Proloog

De eerste fase, de Proloog, begint met het overvliegen en duurt tot en met de installatie (ongeveer drie tot zes maanden). In deze periode maak je kennis met de stam en het roverscoutsprogramma en werk je toe naar je installatie. Voordat je geïnstalleerd kunt worden, moet je namelijk twee dingen doen: het kiezen van drie uitdagingen en het voorbereiden van een Powwow.

Overvliegceremonie

De stam bedenkt zelf wat het overvliegen inhoudt. Je kunt de nieuwe leden samen een opdracht laten doen. Laat ze bijvoorbeeld door middel van een uitdagende routetechniek maar een locatie lopen of fietsen waar je ze met de rest van de stam een warm welkom geeft.

Uitdaging kiezen

Samen met je mentor kies je drie uitdagingen die je de komende jaren wilt waarmaken. Tijdens je installatie presenteer je deze uitdagingen aan de stam. Je doet een uitdaging voor elk van de onderstaande categorieën:

1.  Iets ‘typisch’ Scouting: je hebt hierbij keuze uit de activiteitengebieden Uitdagende Scoutingtechnieken, Sport & Spel en Buitenleven. Denk bijvoorbeeld aan samen een weekend overnachten in een zelfgebouwde boomhut drie meter boven de grond, zonder beneden te komen.
  2. Iets 'serieus' waarmee jij je steentje bijdraagt aan de wereld om je heen: je kunt hierbij kiezen uit (een combinatie van) de activiteitengebieden Veilig & Gezond, Samenleving en Internationaal. Doe bijvoorbeeld een aantal maanden vrijwilligerswerk voor een ontwikkelingsorganisatie.
  3. Iets persoonlijks wat goed bij jou past: hiervoor maak je een keuze uit de activiteitengebieden Expressie en Identiteit. Voorbeeld: overwin je hoogtevrees door binnen drie jaar een parachutesprong te maken boven de Wadden.

Een voorwaarde bij de uitdagingen is dat je één op lokaal niveau, één op bovenlokaal en één op internationaal niveau doet. In de matrix hieronder zie je een voorbeeld van welke combinaties je zou kunnen maken.

Voorbeelden van uitdagingen

Je bedenkt zelf je uitdagingen. Inspiratie nodig? Werp dan een blik op onderstaande ideeën.

• Loop een (deel van een) bedevaartroute.
  • Maak van kleipoppetjes een korte animatiefilm.
  • Organiseer een CO2-neutraal kamp.
  • Organiseer een regiorally.
  • Maak een natuurbelevingspad voor de bevers en/of welpen.
  • Organiseer een internationale jongerenuitwisseling (Youth in Action).
  • Doe mee aan Roverway, Moot of ander internationaal Scoutingevenement.
  • Organiseer in samenwerking met jongeren van een kerk of moskee een lifestyle-avond met diverse chill outs, clinics en workshops.
  • Doe met je hele stam mee aan Nacht zonder Dak.
  • Bouw je eigen jacuzzi.

Meer inspiratie nodig? Kijk ook eens bij de NJR, One World of Erasmus+

Powwow

TIjdens je installatie verzorg je een zelf samengesteld programma van je stam over een onderwerp dat jou interesseert. Hiermee geef je de stamleden een kijkje in jouw leven naast Scouting en laat je zien dat je onderdeel wilt zijn van de stam.

Installatie

Voordat je geinstalleerd kunt worden als roverscout, staan je twee dingen te doen: een powwow voorbereiden en je eigen uitdagingen kiezen.

Heb je de powwow voorbereid en drie uitdagingen gekozen? Dan is het tijd voor je installatie. Die wordt geleid door een lid van de stam, bijvoorbeeld je mentor, en vindt bij voorkeur plaats op een speciale plek. Natuurlijk heeft iedere stam zijn eigen manier van installeren. Over het algemeen begint de installatie-ceremonie met je persoonlijke powwow. Daarna presenteer je, op jouw eigen manier, je uitdagingen aan de stam. Het is de taak van de stamleden om de uitdagingen goed te keuren. Na de goedkeuring leg je de belofte af en krijg je het speltaken van de roverscouts en eventuele andere badges en tekens uitgereikt die bij de stam worden gebruikt.

Scoutingspel