Leden werven in een gekke tijd

Deze tijd is en blijft een gekke tijd. Programma’s gingen niet door of werden online georganiseerd. Wat overigens super is om te zien. Dat groepen zo snel op zoek gaan naar alternatieven als het “normaal” even niet gaat. Ook zomerkamp was voor vele groepen anders dan anders. Maar ook hier is het bijzonder om te zien hoe groepen omgaan met het protocol en er toch iets tofs van maken in hun bubbel.

Toch blijft het een rare periode.

Ook voor de leden of toekomstige leden. Het kan lastig zijn nieuwe leden te ontvangen als de programma’s toch net even anders zijn. Sterker nog, als je online programma’s draait kan het zelfs nog lastig zijn om de bestaande leden te behouden. Zelf merkte ik dat bepaalde leden heel actief meededen tijdens de online programma’s maar andere verdwijnen. Dat kan moeilijk zijn.

Maar er zijn mogelijkheden!

Reclame maken via een flyer, een infomarkt of open dag is misschien nu wat lastiger. Maar online zijn er ook veel opties om aan de slag te gaan met ledenwerving. Kijk maar naar onze studentenscoutinggroepen in Nederland. Er komt er gewoon weer een bij! Dit keer in Friesland. Zij pakken hun online campagne aan via Facebook, net als vele andere groepen. Social media is nou eenmaal een coronaproof reclameplek. Net als Instagram en zelfs TikTok. Want ik zal er niet om liegen, ook ik vermaak me kostelijk uren op TikTok en zie regelmatig Scoutinggerelateerde video’s langskomen. Zegt dit iets over mij? Het is in ieder geval een leuke nieuwe manier om de jongere doelgroep aan te spreken!

Maar ook op de “ouderwetse manier” zijn er mogelijkheden. Ik ben altijd onder indruk wat het effect kan zijn van een artikel in een dorps/regionaal blaadje. Deze worden toch nog altijd goed gelezen. Check deze pagina voor een lading invulpersberichten! Zo zie je maar weer dat de dingen die dichtbij je staan en laagdrempelig zijn ook prima zijn.

Maar wie gaat voor “laat je uitdagen”... Succes met jullie TikTok!

Groetjes,

Pien