Beschermvrouwe Koningin Máxima

Hare Koninklijke Hoogheid Koningin Máxima is de beschermvrouwe van Scouting Nederland. Dit is zij al sinds 14 september 2005. Koningin Máxima heeft aangegeven zich te willen inzetten voor de toekomst van jongeren in Nederland. Ze ziet dat Scouting de creativiteit van kinderen prikkelt, ze meer zelfvertrouwen geeft en hun sociale talenten versterkt. Bovendien genieten ze er met volle teugen van.
In haar rol als beschermvrouwe van Scouting Nederland heeft Koningin Máxima al een aantal keer een Scoutingevenement bezocht:

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft vrijdagmiddag 13 mei 2022 een werkbezoek gebracht aan Scoutinglandgoed Zeewolde. Het bezoek stond in het teken van de activiteiten van waterscouting en van projecten op het gebied van duurzaamheid. Koningin Máxima kreeg een rondleiding door het nieuwe Avonturenhuis en sprak met waterscouts. Aansluitend bezocht Koningin Máxima presentaties van drie duurzaamheidsprojecten.

Op woensdag 15 januari 2020 was Hare Majesteit Koningin Máxima aanwezig bij de start van de viering van 100 jaar welpen van Scouting Nederland. De leeftijdsgroep van kinderen van 7-11 jaar startte officieel in 1920 in Nederland. Het bezoek van Koningin Máxima luidde een jaar vol feestelijke activiteiten in.

Hare Majesteit Koningin Máxima was dinsdagmiddag 10 juli 2018 aanwezig bij Scoutinggroep Hubertus Brandaan in Voorburg voor de kick-off van Roverway 2018, een internationaal evenement voor scouts tussen de 16 en 22 jaar uit Europa, dat één keer per drie jaar wordt georganiseerd. Roverway 2018 werd georganiseerd door jongeren en is het grootste internationale kamp van Nederland.

Op 6 december 2016 bracht een groep scouts een bezoek aan Paleis Noordeinde. Het ontwikkelen van talenten van kinderen en jongeren staat centraal binnen Scouting en dat lieten de scouts met trots zien aan Koningin Máxima. De scouts lieten Koningin Maximá met plezier kennis maken met de maatschappelijke rol die Scouting in de samenleving vervult.

Op 13 juni 2015 verrichtte Koningin Máxima in haar rol als beschermvrouwe de officiële opening van Scoutinglandgoed Zeewolde. De Koningin gaf hierbij aan trots te zijn op het nieuwe terrein dat Scouting Nederland ontwikkeld heeft.

In 2014 bracht Koningin Máxima een bezoek aan de meidenscouts van Scouting Lunteren. De Koningin werd rondgeleid door een jonge scout, Anne Top, en bekeek de activiteiten die de meidenscouts van Lunteren zoal ondernemen. Hier kreeg de Koningin ook het boekje Girls in the lead uitgereikt uit handen van Amy van Maanen. Aansluitend aan de rondleiding ging de Koningin met vier meiden in gesprek over meiden binnen Scouting.

In 2012 hielp de Koninklijke familie in het kader van NLdoet bij Scoutinggroep Satoko Kitahara uit Leidschendam. Koningin Máxima was hier ook bij aanwezig.

Tijdens Orange 2011, een internationale Scoutingbijeenkomst in Den Haag, was Koningin Máxima aanwezig bij het gala en het diner. De Koningin gaf hier ook een toespraak in haar rol als beschermvrouwe.

In 2011 hielp de Koninklijke familie in het kader van NLdoet bij waterscoutinggroep De Golfbrekers uit Vlissingen. Koningin Máxima was hierbij ook aanwezig.

In 2010 bestond Scouting in Nederland 100 jaar en ter ere van dit jubileum werd het evenement Scouts2day georganiseerd. Scouts2day, een dag vol activiteiten voor alle scouts uit Nederland, vond plaats in Utrecht. Helaas kon Koningin Máxima hierbij niet aanwezig zijn, maar zij heeft wel een videoboodschap ingesproken waarin zij Scouting feliciteert met het 100-jarig bestaan in Nederland.

In 2009 was Koningin Máxima aanwezig bij Scout-In, een tweejaarlijks festival voor alle vrijwilligers van Scouting Nederland. De Koningin heeft hier een rondleiding over het terrein gekregen en is daarna in gesprek gegaan met jonge scouts.

In 2007 heeft Koningin Máxima in haar rol als beschermvrouwe een bezoek gebracht aan Scouting De Mohicanen in Den Haag. De Koningin bezocht De Mohicanen om zich een beeld te vormen van de activiteiten bij Scouting. De Koningin sprak met vrijwilligers en jongeren en werd rondgeleid door het clubhuis.

In 2006 bracht Koningin Máxima een werkbezoek aan het landelijk servicecentrum van Scouting Nederland. De Koningin sprak met de leden van het bestuur en de directie over de achtergrond, de geschiedenis en de missie van Scouting.