klacht.

Procedure

Op lokaal niveau neemt het bestuur de klacht in behandeling. Afhankelijk van de klacht gaan zij met betrokkenen in gesprek en bieden waar nodig en mogelijk een oplossing. Het is mogelijk dat een lokaal bestuur ondersteuning vraagt bij de regio of het landelijk niveau, bijvoorbeeld bemiddeling, informatie of advies.

Op landelijk niveau doet team sociale veiligheid het volgende:

  • Binnen vijf werkdagen ontvangst van de klacht bevestigen.
  • Zorgen dat de klacht bij het juiste team terecht komt voor de verder afhandeling van de klacht.
    -> Als het een lokale organisatie betreft contact opnemen met die organisatie en hen vragen de klacht verder te behandelen.
    -> Als het een landelijk team betreft contact opnemen met het ondersteunende team en hen vragen de klacht verder te behandelen
  • Elke klacht wordt gedurende de looptijd geregistreerd.
  • Zo mogelijk wordt de degene die de klacht heeft ingediend, gewezen op de mogelijkheden om bemiddeling of geschilbeslechting aan te vragen.
  • Wanneer een klacht een landelijk team betreft, zal in sommige gevallen deze in behandeling worden gegeven aan de directie of het landelijk bestuur van Scouting Nederland.

Geschillencommissie

Als bemiddeling en een klachtenprocedure niet werkt, kan elk lid of orgaan een uitspraak vragen van de geschillencommissie. Deze commissie oordeelt over een situatie aan de hand van de regels binnen Scouting. Een beroep doen op de geschillencommissie kan alleen via het geschillenformulier. Dit kun je opvragen via geschil@scouting.nl (let op, hier zijn kosten aan verbonden, kijk hier voor meer informatie).

BESTUUR