Power Up Your Game besturenvariant: speel jij mee?

In de afgelopen besturenmaand, Avontuur in bestuur 2023, hebben we de aftrap gegeven om aan de slag te gaan met de visie op besturen. Besturen binnen Scouting neemt een bijzondere plek in, en is in zekere zin vergelijkbaar met andere vrijwilligersorganisaties, maar heeft ook heel specifiek Scoutingsausje.

Om te komen tot een gezamenlijke visie op besturen hebben we het Power Up Your Game spel uitgebreid met een besturenvariant. Besturen kunnen samen met hun eigen bestuursleden of met bestuursleden van andere Scoutingbesturen het spel spelen. Ze kunnen dan ontdekken waar hun gezamenlijke passie of hun valkuilen liggen. Het kan als input gebruikt worden om bijvoorbeeld afspraken op papier te zetten. Maar nog belangrijker om een gezamenlijk beeld te creëren over besturen binnen Scouting.

We hebben naast het fysieke spel ook een digitale variant gemaakt die je bijvoorbeeld in een online meeting kunt spelen. Voor regio’s hebben we een opzet gemaakt voor het spelen van het spel in een bestuurscafé. Ook de bestuurscafé-editie kan je digitaal spelen.

Naast het belang voor de individuele besturen willen we ook graag input ophalen voor een landelijke gezamenlijke visie op besturen. Door het digitale scoreformulier in te vullen na het spelen ontstaat er vanzelf een beeld van wat we samen belangrijk vinden binnen het besturen van Scoutingorganisaties.

Organiseer binnen je regio een bestuurscafé met het Power Up Your Game spel voor besturen als thema. Hiermee komt het spel extra onder de aandacht van de besturen en komt er mogelijk extra input van die besturen voor onze gezamenlijke visie. Mocht dat niet lukken dan willen we je vragen het spel vooral bij de besturen in je regio te promoten zodat zij het gaan spelen.

In het voorjaar van 2024 willen we met elkaar gaan toetsen of het gezamenlijke beeld wat wij uit de digitale scorekaarten halen een goed beeld geeft voor de gezamenlijke visie op besturen. Als we dit helder hebben kunnen we samen met de regio’s onze ondersteuning aan de besturen verbeteren. In de loop van 2024 willen we daar een eerste verbeterslag in gaan maken.

Doe jij mee? Het kan naast een leuke avond voor besturen ook een inspirerende avond voor bestuursleden van alle Scoutingorganisaties zijn. Hieronder vind je het voorbeelddraaiboek voor het organiseren van een bestuurscafé. Hier vind je alles over uitleg van het spel en hier kun je  het spel, kaartjes en scorekaarten én de digitale variant downloaden.

Heb je nog vragen? Stuur dan een mailtje naar sterbesturen@scouting.nl.