Vissen naar complimentjes? Zo waardeer je je vrijwilligers!

Wat hebben de wolf, het edelhert, de oehoe en de vos met elkaar gemeen? Nee, ze vormen samen niet de big four van Nederland of het kwartet ‘terugkerende diersoorten in Nederland’. Het zijn wél de dieren waarmee binnen Scouting Nederland beestachtig goede inzet van onze vrijwilligers gewaardeerd wordt.

Onze vrijwilligers zijn onmisbaar. Op alle niveaus (lokaal, regionaal en landelijk) in de vereniging zetten zij zich belangeloos en vol enthousiasme in en maken zij het Scoutingspel in Nederland mogelijk. Om hen in het zonnetje te zetten en hun jarenlange tomeloze inzet te waarderen, kan het bestuur van een Scoutinggroep, -regio of ander organisatiedeel, speciaal voor hen de Zilveren Wolf, het Gouden Edelhert, de Gouden Oehoe of de Gouden Vos aanvragen.

Kwaliteit en kwantiteit

De waarderingstekens volgen elkaar op. Zo kan een groepsbestuur voor een vrijwilliger die zich al vijf jaar lang bijzonder inzet voor hun groep de Gouden Vos al aanvragen. Voor bijvoorbeeld het Gouden Edelhert of de Gouden Oehoe worden respectievelijk tien en vijftien jaar vrijwilligerswerk gevraagd.

Uiteraard draait vrijwilligerswerk niet alleen om het aantal jaar dat iemand het doet, maar ook om wat diegene doet. Daarom wordt er bijvoorbeeld ook gekeken of de vrijwilliger een verbetering van het Scoutingspel heeft gerealiseerd. Of heeft meegeholpen om ledengroei mogelijk te maken.

Wil je precies weten of jouw (mede-)vrijwilliger met een waarderingsteken geapprecieerd kan worden? Klik hier voor alle criteria. Of vraag meteen een waarderingsteken aan.

Nut van waarderen

Binnen Scouting Nederland speelt waarderen een belangrijke rol. Dit is omdat Scouting op vrijwilligers draait en leden zich (vaak jarenlang) belangeloos inzetten voor de organisatie en voor elkaar. Waardering kan op verschillende manieren worden uitgedrukt en kan zowel door de organisatie als door de leden onderling worden gegeven.

Dat begint al bij onze jeugd, waar we werken met insignes en we aan ‘topverkopers’ speciale badges uitreiken. Maar onze vrijwilligers zijn net zo belangrijk voor onze vereniging. Van een bedankje of complimentje wordt toch iedereen blij? Het gevoel dat je inzet gezien en op prijs gesteld wordt, zorgt er bovendien voor dat vrijwilligers langer blijven. Het is dus net zo belangrijk als een prettige samenwerking en een goede sfeer en draagt hier bovendien aan bij.

Naast de waarderingsteken kunnen leden en vrijwilligers ook gewaardeerd worden met lustrumtekens of een onderscheiding. Meer over het Teken voor Bijzondere Verdienste, Teken van Moed, Teken voor Maatschappelijke Inzet, Vriendschapsteken en Ereteken lees je hier.