Headerafbeelding

Werven van jeugdleden

Als je als groep wilt groeien en meer kinderen en jongeren Scouting wilt laten beleven, dan ga je aan de slag met ledenwerving. Onder de vlag van Tijd voor Avontuur zijn er veel wervingsmiddelen beschikbaar die je kunnen helpen bij de werving van jeugdleden. Veel van deze middelen kun je ook gemakkelijk zelf aanpassen en printen of laten drukken.

Tijd voor Avontuur!

We noemen het geen campagne, maar een evenement, dat elke groep kan organiseren op een voor de groep geschikt moment. Naast dat de materialen rond het evenement er fris en modern uitziet, is de aanpak ook nieuw. Wat is er zo bijzonder aan?

Niet Scouting staat centraal in dit evenement, maar toffe en uitdagende activiteiten moeten de aandacht trekken van kinderen tussen de 9 en 14 jaar. Natuurlijk mag je ook op jonger mikken als dat juist de doelgroep is waar je op wilt werven, maar de materialen spreken in elk geval ook oudere kinderen aan. Tijdens dit evenement heb je als deelnemer een avontuurlijke dag met je vrienden en vriendinnen, maar kun je ook punten scoren waarmee je geld inzamelt voor een goed doel! Kijk hier voor meer informatie.

Wervingsmiddelen - Banners

Banners in alle soorten en maten! Handig en leuk voor gebruik op je groepssite, maar probeer ook eens of bijvoorbeeld de gemeente, de basisschool, de lokale of regionale omroep, de website met regionieuws of een andere goed bezochte site een banner wil plaatsen met een link naar de website van jouw groep! In deel 3 van de serie zijn ook enkele banners voor groepen of speltakken voor scouts met een beperking opgenomen.

Buddy Badge

De Buddy Badge is een leuke manier om leden te werven. De beste reclame voor je Scoutinggroep is namelijk de jeugdleden die zélf enthousiast vertellen over toffe activiteiten en spannende avonturen die ze bij Scouting beleven. Een jeugdlid in de bever-, welpen- of scoutsleeftijd kan de Buddy Badge verdienen door een vriendje of vriendinnetje mee te nemen naar Scouting. In de komen de meeste nieuwe leden via de bevers, welpen en (jonge) scouts binnen.

Brochure 'Ontdek Scouting'

De brochure Ontdek Scouting! is een beknopte, algemene brochure over Scouting. Wat is Scouting? Waar vind je Scouting? Welke speltakken zijn er? Een ideale brochure voor wervingsactiviteiten of om mee te geven aan een potentieel lid dat een keertje is komen kijken. Of tegelijk met het inschrijfformulier!

Je groep zichtbaar in 10 stappen

Hoe bekend is Scouting in jouw stad of dorp? Weet de hele buurt jouw groep te vinden? Wat is de meerwaarde van Scouting als vrijetijdsbesteding voor jeugd en jongeren? Staan bedrijven te trappelen om met je samen te werken? Laten zien wie je bent en wat je doet, neemt veel onbekendheid met Scouting weg. Dat biedt heel veel mooie kansen! In het document Je groep zichtbaar in 10 stappen lees je waarom je als groep zichtbaar wilt zijn en hoe je in tien stappen kunt werken aan een betere zichtbaarheid. Dit document is voor iedere groep nuttig om eens door te lezen en mee aan de slag te gaan.

Jeugdleden werven jeugdleden

Jeugdleden werven jeugdleden. Dat klinkt simpel en eigenlijk is het dat ook. Al jarenlang merkt Scouting dat de meeste nieuwe leden kennis maken met Scouting via een vriendje of vriendinnetje. Ze komen een paar keer kijken bij een opkomst. Uit ervaring blijkt dat het daadwerkelijk meedoen tijdens een Scoutingopkomst de beste manier is om te ervaren hoe leuk Scouting is. Het merendeel van de kinderen dat een paar keer heeft meegedraaid met een speltak, wordt dan ook daadwerkelijk lid van de groep.

Dat enthousiasmeren van vriendjes en vriendinnetjes is een vorm van peer-2-peer communicatie, ook wel de communicatie tussen twee gelijken genoemd. Peer-2-peer communicatie vindt vaak onbewust plaats en juist voor de werving van jeugdleden is dit een goede manier. Er zijn verschillende hulpmiddelen die je als groep of als speltak in kunt zetten om de peer-2-peer communicatie tussen kinderen en jongeren te stimuleren. In de handleiding Jeugdleden werven jeugdleden vind je vijf handige hulpmiddelen op een rij.

