Landelijk vrijwilliger worden

Wat leuk dat je aan de slag wilt gaan als gaan als landelijk vrijwilliger. Vrijwilligers bij Scouting zijn goed bezig! Want Scouting vervult een belangrijke maatschappelijke rol.

Als landelijk vrijwilliger zijn er ontzettend veel verschillende functies waarin je jouw bijdrage als vrijwilliger kunt geven. Je kan je bijvoorbeeld inzetten in de organisatie van een van onze evenementen, in de voorbereiding of alleen tijdens het evenement zelf. Maar je kunt ook bij een van onze kampeerterreinen aan de slag als lid van het beheerteam of bijvoorbeeld als kampstaf. Misschien past een rol binnen de ScoutShop je beter en wordt jij enthousiast van een functie als medewerker in de mobiele ScoutShop of bij een van onze vaste winkels. Of haal je meer energie uit een functie binnen een van onze doorlopende teams als landelijk team Groepen en Regio’s of landelijk team Internet. Kortom, voor ieder wat wils! We kijken graag samen met jou waar jij het best op je plek bent.

Als je al een idee hebt waar je jouw bijdrage graag wil leveren, kijk dan eens op de vacaturepagina. Daar vind je vacatures van veel verschillende teams. Zit er niets voor je bij of weet je nog niet precies wat je wil gaan doen, reageer dan via een open sollicitatie door je gegevens aan het einde van deze pagina achter te laten. Een van de vrijwilligerscoördinatoren neemt dan contact met je op om samen te kijken wat voor jou de beste match is.

Als je aan de slag gaat als landelijk vrijwilliger bij Scouting, word je ook lid van de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland, Scouting Nederland. Ben je nog geen lid, meld je dan hier aan. Het is belangrijk dat je je werk als vrijwilliger zo goed en zo makkelijk mogelijk kunt doen. Daarvoor zijn er een aantal voorzieningen, waar je gebruik van kunt maken. Naast deze voorzieningen zijn er ook bepaalde voorwaarden die betrekking hebben op landelijk vrijwilligers.

Declaraties

Als landelijk vrijwilliger doe je je werk onbetaald. Toch biedt Scouting Nederland naast begeleiding enkele aanvullende voorzieningen waar je als vrijwilliger baat bij hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het declareren van enkele gemaakte kosten voor een project of evenement bij Scouting Nederland. Hiervoor gebruik je een declaratieformulier, welke je kan opvragen bij de budgetbewaker van het project waar je de klus voor doet. Je kunt ook besluiten de kosten niet te declareren en ze bij de Belastingdienst op te geven als gift en daarmee af te trekken in je belastingaangifte. Dat geldt zowel voor kosten die je wel kan declareren, maar ook voor kosten die normaal gesproken vergoed worden maar je niet kunt declareren. Meer informatie over welke kosten je kan aftrekken vind je op de website van de belastingdienst

Huishoudelijk reglement en andere voorwaarden

Binnen de vereniging worden afspraken gemaakt. Je kunt ze beschouwen als huisregels die zorgen voor onderlinge binding en verantwoordelijkheid, maar ook voor een leerzame en veilige speelomgeving voor jeugd en jongeren. Dat vinden we bij Scouting heel erg belangrijk. Daarom zijn deze afspraken vastgelegd in het huishoudelijk reglement. Bij het lid worden van een groep, regio of de landelijke organisatie, is het de bedoeling dat je kennis neemt van het huishoudelijk reglement.

Daarnaast is er een aantal aanvullende voorwaarden, zoals een verplichte Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), het onderschrijven van de gedragscode en het conformeren aan de Handleiding landelijke ledenactiviteiten. Overige afspraken over bijvoorbeeld social media, het verstrekken van persoonsgegevens uit Scouts Online en andere zaken met betrekking tot privacy vind je hier.

E-mailadres

Iedere landelijk vrijwilliger met een actieve functie heeft de mogelijkheid om via Scouts Online een Scouting.nl e-mailadres aan te vragen. Ga hiervoor naar Scouts Online en klik op Mijn Scouting - Basisgegevens en vervolgens op de tab Scouting.nl e-mail. Meer informatie en de voorwaarden lees je in de handleiding.

Overige voorzieningen

In het document Voorwaarden en voorzieningen landelijk vrijwilligers vind je een uitgebreid overzicht van de overige voorzieningen.

Open sollicitatie

Laat hier je gegevens achter en we nemen contact met je op om de perfecte match te zoeken.

Alleen invullen als je nog een oud lidnummer hebt.
Meerdere opties mogelijk.

Aanmeldformulier

Ben je niet actief bij een groep of regio en wil je je aanmelden als lid va...