World Thinking Day 2022

Al sinds 1926 wordt elk jaar op 22 februari Wereld Denkdag gevierd (World Thinking Day). Dit is een dag van internationale vriendschap. Het is tevens een kans om stil te staan bij de kwesties die scouts in de wereld van vandaag bezighouden. Klimaatverandering en milieuvervuiling bedreigen onze wereld en onze toekomst. Daarom staat World Thinking Day 2022 in het teken van het milieu en gendergelijkheid. Naast het activity pack van wereldbond WAGGGS met veel (Engelstalige) activiteiten, geven we je hier een aantal activiteiten die je met jouw speltak kunt doen.

Typisch mannelijk beroep?
Bij de groep wordt een of meerdere vrouwen uitgenodigd in een beroep dat gezien wordt als typisch voor mannen. Zij geven de leden een ander beeld over deze beroepen, zodat zij die later misschien ook gaan overwegen.

Hoe train je je innerlijke draak?
Zwelgje van Heer Olivier B Bommel is niet 'zomaar’ een draak. Het is een Zwelbarst. Als hij boos wordt gemaakt of plezier heeft, groeit hij als een reusachtig wezen. Als hij bang of verdrietig is, krimpt de Zwelbarst tot iets heel kleins. Wil je de Zwelbarst in jezelf herkennen? Een kernkwaliteitenspel is een mooi middel om te onderzoeken welke eigenschappen jijzelf vergroot of juist verkleint.

Werken met activiteitengebieden
Hieronder staan een aantal activiteiten verdeeld over verschillende activiteitengebieden, die je kunt gebruiken in het thema Our World, Our equal future.

• Sport & Spel: Sporten en spelen waar je balans met kleine variaties het verschil maakt, zoals schaatsen, skaten, skiën, boxen, judo, hoepelen, turnen, klimmen en klauteren.
  • Veilig & Gezond: Yoga, gym.
  • Samenleving: Ontmoet mensen, praat, luister en lach vooral veel met elkaar. Jij mag gezien worden. En laat aan anderen zien dat ze er toe doen.
  • Buitenleven: Natuurwandeling, Global footprint.
  • Internationaal: World Thinking Day is al een internationale activiteit, maar kan je ook echt contact maken met een andere groep en samen (vanaf je eigen locatie) dezelfde activiteit doen?
  • Identiteit: Leer jezelf kennen, accepteren en in je kracht staan. Allerlei activiteiten rondom het thema gender.

Bevers / welpen

Knutselen met gerecyclede materialen
Bevers of welpen leren dat materialen een tweede leven kunnen krijgen. Ze gaan knutselen met een oud melkpak, een eierdoos of een petfles.

Welpen

Bruine bonen groeien
Welpen krijgen een paar bruine bonen mee naar huis en leren dat het milieu bespaard kan blijven door voedsel lokaal te halen en eten uit het seizoen te kiezen.

Scouts

Milieuvriendelijk vuur stoken
Scouts leren milieuvriendelijk vuur stoken. Ze leren dat hout goed droog moet zijn, dat je geen andere dingen op het vuur moet leggen en leren de Zwitserse methode. Zo hebben ze toch de gezelligheid en warmte van een vuur, maar belasten ze het milieu zo min mogelijk.

Bekijk deze verschillende activiteiten op de activiteitenbank:

Explorers

Flowcharts maken
Maak een grappig flowchart over gelijke rechten of milieu, zoals Katinka Polderman dat elke week doet in de Volkskrant.
Hoe maak je anderen duidelijk dat bepaalde ontwikkelingen op het gebied van gelijke rechten of milieu meer aandacht verdienen? Wat leidt ertoe dat iemand anders zijn gedrag aanpast en op welke manier kan je de ander laten nadenken vanuit een ander perspectief?

Roverscouts

Hoe maak je anderen duidelijk dat bepaalde ontwikkelingen op het gebied van gelijke rechten of milieu meer aandacht verdienen. Wat leidt ertoe dat iemand anders zijn gedrag aanpast en op welke manier kan je de ander laten nadenken vanuit een ander perspectief?

De strips van Pieter Geenen zetten aan tot het nadenken over verschillende thema's. Door de lezer in een vier of vijftal plaatjes op het verkeerde been te zetten, zet hij mensen aan het denken.

World Thinking Day

Meer informatie over World Thinking Day vind je op de pagina hieronder. Hier vind je ook het (Engelstalige) activity pack van wereldbond WAGGGS met veel leuke activiteiten rond het thema.