Het duurzaamheidsvraagstuk: zo pakt Scouting Marco Polo Delft het aan

Genderneutrale toiletten met gratis menstruatieproducten, een wormenhotel voor gft-afval en zelfs een compleet duurzaamheidshandboek met een visie, ideeën, ‘quick fixes’ en lange termijn doelen. Scouting Marco Polo Delft is actief bezig met de 17 Sustainability Development Goals (SDG’s of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) en heeft zijn duurzame zaakjes goed op orde. Om andere Scoutinggroepen te stimuleren om ook proactief waardebewuste keuzes te maken delen zij hun duurzaamheidshandboek en een stappenplan om zelf aan de slag te gaan.

“Het balletje ging rollen tijdens een van onze ‘nachtelijke vergaderingen’”, vertelt Vince van der Meer. Hij is explorerbegeleiding en algemeen bestuurslid bij de Delftse Scoutinggroep. “Daar kwam ter sprake dat dit thema binnen onze Scoutinggroep eigenlijk weinig tot geen aandacht heeft. En er waren direct al goede ideeën, die we anders nooit hadden bedacht. ‘Waarom doven we het kampvuur met kraanwater, terwijl er een sloot naast ligt’ bijvoorbeeld, of ‘Wat voor wc-papier kopen we eigenlijk en kan dat niet standaard gerecycled papier zijn?’”

Impact van één Scoutinggroep?

Vanuit dat moment heeft MPD een commissie opgericht, die de vergaderingen en brainstormsessies heeft georganiseerd onder de naam MPDuurzaam. “Al deze ideeën samen zijn het ‘grote duurzaamheidsboek’ geworden. We hebben het gemaakt om binnen onze vereniging stappen te kunnen zetten naar een meer duurzame vereniging, met als focus: wat kun je nu zelf doen binnen je club.”

Uit alle sessies die MPD heeft gehouden zijn zoveel ideeën gekomen dat de uitkomst is onderverdeeld in vier categorieën: het duurzame opkomstenboek, samenwerking en gemeenschap, gebouw en terrein, beleid en cultuur. “Natuurlijk begrijpen wij ook dat we als kleine club geen gigantische impact maken”, legt Vince uit. “Maar als we onze leden het goede voorbeeld kunnen geven en kunnen leren over dit onderwerp dan is het bereik ineens toch wel erg groot.”

Van ‘superbijzondere' gesprekken naar structuur

Vince is dan ook erg trots dat duurzaamheid een plekje heeft gekregen op de MPD-agenda en dat er nog regelmatig mensen met nieuwe ideeën naar hem toe komen. Daarnaast noemt hij de gesprekken die ontstonden “superbijzonder”. MPD heeft als uitgangspunt van de brainstormsessies bewust gekozen voor de SDG’s, om geen onderwerpen te vergeten.

“We hebben daardoor echt diepere gesprekken kunnen voeren over moeilijke onderwerpen als genderdiversiteit. En het volgende moment hebben we het over het bouwen van een wormenhotel met welpen en scouts. Het bespreken van alle onderwerpen was boeiend, maar heeft ook veel tijd gekost.

En toen hadden we eigenlijk nog niks. Ja een bak met ideeën, goede en minder goede uiteraard. Het zoeken naar een methode om al die ideeën structuur te geven zodat het ook bruikbaar wordt voor andere was nog wel een hele horde om te nemen.”

Delen? Ja graag!

Om andere scoutinggroepen op weg te helpen en niet te laten verdrinken in het duurzaamheidsvraagstuk deelt MPD hun duurzaamheidshandboek graag. Ook heeft Scouting Marco Polo Delft heeft een stappenplan opgesteld zodat je zelf aan de slag kan.