Insignes en badges

Bij Scouting word je continu uitgedaagd en leer je veel gedurende je periode bij de explorers. Download de progressiematrix om te zien welke ontwikkeling je doormaakt als explorer. Op zoek naar meer uitdaging? Laat zien wat je kunt met jaarbadges, insignes en awards!

Hieronder vind je een beknopte uitleg, in de Explorergids vind je meer informatie over dit onderwerp.

Insignes

Explorers kunnen voor elk activiteitengebied een insigne halen. Hiervoor moet een explorer een project doen dat aan het volgende voldoet:

• Het project is uitdagend, de explorer leert er iets nieuws van;
  • Een project duurt ongeveer één tot drie maanden;
  • De explorer kiest zelf iemand die de uitvoering van het project zal beoordelen;
  • De uitdagingen die de explorer heeft gekozen, zet hij op papier zodat de beoordelaar ze goed kan beoordelen;
  • De explorer krijgt een positieve beoordeling voor zijn project;
  • De explorer houdt een presentatie waarmee hij het project afrondt.

Als het project helemaal volbracht is, krijgt de explorer op een speciaal moment het insigne en een certificaat uitgereikt. Download hieronder de diverse certificaten.

Tip: Explorers mogen zelf een project bedenken. Hebben jouw explorers moeite met het bedenken van een project? In de Explorergids zijn alvast drie ideeën per insigne uitgewerkt.

Tip: In sommige gevallen kan een explorer het behalen van een insigne ook inzetten voor zijn maatschappelijke stage.

Waterscoutingdiploma’s
Explorers kunnen naast de jaarbadges en insignes diverse waterwerkdiploma’s halen. Niet alleen voor het roeien en zeilen, maar bijvoorbeeld ook voor het varen met een buitenboordmotor.

Gouden wing
Explorers van luchtgroepen kunnen aan de slag met het behalen van de gouden wing. Om een gouden wing te kunnen halen, moeten explorers wat weten over lijnbestuurd motorvliegen of modelzweefvliegen. Een instructeur die door Scouting Nederland is aangewezen, beoordeelt of een explorer in aanmerking komt voor de gouden wing.

Jaarbadges

Ieder jaar leren explorers weer iets anders. Na de installatie leren ze de afdeling kennen, maken ze voor het eerst zelf programma’s en doen ze actief mee tijdens opkomsten en kampen. In het tweede jaar als explorer weten ze al precies hoe alles werkt. Ze kunnen zelf een opkomst organiseren en kijken met de oudere explorers mee hoe je een weekend of de expeditie organiseert. Tijdens het derde jaar als explorer besturen ze de afdeling en nemen ze grotere projecten op zich. Door deze opbouw in het programma kunnen ze het maximale uit hun explorertijd halen.

Voor ieder jaar zijn er bepaalde activiteiten vastgesteld die een explorer gedaan moet hebben. Als een explorer aan die eisen voldoet, krijgt hij de bijbehorende jaarbadge. Je kunt de eisen voor de jaarbadges hier downloaden . Heeft een explorer een jaarbadge behaald, dan hoort daar natuurlijk een certificaat bij. Download hier de certificaten voor jaarbadges.

Awards

Houden jouw scouts, explorers of roverscouts wel van een uitdaging? Ga dan eens aan de slag met de awards! De awards vormen een soort pluspakket naast de normale insignes en badges, en zijn bedoeld voor scouts, explorers en roverscouts die meer willen doen, zien en ervaren.

Scoutingspel