Wat jouw groep kan doen voor vluchtelingen

Voor het laatst aangevuld op: dinsdag 26 april 2022

De ontwikkelingen in Oekraïne grijpen ons allemaal aan en in gesprekken met groepen en regio's en op social media zien we dat er in het land veel initiatieven ondernomen worden om te helpen. Wil jij met jouw groep ook iets betekenen, maar weet je niet wat of waar te beginnen? Hier vind je diverse ideeën en tips waar je zelf mee aan de slag kunt.

Landelijke en internationale inzamelingsacties

De National Organization of the Scouts of Ukraine (NOSU) en Guiding in Ukraine (de meisjes) bieden humanitaire hulp aan mensen en gemeenschappen in nood. Door de 'scouts for Ukraine'-badge via ScoutShop aan te schaffen steun je beide organisaties. De badge kost 3 euro en de opbrengst gaat naar de National Organization of the Scouts of Ukraine en Guiding in Ukraine.

Scouts kunnen de NOSU en Guiding in Ukraine ook steunen door rechtstreeks een donatie te doen via het WOSM of WAGGGS platform. Deze inzamelingsacties zijn een samenwerking tussen de NOSU, het regionale Eurasia Support Centre van WOSM in Kiev en de hoofdkantoren van de World Organization of the Scout Movement en World Association of Girl Guides and Girl Scouts.

Meld je project aan voor subsidie van het European Solidarity Corps

Heb jij een tof idee waarmee je iets goeds doet voor een ander of voor de samenleving? Organiseer dan een Solidariteitsproject! Met een groep van vijf jongeren (18-30 jaar) bedenk je een mooi plan en doe je een aanvraag. Als jullie aanvraag wordt goedgekeurd, ontvangen jullie van het European Solidarity Corps subsidie om jullie project werkelijkheid te maken! Lees hier alles over hoe je dit aanpakt.

Activiteiten voor Oekraïense vluchtelingenkinderen in Nederland

Er komt een grote stroom vluchtelingen uit Oekraïne naar Nederland. Iedere veiligheidsregio heeft al de opgave gekregen om op zeer korte termijn vluchtelingen op te vangen. Dus ook in jouw Scoutingregio zullen vluchtelingen worden opgevangen, waaronder een groot aantal kinderen. Het Nederlands Jeugdinstituur heeft diverse tips op een rijtje gezet.

Naast het organiseren van activiteiten op opvanglocaties met je groep of regio kun je kinderen natuurlijk ook mee laten draaien met je reguliere opkomst. Oekraïense kinderen worden ook op andere plekken opgevangen en komen te wonen in de buurt van je groep. Misschien zitten er zelfs wel scouts bij. Als je vluchtelingenkinderen tijdelijk en onbetaald mee wilt laten doen met Scouting dan kun je ze administratief inschrijven als aspirant lid. Ze kunnen ingeschreven worden in Scouts Online als Aangemeld lid, dan wordt er geen contributie afgeschreven. Ze vallen onder de secundaire aansprakelijkheidsverzekering van Scouting Nederland die voor alle leden geldt en onder de ongevallenverzekering als ze geregistreerd zijn als aspirant-lid. Willen kinderen graag 'echt' lid worden maar zijn de kosten te hoog? Doe een subsidieaanvraag voor een contributiebijdrage! Dat kan via Jeugdfonds Sport & Cultuur.

Er zullen Scoutinggroepen en -regio’s zijn die graag iets willen doen voor deze kinderen. Scoutingregio Zuid-Oost Nederland heeft met het vrijwilligersteam “Scouting Heumensoord” in 2015/2016 een half jaar en in 2021/2022 drie maanden activiteiten georganiseerd in AZC Heumensoord voor vluchtelingenkinderen. In dit document vind je aandachtspunten voor groepen en regio's die een soortgelijke actie willen opzetten.

Bieden van huisvesting

Hier zitten haken en ogen aan, omdat onze clubhuizen in principe niet leeg staan. We merken dat groepen hier en daar door gemeenten benaderd zijn en ook enkele van onze kampeerterreinen zijn al benaderd. Ga vooral het gesprek aan over mogelijkheden, eventueel door activiteiten te organiseren voor kinderen of kinderen te laten aansluiten bij een opkomst met de inspiratie van Scoutingregio Zuid-Oost Nederland, te lezen via Organisatie van activiteiten voor vluchtelingenkinderen.

Activiteiten voor jeugdleden met aandacht voor oorlog en conflict

Landelijk team Spel heeft samen met team Vrijheid in Herdenken de vier thema's Praten over oorlog, Conflicten, ruzie en vrede, Vluchten en Fake news uitgewerkt tot een flinke hoeveelheid activiteiten voor alle speltakken. Kinderen horen daar via familie, school en social media immers ook over. Met deze activiteiten kunnen groepen jeugdleden helpen om deze onderwerpen spelenderwijs een plek te geven.