Kidsflyers bevers en welpen

Stuiter, Mowgli en Shanti vertellen potentiële bevers en welpen hoe leuk Scouting is! Natuurlijk zijn de flyers ook interessant voor ouders en extra leuk voor de kinderen, want achterop de flyer staat een mooie kleur- of knutselplaat. Je kunt deze flyers downloaden in PDF-formaat (A4). Print ze bij voorkeur dubbelzijdig. Ideaal om uit te delen tijdens een open dag of rommelmarkt.

Kom kijken wat we doen!-flyers

De Kom kijken wat we doen!-flyers zijn er voor de verschillende leeftijdsgroepen. De flyers kun je inzetten als strippenkaart om een aantal keer te komen kijken bij je groep. Een leuke en opvallende manier van werven!

Logo's, illustratie's, foto's, fonts en handleiding

Natuurlijk kun je zelf ook aan de slag om een flyer, poster of uitnodigingskaart te maken. In de huisstijlhandleiding lees je hoe je het logo, de lettertypes en illustraties kunt gebruiken. Via Huisstijl vind je alle logo's en meer!

Persberichten

Wanneer schrijf je een persbericht? Wat staat er dan in zo'n persbericht? Hoe schrijf je een goed persbericht? Een antwoord op deze en nog veel meer vragen, vind je in het infoblad Hoe schrijf ik een goed persbericht? Via Invulpersberichten vind je een aantal persberichten waarin je alleen nog maar je groepsnaam, plaatsnaam en activiteiten hoeft in te vullen. Handig!

Posters

Verschillende posters, gericht op verschillende leeftijdsgroepen, die prikkelen om uitgedaagd te worden. Je kiest als groep zelf voor welke leeftijdsgroep(en) je de werving inzet. Bijvoorbeeld alleen voor bevers, of juist alleen voor scouts. Er zijn ook posters voor werving van vrijwilligers en kaderleden. In deel drie zijn posters opgenomen voor scouts met een beperking.

Je kunt de posters in hoge resolutie JPG en PDF downloaden in zowel A3- als A4-formaat.

Social media

Social media zijn niet meer weg te denken bij Scouting! Ze vormen de plek waar je eenvoudig in contact komt met leden, maar ook de plek waar je je als groep online 'op de kaart kunt zetten'. In de hedendaagse communicatie en werving is er namelijk niets belangrijker dan zijn op de plek waar je doelgroep is. Met handige infobladen maar ook leuke illustraties voor op je social mediakanalen kun je aan de slag!

Speltakflyers

Naast de brochure Ontdek Scouting! met algemene informatie over Scouting en de verschillende speltakken is er veel vraag naar flyers per speltak. Deze speltakflyers zijn beschikbaar en je kunt ze goed gebruiken voor gerichte werving van de verschillende leeftijdsgroepen. Voor de jongste speltakken zijn de flyers meer gericht op de ouders, voor de oudere speltakken zijn ze gericht op de kinderen en jongeren. Er is ook een flyer die zich specifiek richt op ouders die misschien wel een uurtje willen komen helpen met allerlei klussen.

Brochure Help, mijn kind zit op Scouting!

Help, mijn kind zit op Scouting! Het is iets dat bij veel ouders van nieuwe leden door hun hoofd gaat. Wat doen kinderen bij Scouting? Hoe ziet zo'n opkomst er nu precies uit? Is er speciale Scoutingkleding? Zijn er tradities? Waar moet ik mijn kind afmelden voor een opkomst? Hoe zit het met verzekeringen? Het is maar een greep uit de talloze vragen die bij ouders van (nieuwe) leden door het hoofd kunnen spoken. De handige brochure Help, mijn kind zit op Scouting! geeft uitleg over Scouting, alles wat daarbij komt kijken en hoe het er in een groep aan toe gaat.

Prikbordflyers

De prikbordflyer is een handige flyer die bij alle ouders van je groep op het prikbord of de koelkast moet hangen. De flyer bevat de meest noodzakelijke en nuttige informatie over een speltak, zoals de opkomsttijden, groepsactiviteiten en contactgegevens van het leidingteam. Deze flyer helpt je om de informatievoorziening naar ouders goed op orde te hebben. Dat is belangrijk, want daarmee raken ouders sneller en beter betrokken bij de club. Die betrokkenheid vertaalt zich vroeg of laat in vrijwillige inzet voor de groep, zoals een avondje schoonmaken, rijden naar een kamp of helpen met klusjes aan het gebouw.

Ondersteuning