Vluchten voor oorlog - Armen vertelt

Vluchten voor oorlog, het gebeurt nog iedere dag over de hele wereld. Armen, een scout uit Syrië vertelt er over. Wat maak je dan mee? Wat doet het met je? Waarom vlucht iemand eigenlijk? Armen Melkonian heeft goede herinneringen aan zijn jeugd in Syrië. Hij heeft er een tijdje op Scouting gezeten. Nu is hij 31 jaar en woont zes jaar in Nederland.

Waarom ben je naar Nederland gekomen?

“Toen de oorlog in Syrië uitbrak werd het dubbel gevaarlijk voor mij. Ik behoor tot de Armeense minderheid die werd onderdrukt en ik ben homoseksueel. Als IS mij zou oppakken, zouden ze mij van het hoogste gebouw gooien. Toen het kon, ben ik heel snel het land uit gevlucht.”

Hoe was dat om te vluchten?

“Onderweg naar Libanon heb ik veel gehuild. Ik had alleen twee koffertjes bij mij, waarin ik wat persoonlijke spullen had. Dat waren een paar foto’s van mijn familie en enkele voorwerpen die me aan mijn vrienden doen denken. En de regenboogvlag die mijn moeder had gemaakt. Ik wist ook dat ik mijn familie en vrienden nooit meer zou zien.”

Wat betekende het verder voor je leven?

“Mijn diploma’s zijn hier minder waard,. Mijn familie wil geen contact meer, omdat ze niet accepteren dat ik homoseksueel ben. Ik moet hier dus helemaal opnieuw een leven opbouwen. Dus ik moet hier opnieuw mijn diploma van de Hogere Hotelschool halen en een sociaal leven opbouwen.”

Hoe is het nu met je?

“Het gaat goed. Ik ben inmiddels afgestudeerd en heb een goede baan. Mijn land ontvluchten was heel zwaar, maar het is het waard geweest. Ik voel me veilig en vrij om te zijn wie ik ben en met wie ik zijn.”

Bekijk het hele interview op vrijheid.scouting.nl en doe de speciale programma’s rond de thema’s vrijheid en herdenken. Team Vrijheid in Herdenken heeft zes activiteiten gemaakt die jouw speltak helpen aan deze onderwerpen aandacht te besteden. De activiteiten zijn gericht op de leeftijd 11-18 jaar, scouts en explorers. We combineren aangrijpende interviews met luchtige activiteiten. En we geven je handvatten om nog een stapje verder te gaan door met de leden terug te kijken op wat ze hebben beleefd. Samen goed voor een 2-3 uur.