Op waterscoutingkamp
Bij roverscouts kun je kiezen voor vaarwateren op grote afstand met andere vaarmiddelen. Bij oudere speltakken kan je werken met een trekkend kamp en/of een primitievere locatie.
Fysieke en sociale veiligheid tijdens het kamp op en rond het water
Voordat je op kamp gaat, is het belangrijk goed na te denken over de fysieke en sociale veiligheid tijdens kamp op en rond het water.
- De bootprofielen, Nautisch Technische Richtlijnen, de veiligheidsbladen en andere informatie over veiligheid helpen je hierbij.
- Ook goede informatie is te vinden bij Varen doe je Samen.
- Wees je ook bewust van de geldende regelgeving omtrent overnachten aan boord. De lokale admiraliteit kan je hierbij adviseren.
- Hier lees je alles over verzekeringen voor kampen in binnen- en buitenland. Kijk ook eens naar de speciale Scoutingverzekeringen. Vergeet hierbij ook niet te kijken naar de verzekering van je boten.
- Soms is er een calamiteit waarbij het nodig is om direct actie te ondernemen. Je kunt Scouting Nederland daarom 24 uur per dag bereiken.
Op kamp in het buitenland
Een internationaal kamp is een unieke ervaring voor jeugdleden. Roverscouts gaan wereldwijd op kamp. De manier van reizen bepaalt ook het beeld van het kamp: je kunt kiezen voor een vast kamp of trekkend kamp. Ook de manier van varen verander het type kamp.
Hoe ga je varen in het buitenland?
Je kunt kiezen voor het meenemen van je eigen schepen of je kunt kiezen om ter plekke een boot te lenen of te huren.
Een voordeel van huren is dat je niet met het transport zit en dat de verhuurder vaak de specifieke lokale omstandigheden kent. Wel moet je denken aan de benodigde papieren, die bij huren kunnen afwijken van Nederland. Je kunt ook kiezen voor een lokale scoutinggroep of scouting-kampeerterrein. Dit kan leuk zijn als afwisseling, maar ook voor de lokale kennis.
Bij het meenemen van je eigen vaarmiddelen moet je goed denken aan de benodigde papieren, zoals vaarbewijzen en eigendomspapieren. Vergeet ook niet de woorden voor termen als bakboord, stuurboord, bolder, sluis, etc. te leren in de vreemde taal, zodat je verstaanbaar kunt maken bij een haven- of sluismeester of brugwachter.
Hoe zit het met vaarbewijzen en andere papieren?
De eisen qua vaarbewijzen wijken vaak af van die in Nederland. Je moet dan denken aan eigendomsbewijzen, vaarbewijzen, marifooncertifcaten en verzekeringsbewijzen.
Meer informatie kun je vinden bij:
Aanvullende informatie kun je vinden op:
- Vaarbewijs.nl
- ADAC (Duitstalig)